فوایده بی شمار ورزش کردن که نمی دانستید

فوایده بی شمار ورزش کردن که نمی دانستید

یک حس بهتر

آیا خسته و عصبی هستید؟ پس تحرک داشته باشید. ورزش و فعالیت شما را سر‌حال می کند. زمانی که فعالیت ورزشی انجام می‌دهید بدنتان اندورفین تولید میکند که در واقع همان ماده شیمیایی “حس خوب” در مغز است. شما می‌توانید با چند دقیقه فعالیت و تحرک، احساس بهتری داشته باشید. این در حالیست که اثر انجام فعالیت‌های مرتب ورزشی برای مدت طولانی‌تری در بدن شما باقی خواهد ماند.

انرژی بیشتر

شاید انتظارش را نداشته باشید اما انرژی مصرف کردن به شما توان و نیروی بیشتری می‌بخشد. گاهی اوقات هنگامی که خسته هستید، تحرک آخرین کاریست که تمایل به انجامش دارید. ولی در صورتی که برنامه مرتب ورزشی داشته باشید، احساس خستگی دائمی از شما دور شده و خود را سرشار از انرژی خواهید یافت.

فوایده بی شمار ورزش کردن که نمی دانستید

خواب خوب شبانه

مرتب ورزش کنید تا خواب خوب و آرامی داشته باشید. هر چه بیشتر فعالیت کنید، احتمال اینکه سریعتر به خواب رفته و بهتر بخوابید بیشتر است. تا زمانی که مشکلی با خوابتان ندارید، فرقی نمیکند که چه ساعتی از روز ورزش میکنید. اما چنانچه از این مشکل رنج میبرید، ساعت‌های اولیه صبح را به فعالیت و تمرین ورزشی اختصاص دهید.

اعتماد به نفس بیشتر

زمانی که شما پیاده‌روی کرده یا برای اولین بار موفق میشوید که پنج کیلومتر بدوید، احساس رضایت از خویش را افزایش داده و آماده میشوید که بر هر مشکلی غلبه کنید. ورزش کردن باعث میشود احساس خوبی نسبت به خودتان داشته باشید.

استرس کمتر

ورزش کردن به جسم و ذهن شما آرامش میبخشد. هنگامی که فعالیت شدید بدنی دارید، میزان هورمون‌های استرس مثل آدرنالین و کورتیزول کاهش پیدا کرده و خستگی و اضطراب به تدریج محو میشود. به‌خصوص بعد از انجام ورزش‌های هوازی (ایروبیک).

بازدهی بیشتر

آیا تمایل دارید که هنگام کار با کفایت‌تر باشید؟ پس کار را متوقف کرده و کمی ورزش کنید. در یک مطالعه نشان داده شد که آن دسته از افرادی که در میانه کار روزانه به کمی تحرک و فعالیت بدنی میپردازند، نه تنها نسبت به سایر افراد بازدهی بیشتری دارند بلکه سرحال‌تر به نظر رسیده و ارتباط بهتری با همکارانشان برقرار میکنند.

کنترل وزن

برای داشتن وزنی مناسب و سالم، لازم است که رژیم غذائی و فعالیت ورزشی را همزمان ادامه دهید. در صورتی که قصد دارید اندازه دور کمرتان را کم کرده یا مانع اضافه شدن وزنتان شوید، ورزش کردن راه حل کلیدی شما خواهد بود. تلاش کنید که در بیشتر ایام هفته روزانه 30 دقیقه به فعالیت ورزشی بپردازید.

عمر طولانی

فعالیت مرتب و همیشگی میتواند به سال‌های عمر شما اضافه کند. حتی اگر ورزشکاری کارکشته با اندامی ورزیده نباشید. فقط کافیست تحرک داشته باشید. برای داشتن عمری طولانی‌تر، فعالیت کم ورزشی از نداشتن آن بهتر خواهد بود. به گفته انجمن قلب آمریکا، هر ساعت ورزش کردن دو ساعت به عمر شما می‌افزاید.

عضلات و استخوان‌های قوی‌تر

عضلات و استخوان‌های شما با ورزش کردن قوی‌تر میشوند. به خصوص انجام ورزش‌هایی که باعث کاهش وزن میشوند مثل وزنه زدن، پیاده‌روی، تنیس و رقص از اهمیت زیادی برخوردارند. چنین ورزش‌هایی کمک میکنند که با افزایش سن، از پوکی استخوان در امان مانده و نیز تعادل و هماهنگی بین اجزای بدنتان حفظ شود.

قلب سالم

همانطور که میدانید، ورزش و تحرک برای قلب انسان بسیار سودمند است. داشتن برنامه منظم ورزشی، ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش داده، میزان کلسترول خون را تنظیم میکند و به کنترل و یا حتی پیشگیری از فشار خون کمک میکند.

کاهش ریسک ابتلا به سرطان

انجام فعالیت‌های منظم ورزشی ریسک ابتلا به بعضی از سرطان‌ها مثل سرطان سینه، ریه و روده بزرگ را پایین میاورد. به علاوه اشخاصی که مبتلا به سرطان هستند، با ورزش کردن زندگیشان کیفیت بهتری خواهد داشت.

کاهش درد ورم مفاصل

در صورتی که دچار ورم مفاصل هستید، تمرین ورزشی مرتب و مداوم به شما کمک میکند که درد‌ خود را التیام ببخشیده و  فعالیت‌های روزانه خود را راحت‌تر انجام دهید. ورزش شنا را امتحان کنید. انجام این ورزش برای مفاصل دردناک، مشکلی ایجاد نمیکند

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند