علل سردرد و درمان آن

علل سردرد و درمان آن

علل سردرد و درمان آن
علل سردرد و درمان آن
بیشتر مردم از سردرد رنج میبرند.از آلودگی صوتی و هوا گرفته تا دغدغه ها و فشارهای مختلف زندگی. در چنین جامعه ای شنیدن: «سردرد دارم» جمله ای رایج میان مردم شناخته می شود. این موضوع در کنار آماری که اخیرا رییس انجمن متخصصان مغز و اعصاب اعلام کرده زنگ خطررا برای شهرنشین‌ها به صدا درآورده است.35 تا 45 ساله ها رکورد دارند
دکتر حسین پاکدامن رئیس انجمن متخصصان مغز و اعصاب اعلام کرده است: سردرد در کشورهای پیشرفته و درحال پیشرفت شایع تر است، به طوری که بر اساس آخرین آمار تحقیقاتی که در کشورهای اروپایی انجام شد 50 درصد مردم این کشورها دچار سردرد هستند.سردرد یکی از 5 بیماری ناتوان کننده است که کیفیت زندگی 20 درصد افراد مبتلا به آن دچار اختلال می شود و گاهی فرد مجبور به ترک کار خود شده است.

وی در خصوص بررسی‌های آماری سردرد در ایران گفته است: بررسی ها نشان می دهد که دو نوع سردرد در کشور وجود دارد که سردردهای عصبی و میگرنی انواع سردرد محسوب می شوند. بیشترین جامعه آماری سنی که افراد به سردردهای میگرنی مبتلا می شوند 35 تا 45 سالگی است، اما ممکن است در هر سنی بروز کند به گونه ای که در افراد زیر 15 سال 9 درصد و بالای 65 سال 7 درصد دیده می شود.

از آلودگی هوا تا فشارهای کاری
پاکدامن می افزاید: آلودگی هوا، آلودگی صوتی، ترافیک، فشارهای روحی، گرسنگی و بی خوابی جزو عوامل تشدید کننده سردرد هستند. وی ادامه می دهد: سردرد میگرن با دوران عادت ماهانه خانم ها ارتباط مستقیمی دارد بنابراین میگرن در خانم‌ها 2 برابر آقایان است. به طور کلی سردردها چه عصبی و چه میگرنی در خانم ها بیشتر است که علت آن حساس تر بودن و آسیب پذیرتر بودن خانم ها و همچنین نقش هورمون در بروز سردردهاست.

پاکدامن در مورد سردردهای عصبی می افزاید: این سردردها بر خلاف میگرن که درد، جلوی سر را فرا می گیرد، در پشت سر احساس می شود و علت آن انقباض عضلات گردن است که به علت عوامل مختلف مانند فشارهای عصبی و یا استرس ایجاد شده است.

انواع سردرد
دکتر منور طالبیان پزشک عمومی نیز در گفت و گو با خبرنگار «حمایت»، نوسانات فشارخون در سنین بالا و همچنین فشارهای روحی و روانی را از عوامل تاثیرگذار در بروز سردرد عنوان می کند و می گوید: بسیاری از سردردها نیز فصلی است که به دلیل سرما در فرد ایجاد می شود از جمله می توان به سینوزیت و یا ابتلای فرد به بیماری های ویروسی و یا آنفولانزا اشاره کرد.

وی در ادامه می افزاید: سردردی نیز وجود دارد که به علت بالا رفتن فشار مایع داخل مغز نخاعی بدن موجب استفراغ های جهنده در فرد می شود که مستلزم توجه و مراجعه فرد به پزشک است. این سردرد نه عصبی است و نه علایمی از خود نشان می دهد و به طور معمول در نیمه شب بروز می کند و یا منجر به تغییر در بینایی فرد می شود. این سردرد را باید جدی گرفت و مراحل درمانی آن نیز باید طی شود.از افکار پراکنده دوری کنید
طالبیان می گوید: بعضی افراد دایم ذهن خود را با افکار پراکنده پر می کنند که نتیجه ای به همراه ندارد جز اینکه این مشغول بودن های ذهنی موجب سردرد می شوند، که تنها راه درمان اینگونه سردرد، استراحت و آرامش یافتن است. وی در خصوص سردرد شایع در زمان عادت ماهانه زنان اضافه می کند: سندرومی قبل از شروع عادت ماهانه در بدن بعضی از زنان منجر به ایجاد سردرد موضعی می شود که ابتدا با بدخلقی و دلشوره شروع و در نهایت موجب سردرد در یک خانم می شود، کم خونی نیز می تواند سبب تشدید سردرد در زنان شود که البته دو موضوع اخیر قابل تعمیم به همه بانوان نیست.

با واقعیت زندگی کنار بیایید
وی تغییر در یکسری عادت های زندگی و کنار آمدن با واقعیت زندگی و پذیرفتن موقعیت فعلی را برای هر فرد موثر در جلوگیری از بروز سردرد عنوان می کند و می گوید: افراد تا جایی که امکان دارد از محیط های استرس زا و مکان هایی که آلودگی صوتی و یا هوا در آن وجود دارد دوری کنند. افرادی که سردردهای مداوم و جدی به همراه علایم دیگری که نشانه عفونی بودن دارد نیز حتما به پزشک مغز و اعصاب مراجعه کنند.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه