علت حضور بازیگران طنز سینما در نقش روحانیت

تاريخ : 26 آذر

علت حضور بازیگران طنز سینما در نقش روحانیت

یکی از اقتضائات شغل بازیگری توانایی نشان دادن همه شخصیت‌ها و نقش‌ها توسط یک بازیگر است؛در این میان عده‌ای از بازیگران در سینما و تلویزیون با شخصیت طنز خود شناخته شده اند و نقش‌هایی در این خصوص را بازی می کنند.

مردم نیز تنها تصوری که از این افراد دارند، نقش های طنز و کمدی بوده و این افراد را با شخصیت‌های داستان‌های طنز و کمدی می شناسند.

اخیراً دیده شده است که بازیگران طنز سینما با حضور در سریال های جدی نقش هایی مانند نقش روحانیت را بازی می‌کنند.

به نظر می رسد استفاده از شخصیت روحانی در فیلم ها و سریالها در سالهای اخیر متداول شده است تا دهه۷۰ این کار تابو محسوب می شد و جز چند نمونه که هنرپیشه ها شخصیتی عرفانی و ملکوتی را در لباس روحانی بازی کردند، هیچ هنرپیشه ای لباس روحانیت به تن نکرده بود.

متاسفانه در حال حاضر می‌بینیم که از یک طرف چهره ای غیر منطقی از همسر یک فرد روحانی را با آرایش نشان می‌دهند و از طرف دیگر روحانی را شخصیت طنز یک سریال، سبک می کنند.

باید گفت بسیاری از تولیدکنندگان فیلم و سریال در ایران این زحمت را به خودشان نمی دهند که بروند چند روحانی را ببینند، آن‌وقت با درک محدودشان تصویری که خودشان از یک روحانی دوست دارند نشان مردم دهند.

علت حضور بازیگران طنز سینما در نقش روحانیت, پورتال خبری فرهنگی گهر

علت حضور بازیگران طنز سینما در نقش روحانیت

 

پیش از این ایفای نقش یک روحانی در سریال های صداوسیما حتی نوع پوشش همسرانشان هم مورد مطالعه قرار می گرفت؛ این احتیاط از انتخاب بازیگر نقش مذکور گرفته تا نوشتن دیالوگ ها و حساسیت در حرکات و کنترل بازی بازیگران به وضوح دیده می شد شاید دلیلش  این است که احترام به قشر روحانیت و جایگاه ویژه این قشر موضوعی است که در میان همه افراد جامعه نهادینه شده است.

از نوع صحبت کردن و لحن روحانی در برخی از سریال ها گرفته تا برخی عادت های رفتاری و کلامی او و از همه بدتر نوع راه رفتنش که گاهی به صورت اغراق شده شکل طنز به خود می گیرد، همه و همه در تخریب شخصیت یک روحانی می تواند نقش داشته باشد.

  برخی از مراجع اعتقاد دارند استفاده از لباس مقدس روحانیت در فیلم و سریال های رسانه ملی  خطرناک است “رژیم گذشته با وجود این که مخالف اسلام و روحانیت بود، اما یک بار جرأت نکرد از لباس مقدس روحانیت به عنوان سوژه در سریال ها و فیلم ها استفاده کند.”

 

علت حضور بازیگران طنز سینما در نقش روحانیت, پورتال خبری فرهنگی گهر

علت حضور بازیگران طنز سینما در نقش روحانیت

 

یش از این “مارمولک” مهم ترین فیلم سینمایی چالش برانگیز در ارتباط با روحانیت بوده است؛ اما جالب است که حتی در فیلم مذکور، شخصیت روحانی و همچنین نوع آرایش همسر یک شخص روحانی بسیار بهتر از بعضی از سریالهایی است که این روزها در رسانه ملی پخش می شود.

اما باید گفت در سریالی که این روزها از شبکه سوم سیما به نام “پرده نشین” پخش می شود هیچ خبری از این موضوع نیست و معلوم نیست عوامل این مجموعه از نمایش روحانی سریال چه هدفی را دنبال می کنند.

علت حضور بازیگران طنز سینما در نقش روحانیت, پورتال خبری فرهنگی گهر

علت حضور بازیگران طنز سینما در نقش روحانیت

 

به هر حال با توجه به جایگاه این نقش‌ها به نظر می‌رسد بهتر است نقش‌هایی مانند روحانیت توسط افرادی که در چهره‌های کمدی بازی نکرده اند بازی شود تا هم از گیرایی و جذابیت این نقش کاسته نشود و هم اینکه قبح زدایی در این نقش ها دیده نشود.

روحانیون هم بخشی از این جامعه هستند که به هر دلیلی در سال های اخیر مورد توجه کارگردان های سینما و تلویزیون قرار گرفته اند، انتخاب بازیگرانی که در سال های اخیر به عنوان یک بازیگر طنز شناخته شده و مخاطب بیش از هر چیز دیگری از او انتظار خنداندن دارد در سریالها نمی تواند پیامد خوبی برای جامعه داشته باشد

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي