فواید داشتن حیوانات خانگی

دسته بندي : خانواده,سبک زندگی
تاريخ : 1 شهریور

ما در این مقاله از سایت گهر قصد داریم در مورد  فواید داشتن حیوانات خانگی  صحبت کنیم. از شما عزیزان دعوت می کنیم تا پایان این مقاله گهر را همراهی کنید.

فواید داشتن حیوانات خانگی, پورتال خبری فرهنگی گهر

دکتر ساموئل رأس مدیر مرکز خدمات کودکان شومینه‌های سبز در شهر بروستر در ایالت نیویورک است. در این مرکز از حیوانات برای کمک به کودکانی که مشکلات عاطفی دارند، استفاده می‌شود. اما فواید ارتباط کودکان با حیوانات به همین‌جا ختم نمی‌شود.

بهترین عضو گروه

دکتر سو دوشر که یکی از محققان در این مطالعات جدید است، می‌گوید: «داشتن حیوانات خانگی باعث می‌شود کودکان در کارهای گروهی، مشارکت بیشتری از خود نشان داده و با دیگران همکاری بیشتری داشته باشند. یکی از دلایل این امر، این است که کودکان در هنگام وقت گذراندن با حیوانات به اینکه حیوان چه چیزی را تصور، تجربه یا احساس می‌کند، توجه بیشتری خواهند داشت. آن‌ها خود را جای حیوان می‌گذارند. این تجربه، تحول عمیقی در ادراکات حسی کودک ایجاد می‌کند.»

کودکانی که در پیش‌دبستانی از آن‌ها خواسته‌شده بود تا مواظبت از یک توله‌سگ را بر عهده بگیرند، درست مانند کودکانی که در خانه، یک حیوان دست‌آموز دارند، از نظر اجتماعی، کارایی بیشتری داشتند. آن‌ها محبوبیت بیشتری دارند، زیرا عواطف دیگر کودکان را بهتر درک می‌کنند. این کودکان در کل، نسبت به اطرافیانشان، احساس بهتری در مورد خودشان دارند.

بخش دیگری از این یافته‌ها نشان می‌دهد که این ارتقای کیفی زندگی کودکان به شرایط و محیط زندگی آن‌ها هم‌ بستگی دارد. این تحقیق که بر روی ۳۰۹ کودک انجام‌شده، نشان می‌دهد کودکانی که از والدین خود حمایت بیشتری دریافت کرده و درعین‌حال، یک حیوان خانگی داشتند، نسبت به دیگر کودکان، اعتمادبه‌نفس بیشتری داشتند.

کمبود عاطفی

حیوانات دست‌آموز برای کودکانی که از کمبود عاطفی رنج می‌برند، نقش یک همدم را بازی کرده و تا حد زیادی، احساس تنهایی را در آن‌ها برطرف می‌کنند. به‌عبارت‌دیگر، حیوانات جایگزینی برای مادر این کودکان هستند. دکتر یولاند مایکلز می‌گوید این کودکان در هنگام بروز مشکلات، با حیوان خود درددل کرده و آرامش پیدا می‌کنند.

طی یک تحقیق که در دانشگاه کاپیتال در اوهایو انجام گرفت، مشخص شد کودکان با معلولیت عاطفی که با حیوانات دست‌آموز زندگی می‌کردند، توانستند پیشرفت‌های بیشتری در کنترل احساسات و درک دیگران داشته باشند.

حیوانات مزرعه

بیشتر کودکانی که در مرکز شومینه‌های سبز تحت درمان هستند، یا کودکانی رهاشده هستند یا تحت آزارهای فیزیکی و احساسی بوده‌اند. دیگر مشکلات این کودکان شامل مدرسه‌گریزی مزمن و بیش فعالی شدید هستند. چند کودک هم والدین معتاد دارند. حیواناتی که در این مرکز به کودکان کمک می‌کنند، فقط سگ و گربه نیستند، بلکه حیوانات مختلف مزرعه، چند شاهین و قوش هم در بین آن‌ها وجود دارند.

در این مجموعه، بازی‌های مختلفی با این حیوانات انجام می‌گیرد. بیش از ۳۰ هزار کودک سالانه در این مرکز درمان می‌شوند. به باور دکتر رأس: «هیچ‌کس نمی‌تواند زمانی که یک خرگوش را نوازش می‌کند یا بر پشت اسبی سوار شده، ناراحت بماند. مهم نیست چقدر حالتان بد باشد، چون حیوانات همیشه شما را می‌پذیرند.» کودکان در برخوردهایشان با حیوانات به‌نوعی احساس عزت‌نفس دست پیدا می‌کنند. این رفتارها می‌تواند به زنجیره‌ای از سوء‌رفتارها که چندین نسل ادامه داشته، پایان بخشد. این کودکان می‌آموزند که چگونه از دیگران مراقبت کنند، حتی اگر کسی از آن‌ها مراقبت نکرده باشد.

پرستاری از حیوانات آسیب‌دیده

در یکی از آخرین برنامه‌های درمانی این مرکز از کودکان می‌خواهند که به حیوانات وحشی آسیب‌دیده کمک کنند.

دکتر رأس دراین‌باره می‌گوید: «این تجربه به کودکانی که خود به‌نوعی، زخم خورده هستند، کمک می‌کند. اگر کودکان بتوانند به حیوانی معلول کمک کرده و ببینند که او از این آسیب‌های شدید، جان سالم به در می‌برد، خود نیز احساس امید بیشتری خواهند داشت. شاید برایتان قابل باور یا معنادار نباشد، اما واقعیت دارد.»

در یک تحقیق در بیمارستان روانی براک‌ویل انتاریو، یک سگ، روان‌درمانگر را در جلسات خود همراهی می‌کرد. در انتهای این تحقیق، مشخص شد حاضرین در جلساتی که با حضور سگ انجام‌شده بودند، پیشرفت درمانی بهتری در مقایسه با دیگر جلسات داشته‌اند. دلیل پیشرفت بیشتر هم این‌طور توضیح داده‌شده که بیماران با دیدن رابطه دوستانه درمانگر و سگ، در درون خود اعتماد بیشتری نسبت به او پیدا می‌کردند.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي