قانون عجیب افزایش نرخ باروری

طرح جدید مجلسی ها با یک فوریت به تصویب رسید و حالا باید منتظر نهایی شدن طرحی باشیم که وازکتومی، توبکتومی، سقط جنین و سایر اعمال پیشگیری از بارداری را مشمول مجازات می کند. بیشتر از دو سال است که توجه به افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور در دستور کار مجلس قرار گرفته و در صورت تصویب نهایی طرح مذکور، قانون تنظیم جمعیت سال 72 کان لم یکن خواهد شد.

قانون عجیب افزایش نرخ باروری

این طرح که با یک فوریت به تصویب رسیده، با عنوان «افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور» در مجلس مطرح شده و براساس آن، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف شده که با هرگونه تبلیغات در راستای تحدید نسل و پیشگیری از فرزندآوری مقابله کند.

همچنین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید در مورد اقدامات بیمارستان ها اعم از دولتی و خصوصی و دانشگاه ها نظارت داشته باشد و متخلفین در زمینه تبلیغات و بیمارستان ها شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شوند.

این طرح به امضای 82 نفر از نمایندگان مجلس رسیده است و دارای یک مقدمه توجیهی و چهار ماده است که در صورت تصویب نهایی این طرح در صحن علنی مجلس مقرر می شود که تمامی اقدامات راجع به سقط جنین و عقیم سازی مانند وازکتومی، توبکتومی و هرگونه تبلیغات راجع به تحدید موالید و کاهش فرزندآوری ممنوع بوده و مرتکب به مجازات مندرج در ماده 624 قانون مجازات اسلامی محکوم خواهد شد.

تصویب طرح مذکور در حالی است که پیش از این برای واردات و استفاده از وسایل پیشگیری از بارداری به کشور محدودیت هایی ایجاد شده است، به طور مثال ثبت سفارش واردات محافظ بهداشتی (کاندوم) به کشور ممنوع شد و این وسیله پیشگیری از بارداری در دسته کالاهای «غیرضروری و لوکس» قرار گرفت.

مجلس به دو فوریتی شدن طرح رأی نداد

در جلسه دیروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی نمایندگان، طرح دو فوریتی افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور را که به امضای 82 نفر از نمایندگان رسیده بود مورد بررسی قرار دادند. دو فوریت این طرح به رأی نمایندگان گذاشته شد اما رأی نیاورد.

پس از آن نمایندگان با 131 رأی موافق، 43 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از 204 نماینده حاضر در صحن علنی به یک فوریت طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور رأی مثبت دادند. پس از تصویب یک فوریت این طرح، علی لاریجانی، رئیس مجلس از کمیسیون های تخصصی مربوطه خواست تا سریع تر این طرح را مورد بررسی قرار دهند.

حسینعلی شهریاری، نماینده مردم سیستان و بلوچستان به عنوان یکی از طراحان این طرح دوفوریتی می گوید براساس آمار ثبت شده در سال 90 متاسفانه میزان باروری در کشور به کمتر از دو فرزند کاهش یافته است. 14.5 درصد زوج های ما نابارور و 20.5 درصد جمعیت خانواده ها تک فرزند هستند.

متخصصان زنان و اورولوژیست: چطور خوشبین باشیم؟

حجت الاسلام نصرالله پژمان فر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به خبرگزاری ها گفته است در طرح مذکور قصد داریم شرایط را به گونه ای مهیا کنیم تا ازدواج و باروری زودتر انجام شود و طبیعتا بتوانیم نرخ رشد جمعیت را افزایش دهیم؛ نکته مهم این است که این طرح تمام اقداماتی که باید در این زمینه اتفاق بیفتد، نیست و مهمترین موضوعی که درخصوص رشد جمعیت لازم است، فرهنگ سازی است و مردم این احساس را داشته باشند که نه تنها رشد جمعیت آسیب ایجاد نمی کند بلکه منافع فراوانی دارد.

این نماینده مجلس می گوید در طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور موارد تشویقی فراوانی در نظر گرفته شده است و موانعی را که در گذشته موجب می شده افراد انگیزه خود را نسبت به افزایش موالید از دست بدهند، برطرف کرده ایم.

دکتر یمین، اورولوژیست و عضو هیات علمی دانشگاه ایران معتقد است ممنوعیت وازکتومی و سایر راه های پیشگیری آسیبی به سلامت جسم افراد وارد نخواهد کرد اما قطعا تبعات اجتماعی به همراه خواهد داشت.

دکتر اشرف آل یاسین، متخصص زنان نیز با اشاره به اینکه باید درباره جزئیات این طرح بحث شود، به هفت صبح می گوید: «باید برای چنین قانونی تبصره هایی وجود داشته باشد. مثلا افراد بالای 40 سال شامل این قانون نباشند یا این قانون درباره کسانی که بیشتر از سه فرزند دارند نباید اجرا شود.»

این متخصص در ادامه می گوید: «برخی با وجود یک یا دو فرزند اقدام به عمل وازکتومی یا توبکتومی می کنند که گاهی باعث پشیمانی می شود چرا که این اعمال در اکثر مواقع برگشت ناپذیر است.» در عین حال این متخصص زنان می گوید تا زمانی که شرایط اقتصادی فراهم نباشد، چطور می شود به آینده چنین طرح هایی خوشبین بود؟

فاطمه آلیا عضو فراکسیون زنان مجلس نیز می گوید در مواردی که انجام سقط جنین برای سلامت مادر الزامی است باید این موارد توسط وزارت بهداشت و وزارت دادگستری تایید شوند و به جز این مورد تمام سقط جنین ها غیرقانونی است.

نماینده موافق طرح، گنجایش کشور 300 میلیون نفر است

حسینعلی شهریاری به عنوان رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می گوید طبق بررسی کارشناسان، کشور ما گنجایش 300 میلیون نفر جمعیت را دارد اما مشکلات فعلی به خاطر سوء مدیریت مدیران بوده است که نتوانستند از امکانات خدادادی استفاده کنند. احمد سالک، نماینده مردم اصفهان نیز در موافقت با این طرح دو فوریتی می گوید این طرح دو فوریتی بستر را برای بررسی و تصویب طرح جامع تعالی خانواده فراهم می کند.

بیژن نوباوه نماینده دیگر در موافقت با این طرح گفته است این طرح مبین همه ضروریات نهایی نیست و اصل طرح تعالی خانواده 50 ماده دارد که در آن طرح همه ضروریات دیده شده است. دلایل استقبال عده ای از نمایندگان از طرح مذکور درحالی مطرح می شود که عده ای دیگر از نمایندگان با این طرح مخالفند تا جایی که یونس اسدی، نماینده مردم مشکین شهر در مخالفت با دو فوریت این طرح با اشاره به اینکه طراحان فقط به بعد پزشکی این مسئله پرداخته اند گفته است باید درباره تامین شغل، مسکن، موضوعات آموزشی، اداری و شهروندی افزایش جمعیت نیز توجه کرد و در قالب طرح درباره رفع موانع موجود در زمینه مشکلات اقتصادی راهکار تعیین کرد.

مهرداد لاهوتی، نماینده مردم لنگرود یکی دیگر از مخالفان این طرح است که معتقد است عامل بازدارنده رشد جمعیت در کشور مشکلات اقتصادی است و اگر مردم مشکلات اقتصادی نداشتند تعداد فرزندان خود را محدود نمی کردند. این نماینده مجلس می گوید طراحان این طرح باید پاسخ دهند ما چه تشویقی برای ازدواج جوانان انجام داده ایم آن هم در حالی که بیش از سه سال است که جوانان در صف دریافت وام ازدواج ناقابل هستند.
منبع: 7sobh.com

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه