قانون 3 فرزندی تمام شد! جراحی پیشگیری ممنوع!

قانون 3 فرزندی تمام شد! جراحی پیشگیری ممنوع!

محجوب منتقد وضع محدودیت قانونی برای رسانه‌ها در این موضوع است و می‌گوید: «ما تصور می‌کنیم که دادگاه و دستگاه قضایی می‌تواند از هر نوشته‌ای برداشت تبلیغی کند و این برای رسانه‌ها گرفتاری و محدودیت درست خواهد کرد، بنابراین پیشنهاد می‌کنم که این ماده حذف شود. نباید در روز خبرنگار با تصویب این طرح کاری کنیم که آزادی بیان خبرنگاران محدود شود.» در ماده 2 تاکید شده رسانه‌های متخلف متناسب با عمل ارتکابی و تکرار آن به مجازات‌های مندرج در ماده 35 قانون مطبوعات مصوب 22 اسفند 64 محکوم می‌شوند.

قانون 3 فرزندی تمام شد! جراحی پیشگیری ممنوع!

تمامی اعمال جراحی به‌منظور پیشگیری از بارداری ممنوع شد

از سوی دیگر با رای نمایندگان، تمامی اعمال جراحی به‌منظور پیشگیری از بارداری ممنوع شد، به‌استثنای موارد مرتبط با تهدید سلامت مادر و فرزند. عدم رعایت این حکم توسط شاغلان حرفه‌های پزشکی تخلف محسوب شده و متخلفان متناسب با عمل ارتکابی و تکرار آن به مجازات‌های مندرج در تبصره یک ماده 28 قانون سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران مصوب 16/8/1383 محکوم می‌شوند.

علاوه بر این در تبصره این ماده‌واحده آمده است موارد تهدید سلامت را وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام می‌کند. این ماده از طرح محدودسازی روش‌های دایمی جلوگیری از بارداری با 143 رای موافق، 32 رای مخالف و 11 رای ممتنع از مجموع 231 نماینده حاضر در صحن علنی مجلس به تصویب رسید.

استثنا؛ موارد مربوط به حفظ سلامت والدین و کودک

نمایندگان روز گذشته علاوه بر اینها با تصویب ماده‌ای از طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور، محدودیت تعداد فرزندان در پرداخت بیمه تامین‌اجتماعی و حقوق را برداشتند. روز گذشته بررسی بخشی از جزییات طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

البته نمایندگان با تصویب ماده‌ای از این طرح مقرر کردند موارد آموزشی و ضروری در راستای حفظ سلامت والدین و کودک از شمول این قانون مستثنی شود. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است مصادیق این ماده و تبصره ماده یک مربوط به تعیین موارد تهدید سلامت را ظرف سه‌ماه از تاریخ لازم‌الاجراشدن این قانون تدوین و ابلاغ کند.

موید حسینی‌صدر هم در تذکر شفاهی با اشاره به تصویب بندهایی از طرح جلوگیری از ناباروری و افزایش جمعیت می‌گوید: «بر اساس آنچه در مجلس تصویب کردیم حتی یک‌نفر هم به جمعیت اضافه نخواهد شد، اینگونه نمی‌توان با کاهش جمعیت مبارزه کرد بلکه باید برای خانواده‌هایی که فرزند زیاد دارند، مشوق تعیین شود.

مثلا بگویند کسانی که فرزند زیاد دارند در اشتغال در اولویت هستند؛ نه‌اینکه کسانی که خودشان صاحب قدرت هستند، فرزندانشان خیلی زودتر از دیگران در جایگاه‌های شغلی مناسب قرار گیرند. در واگذاری زمین، برای خانواده‌های پرجمعیت، اولویت در نظر گرفته شود تا به فرزندآوری تشویق شوند.»به‌گفته او، در این طرح آمده است که رسانه‌ها اجازه تبلیغ فرزند کم یا ناباروری را ندارند در صورتی که بر اساس قانون رسانه‌ها دارای آزادی بیان هستند مگر اینکه مخالف حقوق عمومی و شرع اسلام مطلبی را بیان کنند.

مگر نوشتن دو خط مطلب درباره موضوع پیشگیری  از بارداری جرم است

 بر اساس ماده دیگری دولت مکلف شد از تاریخ لازم‌الاجرا‌شدن این قانون عبارت «حداکثر سه فرزند» را از قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت و قانون مدیریت خدمات کشوری و قانون تنظیم خانواده و جمعیت و قانون اصلاح تنظیم خانواده و جمعیت و قانون تامین خدمات درمانی مستخدمان دولت حذف کند.

به گفته محجوب، «تا پیش از این اگر تبلیغی برای پیشگیری از بارداری وجود داشته مربوط به دستگاه‌های دولتی بوده و درحقیقت اگر منظور آگهی تجاری در این‌خصوص است، هیچ دستگاه غیردولتی‌ای در آن دخیل نبوده است. نوشتن مقالات تحلیلی و موارد تحقیقی که می‌تواند تبلیغ تلقی شود محدودیت رسانه‌هاست.»

محجوب تاکید دارد: «اگر در اینجا به تبلیغات بازرگانی و آگهی اشاره شده بود مشکلی وجود نداشت اما در این ماده بر هرگونه تبلیغ تاکید شده است و این می‌تواند باعث شود تا هر مطلبی در این زمینه تخلف تلقی شود. مگر نوشتن دو خط مطلب درباره موضوع پیشگیری از بارداری جرم است؟ این موضوع، مخالفت با قانون الهی که نیست.»علی لاریجانی در پاسخ به تذکر محجوب می‌گوید: «معنی این ماده این نیست که در این موضوع نمی‌توان بحث کرد؛ فقط معنای آن این است که نمی‌توان برای پیشگیری از بارداری تبلیغ کرد.»

محجوب اما در پاسخ می‌گوید: «ما تصور می‌کنیم که دادگاه و دستگاه قضایی می‌تواند از هر نوشته‌ای برداشت تبلیغی کند و این برای رسانه‌ها گرفتاری و محدودیت درست خواهد کرد؛ بنابراین من پیشنهاد می‌کنم که این ماده حذف شود.»نمایندگان مجلس در نهایت با 55 رای موافق، 81 رای مخالف و 24 رای ممتنع با پیشنهاد حذف ماده 2 طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت مخالفت کردند. طبق این ماده هر گونه تبلیغ درخصوص پیشگیری از بارداری و کاهش فرزند آوری در کلیه رسانه‌ها ممنوع است.
منبع: شرق

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند