ظریف حس احترام به ایران را در جهان احیا کرد

صادق زیبا کلام می گوید:بزرگترین هنر ظریف این بوده است که حس احترام به ایران را در کشورهای دیگر به وجود آورد و نشان داد ایران برای به نتیجه رسیدن دیپلماسی جدی است.

ظریف حس احترام به ایران را در جهان احیا کرد

 

صادق زیبا کلام می گوید:بزرگترین هنر ظریف این بوده است که حس احترام به ایران را در کشورهای دیگر به وجود آورد و نشان داد ایران برای به نتیجه رسیدن دیپلماسی جدی است.

صادق زیبا کلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در خصوص عملکرد ظریف در دوران تصدی وزارت امور خارجه، گفت:شخصا فکر می کنم بزرگترین تحولی که ظریف در دستگاه سیاست خارجی، در این سه ماهه ایجاد کرده، آن بوده که زبان بیان دستگاه دیپلماسی را به نسبت گذشته تغییر داده است؛ به این معنا که نه کشوری را مستوجب مرگ می داند و نه توهین و ناسزا می کند،بلکه با زبان دیپلماتیک و بسیار مودب با دیگران حرف می زند.

وی ادامه داد: دیگر تحول این عرصه آن است که ظریف در نگاه دنیا به سیاست خارجی ایران، تحول ایجاد کرد و نشان داد که ما با کسی سر ستیز نداریم و نیامده ایم که دنیا را به هم بریزم، بلکه منافع حق ایران را در چارچوب اصول و ضوابط بین الملی دنبال می کند.

زیبا کلام که می گفت به ذهنش نمی رسید که روزی ایران و آمریکا زیر یک سند را امضا کنند، گفت:ما در سه دهه گذشته آنقدر به آمریکا ناسزا گفتیم و او را به انواع پلشتی ها متهم کردیم که من واقعا بعید می دانستم که رئیس جمهوربا اوباما تلفنی صحبت کند یا وزیر خارجه دو کشور زیر یک سندی را امضا کنند، ولی این اتفاق افتاده که معتقدم اتفاق مبارکی است.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه شاید هیچ کس به اندازه من این روزها احساس  پیروزی نکند،اظهار داشت:چون سالها من یک سوال مطرح می کردیم و آن این بود که چرا ایران با آمریکا مذاکره نمی کند؟ اگر آمریکا در 28 مرداد و چند واقعه دیگر جنایاتی کرده است، دلیلی ندارد که با آنها مذاکره نکنیم و نپرسیم چطورمی خواهید جبران کنید؟منتها ما در داخل کشور همواره درباره آمریکا یک طرفه به قاضی رفته ایم.

زیبا کلام در پاسخ به این پرسش که نقش شخص ظریف در توفیق دولت جدیددر عرصه بین المللی تا چه حدی است، گفت: اگر حتی برخی اظهار نظرها درباره مذاکرات پشت پرده را درست فرض کنیم،باز هم نمی توانیم از نقش مهم ظریف بگذریم.نمی توانیم نقش عباس عراقچی ،تخت روانچی و…را نادیده بگیریم.

وی گفت:همین که ظریف حس احترام و اعتماد به خودش و تیم همکارانش را در کری، اشتون ، بان کی مون، فابیوس و… احیا کرده است، به نظرم کار جالبی بوده است.

این استاد علوم سیاسی با انتقاد از تحریم های اخیر آمریکا در قبال ملت ایران، گفت: اقدام اخیر آمریکا قابل دفاع نیست،ولی این مهم است که مقامات آمریکا قبل از انجام تحریم ها به مقامات ایران این موضوع را اطلاع می دهند و این بزرگترین هنر ظریف است که در دیگران حس احترام به ملت ایران را به وجود آورده است.

منبع:خبرآنلاین

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه