شقایق فراهانی: از مادرم عذرخواهی می‌کنم! / عکس + گفتگو

شقایق فراهانی متولد 2 مرداد 1351 در تهران است. او فرزند بهزاد فراهانی و فهیمه رحیم نیا است.

وی از كودكی همراه پدر و مادرش به بازی در تئاتر پرداخت. با حضوری كوتاه در فیلم سینمایی “لیلا” به سینما آمد. اما تنها در فیلم‌سینمایی “چتری برای دو نفر” توانست توانایی‌های خود را به نمایش بگذارد. بازی او در این فیلم كاملا بر بازی بازیگران مقابلش “رضا كیانیان” و “هدیه تهرانی” برتری دارد. با بازی خویش در فیلم “پروانه” در سطح بین‌المللی هم توانست موفق شود.

شقایق فراهانی: از مادرم عذرخواهی می‌کنم! / عکس + گفتگو

 

این روزها سریال مادرانه از شبكه 3 سیما پخش می‌شود كه شقایق فراهانی در نقش “مریم زمان” توانست خوش بدرخشد. به بهانه پخش این سریال مناسبتی پای گپ و گفتی با او نشستیم كه بخشی از آن را در مصاحبه زیر می‌خوانید:

شقایق فراهانی: از مادرم عذرخواهی می‌کنم! / عکس + گفتگو

خانم “فراهانی” شما بعد از حضور در مجموعه “خانه پدری” با وقفه‌ای طولانی به تلویزیون آمدید،‌ چگونه این تصمیم را گرفتید؟
-”خانه پدری” تجربه خوبی بود و بعد به دلیل دلتنگی‌هایی كه در كار پیش آمد دیگر تصمیم گرفتم كمتر در یك اثر اجتماعی بازی كنم مگر اینكه كاری تاریخی یا مذهبی باشد.

 

كه با “كلاه پهلوی” دوباره به تلویزیون برگشتید؟
-بله. با كار تاریخی “كلاه پهلوی” ساخته “سید ضیاء‌الدین دری” كه با 5 سال وقفه همراه بود به تلویزیون آمدم. به دنبال این بودم كه كاری باشد كه مرا جذب كند كه پیش نیامد تا “كلاه پهلوی” و البته حضور در “جراحت” به من پیشنهاد شد كه نتوانستم آن را قبول كنم.

 

حضور در “مادرانه” را چطور پذیرفتید؟
-پیش‌تولید سریال مادرانه قبل از عید شروع شد و زمانی كه پیشنهاد حضور در این كار به من شد ابتدا فیلمنامه را خواندم و داستان بسیار جذاب و گیرایی داشت و به قول یكی از همكارانم، اگر كاری مرا جذب نكند آن وقت است كه به جنبه اقتصادی آن فكر می‌كنم.

در سریال مادرانه كل داستان و همه شخصیت‌ها بسیار جذاب بود و الان می‌بینم كه “مادرانه” با عكس‌العمل خوب مردم مواجه شده و از این بابت بسیار خوشحال هستم و جا دارد كه یك خسته نباشید دیگر به “سعید نعمت‌الله” نویسنده و “جواد افشار” كارگردان بگویم كه وی با زبان روزه در دو شیفت صبح و شب كار را هدایت می‌كند.

 

بازی متفاوت شما هم ما را خوشحال كرده و هم امیدوار كه شما را در دیگر آثار تلویزیونی مثل سه كار قبلی متفاوت ببینیم، نظر خود شما چیست؟
-از اینكه می‌شنوم كه متفاوت بازی كرده‌ام، خیلی خوشحال هستم و امیدوار می‌شوم كه مردم از “شقایق فراهانی” در بازی‌هایش دور می‌شوند.

 

شقایق فراهانی: از مادرم عذرخواهی می‌کنم! / عکس + گفتگو

فیلمنامه “مادرانه” چقدر به بازی موفق شما كمك كرد؟
به عقیده من اگر سریال مادرانه مورد توجه و درخشش مردم قرار گرفت نتیجه نگارش و قلم خوب “سعید نعمت‌الله” بوده و همه بازی‌های ما هم در چهارچوب متن پیش رفته است كه سپاس ویژه از او دارم.

 

از بازی در كنار “اردلان تمجید” یا بهتر بگویم “مهدی سلطانی سروستانی” چگونه بهره‌مند شدید و در واقع چگونه پارتنری برای شما بود؟
-”مهدی سلطانی سروستانی” هنرمند توانمندی است كه به عنوان پارتنر بسیار عالی بود و خوش درخشید.

همیشه معتقدم وقتی هم بازی یك هنرمند در هر اثر یا مجموعه‌ای توانمند باشد ذوق و درخشش همه ما صد چندان می‌شود، من در تمامی كارهایی كه بازی كرده‌ام همبازی‌های خوبی داشته‌ام.

معتقدم اگر در “كلاه پهلوی”، “داریوش فرهنگ” نبود خوب “مه‌لقا” هم خلق نمی‌شد و در “خانه پدری”، اگر پدرم “بهزاد فراهانی” نبود، “سارا” شكل نمی‌گرفت و در “مادرانه” هم مادرم “فهیمه رحیم نیا” و “مهدی سلطانی سروستانی” مؤثر بودن كه نهایت تشكر را از همه آنها دارم.

 

مادرام مرا ببخشد

-به مادر خود اشاره كردید، “استاد رحیم نیا”، چقدر وی شما را در ایفای نقش هر چه بهتر “مریم زمان” همراهی كرد؟
-مادر من از سالیان دور در تئاتر بازی می‌كرد و در طی این سالها جسته و گریخته با وی و پدرم بازی می‌كردم و فكر می‌كنم سال 75 بود كه در كار “مهره” به كارگردانی “سجادی” با مادرم به ایفای نقش پرداختم. لطف آقای “افشار” كارگردان كار بود كه به من گفتند این نقش را مادر شما بازی می‌كند؟ و من گفتم نمی‌دانم، وی باید فیلمنامه را بخواند و مادر هم خواند و پسندید.

من و مادرم مثل دو دوست هستیم و او همیشه مرا راهنمایی می‌كند و گاهی من به وی كم‌لطف هستم كه از او در همین مصاحبه عذرخواهی می‌كنم.

 

سخت نبود كه با مادر خود در یك اثر بدون در نظر گرفتن اینكه او مادر واقعی شما است، بازی كنید؟
-نه، بیشتر با پدر برایم سخت بوده است. چون زمانی بوده كه با پدرم بازی كردم ولی باید مقابل او می‌بودم و فكر می‌كردم كه او پدر من نیست ولی در “مادرانه” مادرم در كنارم بود.

 

عنوان مخاطب، “مادرانه” را چگونه دیدید؟
-خب،”مادرانه” به شعور مخاطب احترام گذاشت ولی متأسفانه ممیزی‌ها و قوانین خاص گاهی باعث لطمه به كار شد ولی نشان داد كه می‌تواند مردم را از ماهواره‌ها دور كند تا بعضی از مردم سریال‌های بی‌محتوایی “تركیه” را نبینند.

پس “مادرانه” نشان داد كه هنرمندان ما می‌توانند مثل گذشته بدرخشند و آثار سینمایی و تلویزیونی ما دوباره در جهان اول شود ولی خواهش می‌كنم كه دست‌اندركاران مجموعه‌های تلویزیونی كمتر سخت‌گیری داشته باشند. فكر می‌كنم در جایی سانسورها به كار لطمه می‌زند، چون هنروران ما سعی می‌كنند كه كاری در شأن مردم و ایران بسازند و نشان دادند كه می‌توانند و موفق هم می‌شوند. من از بابت موفقیت “مادرانه” خیلی خوشحال هستم و از طرفی ناراحت، به این دلیل كه چرا كارهای ما باید با سریال‌های بی‌محتوای تركی مقایسه شود و از سوی دیگر هنوز شبكه به ما پول نداده است. ما به عشق مردم كار می‌كنیم ولی خب از این كار هم زندگی ما می‌گذرد، به هر حال امیدوارم در سیاست‌ها تغییری داده شود تا آثار كمتر با ممیزی روبرو شوند.

 

اكنون روند فیلمبرداری به چه صورت ادامه دارد؟
-مشغول ضبط قمست‌های آخر “مادرانه” در یك درمانگاه در “ازگل” هستیم و فكر می‌كنم فیلمبرداری قسمت‌های 26 و 27 در حال ضبط است و كار در دو گروه یا بهتر بگویم در دو شیفت فیلمبرداری می‌شود تا زودتر به پخش برسد و “جواد افشار” با زبان روزه همچنان در حال تلاش و دوندگی است و جا دارد كه از همه تیم تشكر كنم.

 

 

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه