طنز/ فوت و فن حضور و برگزیده شدن در جشنواره شعر فجر

دسته بندي : جنگ نرم
تاريخ : 10 اسفند


طنز/ فوت و فن حضور و برگزیده شدن در جشنواره شعر فجر, پورتال خبری فرهنگی گهر



طنز/ فوت و فن حضور و برگزیده شدن در جشنواره شعر فجر
طنز/ فوت و فن حضور و برگزیده شدن در جشنواره شعر فجر, پورتال خبری فرهنگی گهر


طنز – اسماعیل امینی در تهران امروز نوشت:




جشنواره شعر، چيز خيلي خوبي است و يكي از الطاف نهاني است كه شاعران برگزيده را و داوران را و مديران را و كارمندان را و مسئولان خريد جايزه‌ها را و هتلداران را و آژانس‌هاي مسافرتي را و خيلي‌هاي ديگر را خوشحال مي‌كند و البته شاعران نابرگزيده را غمگين و عصباني مي‌كند و اين هم خيلي خوب است، چون شاعر غمگين و عصباني مي‌تواند شعرهاي جالب بگويد. اما فوت و فن شركت در جشنواره شعر:

۱ – پيش از شركت در جشنواره بكوشيد اعضاي هيات داوري را شناسايي كنيد.

۲ – از ميان شعرهاتان آن شعري را به جشنواره بفرستيد كه باب ميل داوران و بلكه مسئولان جشنواره باشد چون به هر حال علف بايد به دهان… نه! ببخشيد اين تمثيل مناسبي نيست، چون شعر كه علف نيست و داوران هم البته فقط داور شعرند. شايد اين يكي مناسب‌تر باشد كه بگوييم: مرا چيزي بايد گفت كه امير را خوش‌آيد نه بادنجان را!

۳ – پس از ارسال شعر با داوران تماس بگيريد و شعرتان را براي ايشان بخوانيد و نظرشان را بپرسيد و به شيوه مديران كلان، مكالمات را يواشكي ضبط كنيد.

تبصره: البته لازم نيست بگوييد كه شعر را براي جشنواره فرستاده‌ايد و لابد عقل‌تان آنقدر مي‌رسد كه نگوييد چون شما داور هستيد براي تان شعر مي‌خوانم.

۴ – اگر چند ماه پيش از جشنواره، داوران را شناسايي كنيد بهتر است، چون با شركت در محافل ايشان مي‌توانيد، لابي‌هاي مورد نياز را ايجاد كنيد.

۵ – اگر در جشنواره‌هاي روشنفكري و جايزه‌هاي خصوصي شعر شركت مي‌كنيد، رمز توفيق اين است كه با داوران تعامل اقتصادي و فرهنگي كنيد، مثلا از انتشارات ايشان چند وانت كتاب بخريد يا داوران را براي سفرهاي سياحتي به ويژه سفرهاي خارجي دعوت كنيد يا چندين مقاله و مصاحبه در فضائل و مناقب روشنفكري و روشنفكران پيشتاز (يعني همان داوران جايزه خصوصي)فراهم كنيد.

۶ – وقتي نتايج اعلام شد، اگر نفر اول بوديد اعلام كنيد كه جشنواره خوب است و داوري خوب است و شعر خوب است و جايزه دولتي خوب است و جايزه خصوصي خوب است.

تبصره: از ميان دو جمله آخر فقط يكي را انتخاب كنيد، اين را كه لابد عقل‌تان قد مي‌دهد.

۷ – واي! واي! واي بر داوران! واي بر شعر! واي برجايزه دولتي! لعنت بر جايزه روشنفكري! مرگ بر برگزيدگان! يعني اين همه داور و منتقد ادبي تشخيص نداده‌اند كه شما بهترين شاعر كشور هستيد؟ شما شايسته آن جايزه وسوسه‌انگيزيد؟ شما بدهكاري داريد؟ شما اين دم عيدي خرج داريد؟

۸ – تا مي‌توانيد، برگزيدگان را و پس از آن داوران را مسخره كنيد! اصلا همه چيز مسخره است وقتي كه شما را اول نكرده‌اند، شعر مسخره است، روزگار مسخره است، داوري و جايزه مسخره است، هر چند وسوسه‌انگيز است و اين دم عيدي خيلي لازم است.

۹ – شما كه نمي‌خواستيد در جشنواره شركت كنيد، دوستان اصرار كردند! اصلا قصدتان اين بود كه نشان بدهيد اين جشنواره‌ها، چه خصوصي چه دولتي همه شان مثل هم هستند و كسي قدر شعر را نمي‌داند و كسي شعر را نمي‌شناسد و كسي شاعر خوب را نمي‌شناسد و كسي نمي‌داند كه شاعر خوب اين دم عيدي خيلي خرج دارد.

۶۰۶۰





طنز/ فوت و فن حضور و برگزیده شدن در جشنواره شعر فجر, پورتال خبری فرهنگی گهر
  دانلود

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي