علت شیعه شدن ایرانیان چه بود؟

حتما شما فکر می کنید که ما ایرانیان باید زرتشتی می شدیم تا شیعی. اما واقعا علت شیعه شدن ایرانیان چه بود؟ گهر در این بخش در همین مورد صحبت می کند.

علت شیعه شدن ایرانیان چه بود؟

علت شیعه شدن ایرانیان چه بود؟

مسأله تشیع از دو دیدگاه قابل بررسی است:

 الف) دیدگاه منطقی؛

در این نگرش فلسفه تشیع به طور کلی و جایگاه اصلی آن در مکتب گران قدر اسلام بررسی می شود به نظر می رسد سوءال جناب عالی چندان ارتباطی به این زاویه نداشته باشد لذا ما نیز وارد آن نشده وتنها به این نکته بسنده میکنیم که تشیع. یعنی مکتب اهل بیت(ع) و چیزی جزهمان اسلام واقعی نیست که با اشاره پیامبر و اززمان خود ایشان به وجودآمد ودرواقع تسنن (مکتب خلفا) نوعی تحزب وانشعاب از مسیر اصلی اسلام است که مبدأآن اجتماع سقیفه می باشد.

برای آگاهی بیشتر ر.ک:1- تشیع مولود طبیعی اسلام سید محمدباقرصدر2- شیعه در اسلام علامه طباطبایی

 ب) دیدگاه تاریخی؛

 ازنظر تاریخی گرایش ایرانیان به مکتب اهل بیت (ع)علل متعددی دارد؛ ازجمله:

1) برخورد خلفا با ایرانیان تبعیض‏آمیز بوده و در دعاوی حقوقی جانب اعراب را مقدم می داشتنددر صورتی که سیره امامان شیعه پافشاری بر عدالت در حق هر کس و از هر نژاد بوده است.

2) ایرانیان بیش از اعراب به تحقیق و کاوش های عمیق در متون دینی پرداختند به گونه‏ای که بسیاری از فحول علماو اکثر صاحبان صحاح اهل تسنن ایرانی میباشند و این مسأله باعث شد که رفته رفته ایرانیان هم با سخنان پیامبر(ص)پیرامون اهل بیت (ع) بیشتر آشنا گردند و هم با ذخایر علمی به جای مانده از ائمه اطهار(ع).

در نتیجه به تدریج در طی قرون متمادی گرایش شیعی در ایران گسترش یافت تا هم اکنون که اکثریت قاطع جامعه ما را پوشش داده است.

3) غالبا خلفا در ایران سلطه کمتری داشته و کمتر توانسته‏اند سیاست سانسور و خفقان خود را عملی سازند. ازهمین رو ایرانیان با آزادی بیشتر به بررسی های عمیق دینی پرداخته و آزادانه توانسته‏اند پیام واقعی دین را کشف وتبلیغ نمایند.

اگر ما مسلمان نبودیم و مسلمان نمی‌شدیم چه دینی داشتیم؟

همه فکر می‌کنند اگر ما مسلمان نبودیم حتما زرتشتی بودیم‌. امپراتوری ساسانی آخرین امپراتوری باستانی شاهنشاهی ایران، مذهبی‌ترین امپراتوری ایران باستان است‌. به شدت شاهنشاهی ساسانی مذهبی است، و تاکید بر زرتشتی گری دارد. اصلا امپراتوری ساسانی بر آمده از آتشگاه است. اما دین زرتشت دینی بود که از سمت شرق توسط بودایی‌‌ها مورد حمله قرار گرفته بود و هم‌چنین بودائیت داشت پیشروی می‌کرد به سمت ایران مرکزی برسد و تا دروازه‌های خراسان پیش آمده بود. اگر یادتان باشد چند سال پیش زمانی که حکومت طالبان در افغانستان قدرت داشت دو تا از مجسمه‌های بودا را که در دل کوه کنده بودند توسط طالبان منهدم شد. پس مشخص است که بودایی‌ها تا مرزهای شرقی خراسان پیشروی کردند.

چون آن زمان امپراتوری ساسانی‌، افغانستان کنونی تا مرز‌های هند مختص ایران بود. پس دیدید تا آنجا را بودایی‌ها گرفتند ولی دین زرتشت توان مقابله نداشت. از سمت غرب با توجه به نزدیکی ایران به روم مسیحیت ایران را در نوردیده بود. یعنی خوزستان اکثریت مسیحی بودند. مرز‌های غربی و جنوب غربی ایران مسیحی نسطوری بودند. بعدا مسیحیان یعقوبی نیز اضافه شدند. ارمنستان هم مسیحی بود، ولی امپراتوری ساسانی جنگ‌های بسیار شدیدی داشت بر سر ارمنستان که مال ایران بود تا ارمنستان زرتشتی بماند. آخرش هم اسمش یا مسیحی می‌شد یا اسمش زرتشتی بود. چندین مرتبه جنگ می‌شد. سپاه ساسانی به آنجا حمله می‌کرد تا این مسیحی‌ها را زرتشتی بکنند، تجاوز کردند، غارت کردند، چندین مرتبه ارمنستان را به آتش کشیدند، آخرش تا سپاه ساسانی عقب نشینی می‌کرد، با توجه به این که مسیحیت رشد چشمگیری در اروپا پیدا کرده بود، مجدداً مسیحیت می‌کشید سمت ارمنستان و دوباره ایران به محض اینکه ساسانی عقب‌نشینی می‌کرد‌، دوباره مسیحی می‌شدند. اگر ما مسلمان نبودیم، صد در صد مسیحی بودیم. چون دیگر دین زرتشت دین به روزی نبود. دینی نبود که پاسخ گوی مسائل آن زمان مردم باشد.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه