شروط ارزان کردن قیمت مرغ در بازار اعلام شد

دسته بندي : اقتصاد
تاريخ : 20 تیر

شروط ارزان کردن قیمت مرغ در بازار اعلام شد, پورتال خبری فرهنگی گهر

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران با اعلام شروط ارزان کردن قیمت مرغ در بازار، گفت: عده‌ای فکر می‌کنند که این اتحادیه از دولت یک یارانه‌ای گرفته و بخشی از نهاده‌ها را در بازار آزاد به قیمت بالا فروخته است درحالی که این طور نبوده است.
به گزارش خبرنگار مهر، اعضای هیئت مدیره اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران در نشستی خبری اسناد و مدارک دراختیار گرفتن ۵۰ هزارتن کنجاله سویا با نرخ ۸۳۰ تومان دولتی و توزیع آن بین مرغداران سراسر کشور را ارائه کردند.

 

در این جلسه ساسان سروری مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی استان خراسان رضوی، ملکی روشن مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی استان همدان، عظیم حجت مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی استان قزوین، محمدحسین رحمانی راد مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی استان خوزستان و اسدالله موحدی مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی استان گرگان حضور داشتند.

 

در ابتدای این نشست حسین مقدم نیا مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران طی سخنانی به تشریح عملکرد این اتحادیه پرداخت و درخصوص ادعاهای مطرح شده درباره فروش کنجاله دولتی با نرخ آزاد در بازاراظهارداشت: عده‌ای تصور می کنند این اتحادیه ۵۰ هزارتن کنجاله سویا را از شرکت آوا تجارت صبا گرفته و برای سودجویی در بازار آزاد فروخته است درحالی که به هیچ وجه چنین چیزی صحت ندارد و همه این ۵۰ هزارتن طبق اسناد و مدارک موجود بین مرغداران سراسر کشور توزیع شده است.

 

وی با بیان اینکه برای نجات مرغ‌های مولدی که ضامن تولید یک میلیارد جوجه مرغ گوشتی درکشورهستند، این اقدام صورت گرفته است، گفت: علاوه بر اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی سایر تشکلها و اتحادیه ها نیز در جلسه با مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت پشتیبانی امور دام حضور داشتند و این نهاده تنها به این اتحادیه داده نشده است.

تفاهم نامه اتحادیه مرغداران با وزارت صنعت محقق نشد!

 

مقدم نیا با اعلام اینکه این صنعت ماهیانه به ۲۰۰ هزارتن نهاده ذرت و ۱۰۰ هزارتن نهاده کنجاله سویا احتیاج دارد، گفت: برای نجات این صنعت درچندماه پیش از مسئولان خواستیم که شرایطی فراهم کنند تا روزانه ۲ هزارتن کنجاله سویا از طریق این اتحادیه بین تولیدکنندگان توزیع شود که متاسفانه چنین اتفاقی نیفتاد.

 

وی افزود: در همان مقطع تفاهم نامه ای با مسئولان امضا کردیم که طی آن، قرار شد دولت علاوه بر تامین نهاده ارزان قیمت اتحادیه، قیمت سقف و کف را تعیین و تضمین کند به طوری‌که اگر قیمت مرغ به دلیل تولید زیاد کاهش یافت، نسبت به جمع آوری مرغ و جلوگیری از ضرر وزیان مرغدار اقدام عاجل صورت گیرد درحالی که تا به امروز این قرارداد عملیاتی نشده است.

 

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی خاطرنشان کرد: عده ای فکر می کنند که این اتحادیه از دولت یک یارانه‌ای گرفته و بخشی از نهاده ها را در بازار آزاد به قیمت بالا فروخته است درحالی که اینطور نبوده است و دولت نه تنها کمکی در قالب دادن یارانه به تولیدکنندگان نکرده بلکه موجب وارد شدن ضرر و زیان در سال حمایت از تولید ملی به این صنعت نیز شده است.

وی تصریح کرد: بنابراین در صنعتی که ماهیانه ۶۰۰ هزارتن دان در سیستمش می آید، توزیع ۵۰ هزارتن کنجاله سویا در طول ۳ ماه اصلا معنی دار نیست.

قرار نیست دولت به مرغداران یارانه بدهد

مقدم نیا در ادامه به جلسه روز شنبه این اتحادیه با مسئولان استانداری تهران اشاره کرد و افزود: در این جلسه سه محور اساسی “بررسی تغییر روند ارسال مرغ از شهرستانهای همجوار استان تهران به این استان، بررسی کمی و کیفی توزیع نهاده ها بین اتحادیه ها و ارائه راهکار برای حل چالشهای بوجود آمده” مورد بحث وبررسی قرار گرفت.

وی درخصوص پرداخت یارانه به تولیدکنندگان گفت: در این جلسه بر لزوم توقف هرگونه پرداخت پول به عنوان یارانه تاکید شد، چون این کار موجب عدم اثربخشی لازم، چندنرخی شدن مرغ در بازار، افت میزان تولید و بهم ریختگی چرخه اقتصادی کشور خواهد شد.

 

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران در ادامه درخصوص ارزان شدن مرغ در بازار گفت: هرگاه شرکت پشتیبانی امور دام نهاده ارزان قیمت در اختیار تولیدکنندگان بگذارد، قیمت مرغ در بازار کاهش خواهد یافت.

از ۲۰۰ هزارتن کنجاله سویا هنوز چیزی دریافت نکرده ایم

به گفته وی، درشرایط عادی روزانه ۱۵ هزارتن دان باید وارد چرخه تولید مرغ شود تا ۵ هزارتن گوشت تولید شود اما درحال حاضر که انبارها خالی است و تولید دچار مشکل شده باید سریعا تمهیدی از سوی وزارت صنعت اندیشیده شود که روزانه ۱۰ هزارتن کنجاله سویا به به تولید کنندگان این صنعت تزریق شود تا قیمتها در بازار متعادل شود.

 

مقدم نیا درخصوص قیمت هرکیلوگرم مرغ زنده نیز گفت: درحال حاضر با توجه به قیمت بالای نهاده ها در بازار آزاد قیمت تمام شده هرکیلوگرم مرغ زنده دردرب مرغداری بین ۳۷۰۰ تا ۳۹۶۰ تومان متغییر است.

وی همچنین درپاسخ به سئوال خبرنگار مهر که از او پرسید با توجه به اینکه اعلام شده شرکت پشتیبانی امور دام ۲۰۰ هزارتن کنجاله سویا را با نرخ مصوب بین همه اتحادیه ها توزیع کرده، آیا سهم شما از این نهاده دریافت شده است؟، گفت: تاکنون که ما چیزی ندیده ایم اما بهتر است ابتدا ۵۵ هزارتن کنجاله سویایی که نزدیک ۵۰ روز است، پول آن را که درحدود ۵۰ میلیاردتومان است، به ما بدهند و بعد از این ۲۰۰ هزارتن سهمی برای این اتحادیه مشخص کنند.

 

گردآوری: گروه خبر گهر

 

منبع: مهر

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي