شوک قیمت های جدید چه زمانی به مردم وارد می شود؟

شوک قیمت های جدید چه زمانی به مردم وارد می شود؟

با وجود تبلیغات گسترده دولت در زمینه ترغیب شهروندان به انصراف از دریافت یارانه اما تعداد متقاضیان دریافت یارانه نقدی در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها از 20 تا 30 فروردین‌ماه جاری از مرز 70 میلیون نفر گذشت.

همچنین ۴۰درصد ثبت‌نام کنندگان یارانه، درآمد خود را زیر ۶۰۰هزار تومان اعلام کرده‌اند. به‌رغم اینکه دولت قبلا اعلام کرده بود که یکشنبه شب نرخ‌های جدید بنزین را اعلام می‌کند اما این امر اتفاق نیفتاد و قیمت‌های جدید بنزین که بی‌شک روی قیمت حمل و نقل و دیگر کالاها نیز تاثیرگذار است در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و دولت تصمیم خود در این زمینه را اعلام نکرده است. روز گذشته محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رئیس‌جمهور از اعلام قیمت‌های مذکور طی سه روز آینده خبر داد.

شوک قیمت های جدید چه زمانی به مردم وارد می شود؟

اما انتظارات دولت در طرح انصراف از یارانه تا حد زیادی برآورده نشد که شاید یکی از دلایل آن را بتوان عدم اطمینان مردم از قیمت‌های آتی دانست. یوسفیان‌ملا با اعلام اینکه دولت انتظار داشت ۳۰ میلیون نفر برای یارانه ثبت‌نام نکنند که محقق نشد، گفت: ۴۰درصد ثبت‌نام‌کنندگان یارانه درآمد خود را زیر ۶۰۰هزار تومان اعلام کردند.

 

عزت‌ا… یوسفیان‌ملا با بیان اینکه انتظار دولت این بود که در حدود 30 میلیون ثبت‌نام نکنند، گفت: آمارها نشان می‌دهد اینکه نزدیک به 50 درصد از مردم از دریافت یارانه انصراف دهند، اتفاق نیفتاده و نخواهد افتاد. وی در ادامه گفت: یکی از نکات جالبی که در ثبت‌نام یارانه مشاهده شده این است که در حدود 40 درصد از ثبت‌نام‌کنندگان، درآمد خود را زیر 600 هزار تومان اعلام کرده‌اند.

 

وی گفت: یکی از دلایلی که مردم این‌گونه درآمد خود را اظهار کرده‌اند این است که حتما یارانه بگیرند. وی دلیل این امر را این دانست که بسیاری از مردم نمی‌دانند در آینده قرار است چه اتفاقی بیفتد و نوسانات اقتصادی به چه نحوی خواهد بود. این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: اگر دولت شفاف عمل می‌کرد، مردم وضعیت خود را تعیین و لذا اطلاعات خانوار خود واقعی‌تر ثبت می‌کردند.

 

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر کمتر از 10 درصد انصراف داده‌اند، گفت: درمورد همین مساله نیز ابهام وجود دارد. یوسفیان‌ملا گفت: اینکه آیا این 10 درصد با میل و رغبت ثبت‌نام نکردند یا ترسیده‌اند، جای بررسی دارد. وی تصریح کرد: خیلی از مردم از ترس مجازات قضایی اقدام به انصراف کرده‌اند. وی درنهایت تاکید کرد: به اعتقاد من اگر دولت شفاف عمل می‌کرد، قیمت‌ها را شفاف بیان می‌کرد و شفاف مسائل را با مردم درمیان می‌گذاشت، تعداد بیشتری از مردم که نیاز به یارانه ندارند، انصراف می‌دادند.

 

از 24 میلیون خانوار ایرانی که در فاز اول هدفمندی یارانه‌ها یارانه نقدی می‌گرفتند، تاکنون حدود 21 میلیون خانوار خواستار تداوم پرداخت یارانه نقدی شده‌اند. البته باید توجه داشت ممنوعیت ثبت‌نام ایرانیان مقیم خارج از کشور در سایت رفاهی (بستن سرور رفاهی به روی آنان) در آمار انصرافی‌ها تاکنون موثر بوده است. براساس آخرین آمار، در فاز نخست هدفمندی یارانه‌ها 5/77 میلیون ایرانی یارانه نقدی دریافت می‌کردند.

 

به‌عبارت دیگر، دولت ماهانه 3500 میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی تامین اعتبار می‌کرد. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز از انصراف ۵ الی ۶ درصدی مردم از دریافت یارانه نقدی در فاز دوم هدفمندی خبر داد و گفت: بیش از ۸۰ درصد مردم درآمد خود را کمتر از ۶۰۰ هزار تومان ثبت کرده‌اند. اسماعیل جلیلی درباره آمار انصراف‌دهندگان از دریافت یارانه نقدی در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، اظهار کرد: هنوز مقامات دولتی آمار دقیقی در این‌باره اعلام نکرده‌اند اما خبرهای رسیده حکایت از انصراف 5 درصد مردم از دریافت یارانه دارد.

 

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود حجم انصراف‌دهندگان از دریافت یارانه نقدی بین 5 الی 6 درصد باشد، گفت: نکته‌ قابل تاملی که در فرآیند ثبت‌نام از یارانه نقدی وجود دارد این است که بیش از 80 درصد مردم درآمد خود را در فرم‌های خوداظهاری کمتر از 600 هزار تومان ثبت کرده‌اند.

 

محمد شریعتمداری روز گذشته در نخستین گردهمایی معاونین برنامه‌ریزی و اشتغال و مدیران کل دفاتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری‌های سراسر کشور ضمن تشریح برنامه دولت در مرحله دوم و آسیب شناسی مرحله اول هدفمندی اظهارکرد که آمارها در مورد تعداد کسانی که برای دریافت یارانه ثبت‌نام کرده‌اند هنوز خام است و بانک‌های اطلاعاتی باید در این خصوص کارهای دیگری انجام دهد. وی با بیان اینکه ‌میزان شرکت مردم درخصوص ثبت‌نام متناسب با نظرسنجی ما بوده است، تصریح کرد: از نظر ما دهک‌های 9 و 10 درآمدی باید ثبت‌نام نمی‌کردند اما از مجموع 10 درصدی که گفته بودند ثبت‌نام نمی کنیم نظرسنجی کردیم که با نتایج جالبی مواجه شدیم.

 

شریعتمداری گفت: آنهایی که خودشان معتقد بودند یارانه به آنها تعلق نمی‌گیرد، 45 درصدشان گفتند که ما بهتر می‌توانیم یارانه را میان فقرا توزیع کنیم و عده‌ای هم می‌گفتند که اگر ثبت‌نام نکنیم به عنوان ثروتمند شناخته می‌شویم و مالیاتی‌ها سراغ ما می‌آیند.

منبع:آرمان

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه