صعود بسکتبالیستهای ايران به فينال با شکست تايوان

مرحله نيمه نهايي بيست و هفتمين دوره مسابقات بسکتبال جام ملت‌هاي آسيا امروز در مانيل فيليپين آغاز شد که در نخستين بازي اين مرحله تيم ملي کشورمان به مصاف تايوان رفت.

صعود بسکتبالیستهای ايران به فينال با شکست تايوان

به گزارش فارس،ملي پوشان کشورمان که مدعي اصلي کسب عنوان قهرماني محسوب مي‌شوند، در اين بازي موفق شدند حريف خود را 79 بر 60 از پيش رو برداشته و به عنوان نخستين تيم راهي فينال شوند و سهميه جام جهاني را 2014 اسپانيا را کسب کنند.

اين سومين حضور ايران در فينال جام ملت‌هاي آسيا محسوب مي‌شود.

مهمد بچيروويچ، سرمربي تيم ملي ايران در اين بازي ترکيب اصلي خود يعني مهدي کامراني، حامد آفاق، صمد نيکخواه بهرامي، اوشين ساهاکيان و حامد حدادي را به ميدان فرستاد.

*کوارتر اول: 23 بر 15 به سود تايوان

نخستين امتياز در اين کوارتر را بازيکنان ايران کسب کردند و پس از آن اصرار تايواني‌ها در زير حلقه دو امتياز را براي آنها در پي داشت. در ادامه کار نيز پرتاب ناموفق آفاق توپ را در اختيار حريف قرار داد و باعث شد با دو امتياز ديگر آنها پيش بيفتند و يک پرتاب سه امتيازي ديگر براي آنها با موفقيت وارد سبد شد.تايواني‌ها در پرتاب‌هاي راه دور موفق بودند.

حامد حدادي که در زير سبد بهترين بازيکن جام ملت‌ها است با يک کار ترکيبي با آفاق دو امتياز را نصيب ايران کرد که پس از آن بچيروويچ درخواست وقت استراحت کرد که در صحبت‌هاي خود از عملکرد بازيکنان ناراضي بود.

کمتر از 5 دقيقه مانده بود که خطا روي حدادي دو پرتاب را به وي داد که او يکي از آنها را وارد سبد کرد. تايواني‌ها همچنان پرتاب‌هاي راه دو را آزمايش مي‌کردند که برخلاف ما موفق تر بودند.

دو پرتاب سه امتيازي موفق ديگر از تايواني‌ها حساب کار را 19 بر 12 به سود آنها کرد و پس از آن جمشيدي جاي ساهاکيان وارد ميدان شد. بازيکنان ما فرصت‌هاي گلزني را در اين کوارتر به راحتي از دست مي‌دادند.

کمتر از 50 ثانيه مانده بود که آفاق يکي از سه امتيازي ‌ها را پاسخ داد تا در پايان 23 بر 15 تايواني‌ها برنده شوند.

*کوارتر دوم: 27 بر 12 به سود ايران

حمله ناموفق از سوي صمد نيکخواه بهرامي آغاز کوارتر براي کشورمان بود و پس از آن نيز توپ تاواني‌ها وارد سبد نشد. اصغر کاردوست در اين کوارتر جايگزين حدادي شده بود و محمد جمشيدي هم پس از پرتاب ناموفقي که داشت جاي خود را به ساهاکيان داد. نوزدهمين امتياز ايران با پرتاب زيباي کامراني به دست آمد.

در ادامه کار يک توپ ربايي خوب از بازيکنان ما توپ را در اختيار آفاق قرار داد که در عين ناباوري او موقيعت مسلم گلزني را از دست داد، اما پس از کامراني توپ را وارد سبد کرد.

ملي پوشان کشورمان در اين کوارتر بازي سرعتي را در دستور کار خود قرار داده بود و اجازه خودنمايي به حريف نمي‌داد و پرتاب‌هاي پنالتي کاردوست ايران را پيش انداخت.

دو امتياز ديگر را صمد نيکخواه بهرامي کسب کرد و امتيازهاي ايران را به 27 رساند تا پس از آن سرمربي تايوان وقت استراحت بگيرد. اين تيم در حالي که 6 دقيقه و 30 ثانيه گذشته بود تاکنون امتيازي را در اين کوارتر کسب نکرده بودند و با دو پناليت سرانجام صاحب امتياز شدند.

حرکت آفاق و دو امتياز موفق او اختلاف را به 10 و نتيجه را 35 بر 25 به سود ايران کرد. بچيروويچ از عملکرد داوري ناراضي بود و با اعتراض‌هايش داوران به وي خطاي فني و دو پرتاب به تايوان دادند.

بازيکنان ما يکي پس از ديگري امتيازها را کسب کردند و در پايان موفق شدند نيمه نخست را 41 بر 35 به پايان برسانند.

*کوارتر سوم: 19 بر 4 به سود ايران

بچيروويچ، سرمربي تيم ملي در اين کوارتر هم با ترکيب اصلي وارد ميدان شد و 8 امتياز نخست را آنها کسب کردند. ملي پوشان کشورمان با قدرت در زمين بازي مي‌کردند و تايواني‌ها نشان دادند که در کوارتر اول بر حسب اتفاق به برتري رسيدند.

تايواني‌ها در حالي که 8 دقيقه گذشته بود تنها 4 امتياز را کسب کردند. در ادامه کار نيز کاردوتس جاي حدادي وارد ميدان شد.

اختلاف امتياز هر لحظه در حال افزايش به سود ايران بود و تايواني‌ها در شوک بازي خوب ملي پوشان کشورمان بودند و ديگر از پرتاب‌هاي موفق کوارتر اول آنها خبري نبود. در ثانيه‌هاي پاياني بود که حامد آفاق با پرتاب دو امتيازي باعث شد در پايان کوارتر سوم حساب کار 60 بر 39 شود.

* کوارتر چهار: 21 بر 19 تايوان

امتياز نخست در اين کوارتر براي ايران کسب شد. کوئينسي ديويس بازيکن تبعه تايواني‌ها که بهترين بازيکن اين تيم در اين ميدان محسوب مي‌شد دو امتياز را کسب کرد و آنها را به امتياز 41 رساند.

کاردوست که از ابتداي کوارتر در زمين حضور داشت پس از 2 دقيقه جاي خود را به حدادي داد. حساب کار 62 بر 43 به سود ايران بود که وقت استراحت از سوي بچيروويچ اعلام شد تا نکات فني به بازيکنان گوشزد شود.

در ادامه حدادي باز هم پرتاب هاي پنالتي خود ناموفق بود و دو پرتاب خود را از دست داد.

کامراني که در اين بازي مديريت بسيار خوبي در زمين داشت دو امتياز ديگر را در توپ ربايي وارد سبد تايوان کرد.

برتري همچنان از آن ايران بود و تماشاگران ايراني مقيم فيليپين هم همانند هميشه با تشويق‌هاي خوب روحيه خوبي را به ملي پوشان مي‌دادند.

يک توپ ربايي موفق ديگر از کامراني امتيازهاي ايران را به امتياز 70 رساند و پس از آن صمد دو امتياز ديگر را کسب کرد تا عملا تايواني‌ها خود را بازنده ميدان بدانند و به نوعي از کره خود در کوارتر اول پشيمان شوند.

محمد جمشيدي هم در اين کوارتر وارد ميدان شده بود و کاردوست هم به جاي حدادي بازي مي‌کرد. کاردوست موفق شد با پرتاب موفق جمع امتيازها را به 77 برساند و در پايان نيز 79 بر 60 به برتري برسند و راهي فينال شوند.

تيم ملي کشورمان فردا در ديدار فينال به مصاف برنده کره‌جنوبي و فيليپين خواهد رفت.

ايران در سال 2011 نيز نخستين حضور خود در جام جهاني ترکيه را تجربه کرده بود

اين رقابت‌ها از 10 مرداد آغاز شده و 20 مردادماه به پايان خواهد رسيد. سه تيم نخست جواز حضور در جام جهاني 2014 اسپانيا را کسب خواهند کرد.

 

منبع: فارس

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه