شگردهاي تازه براي معافيت پزشكي

دسته بندي : اجتماعی
تاريخ : 13 شهریور

يكي ۱۴ دندانش را مي‌كشد، آن يكي دارويي مصرف مي‌كند تا ضربان قلبش براي مدتي نامنظم شود، آن يكي به روش‌هايي دست مي‌زند كه شماره چشمش بالاتر رود و بعضي‌ها فريب باندهايي را مي‌خورند كه قرار است مو لاي درز كلكشان نرود و معافيتشان را جور كنند.

 

شگردهاي تازه براي معافيت پزشكي, پورتال خبری فرهنگی گهر

راه دورهم نرويم، همين حالا يك جستجوي ساده در اينترنت شما را به سايت‌هايي مي‌رساند كه در ازاي هشت تا ۱۰ هزار تومان مي‌خواهند مجموعه‌اي از راه‌ها و شگردهاي گرفتن معافيت را در قالب يك سي دي به شما معرفي كنند؛ هشت تا ۱۰ هزار توماني كه بابت هيچ پرداخت مي‌كنيد.

مثلا يكي از حاشيه‌سازترين اين سي‌دي‌ها به بحث سرباز معدن مي‌پردازد و راه‌ها و روش‌هاي سرباز معدن شدن را ارائه مي‌كند.

جالب است بدانيد سرباز معدن مانند سرباز معلم است و موضوع غيرقانوني نيست و حتي در سال‌هاي اخير مجوزهايي براي انجام خدمت سربازي در جنگلباني، آتش نشاني، وزارت بهداشت و درمان و صنعت صادر شده است.

اما در جديدترين اخبار مربوط به اين روش‌ها، رييس پليس آگاهي استان اصفهان از دستگيري يك پزشك و دلال كه با انجام عمل جراحي در ستون فقرات افراد مشمول خدمت سربازي، باعث دريافت معافيت پزشكي براي آنان مي‌شد، خبرداده است.

ماجرا از اين قرار است كه فردي به نام احسان به پليس آگاهي مراجعه مي‌كند و مدعي مي‌شود كه پزشكي به‌طور عمد ضايعه‌اي در ستون فقرات او ايجاد كرده است.

كارآگاهان در بازجويي از شاكي متوجه مي‌شوند وي كه وضع مالي خوبي داشته، از انجام خدمت سربازي هراسان شده است و حاضر به پرداخت هر مبلغي بوده تا به سربازي نرود.

يكي از دوستان او پزشك جراح مغز و اعصابي را به وي معرفي مي‌كند كه در قبال انجام يك عمل جراحي سطحي روي ستون فقرات، ۱۴ ميليون تومان مي‌گيرد و او مي‌تواند با مراجعه به كميسيون پزشكي معافيت بگيرد.

احسان كه از كارش راضي بوده در هر مجلسي سخن از چگونگي گرفتن كارت پايان خدمتش مي‌كرده و پس از يك سال دچار درد شديدي در ناحيه ستون فقراتش مي‌شود و در نهايت با حاد شدن موضوع از پزشك مورد‌نظر شكايت مي‌كند.

به اين ترتيب كارآگاهان پزشك جراح را همراه دوست احسان كه در واقع دلال پزشك مورد نظر محسوب مي‌شده، دستگير مي‌كنند.

داستان باندها و افرادي كه در خصوص شگردهاي كذايي معافيت سربازي كار مي‌كنند، جدي‌تر از اين موضوعات است، چرا كه به گفته جانشين اداره منابع انساني نيروهاي مسلح، سالانه حدود ۴۰ باند در اين ارتباط دستگير مي‌شوند.

سردار موسي كمالي در اين باره به جام‌جم مي‌گويد: سوءاستفاده از معافيت‌هاي سربازي از مهم‌ترين اين شگردها محسوب مي‌شود و سالانه حدود ۲۵۰۰ نفر از مشمولاني كه از اين شگردها براي معافيت استفاده كرده اند،به ستاد كل نيروهاي مسلح معرفي مي‌شوند.

به گفته او، سالانه حدود ۲۰۰ تا۲۵۰هزار نفر از مشمولان براي انجام معاينات پزشكي دقيق‌تر به مراكز درماني نيروهاي مسلخ معرفي مي‌شوند كه در ميان آنها كساني هستند كه با استفاده از روش‌هاي كاذب در پي گرفتن معافيت باشند.

وي به مواردي مانند استفاده از داروهاي خاص، بهانه ضعف دندان و حتي معرفي يك بيمار به جاي فرد مشمول اشاره و به خانواده‌ها توصيه مي‌كند: اين روش‌ها معمولا به جايي نرسيده و از سوي مراكز پزشكي نيروهاي مسلح تشخيص داده مي‌شود، ضمن اين‌كه برخي باندهاي فعال با طلب پولهاي كلان فقط به كلاهبرداري مشغول هستند.

جانشين اداره منابع انساني نيروهاي مسلح با اشاره به معافيت پزشكي براي كساني كه ضعف دندان دارند، اظهار مي‌كند: مثلا در اين خصوص بايد ثابت شود كه از دست دادن دندان ها بهخاطر بيماري بوده و اگر كسي بدون دليل ۱۴ دندان خود را بكشد، نمي‌تواند از اين معافيت استفاده كند.

كمالي از قوانين جديد سربازي و ساز وكارهاي تعريف شده براي جلوگيري از اين گونه سوءاستفاده‌ها خبر مي‌دهد و مي‌گويد: اين ساز و كارها بزودي اجرايي مي‌شود، ضمن اين‌كه هر زمان كه با دستگيري باند يا افرادي مشخص شود مشمولي با روش‌هاي كاذب اقدام به دريافت معافيت كرده است، معافيت او ملغي خواهد شد.

 

 

 

گردآوری: گروه خبر گهر

 

 

منبع: جام جم آنلاین

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي