سبک زندگی پلیکان یا مرغ سقا

پلیکان یکی از جانورانی است که در رده پردنگان قرار می گیرد. به پلیکان، مرغ سقا هم گفته می شود. پلیکان جزو آن دسته از پرندگان غول پیکر است که سبک زندگی خاصی دارد. برای آشنایی بیشتر در مورد سبک زندگی پلیکان یا مرغ سقا این بخش گهر را مطالعه نمایید.

سبک زندگی پلیکان یا مرغ سقا

سبک زندگی پلیکان یا مرغ سقا

زندگی پلیکان

پلیکان بزرگترین عضو از خانواده پلیکان پلیکان پاخاکستری به شمار می‌رود که در ایران نیز یافت می‌شود.

مشخصات پلیکان

پلیکان‌ها جزء پرندگان غول پیکر محسوب می‌شوند و در بعضی از آنها طول بال به ۳ متر می‌رسد، پلیکان‌ها دارای پروازی بلند و زیبا هستند پروازی که به ۱۰هزار پا نیز می‌رسد.

پلیکان سفید پرنده‌ای است بزرگ و سفید رنگ با شاهپرهای نخستین سیاه‌رنگ، کیسه گلویش آویخته و پاهای گوشتی به رنگ قرمز و نارنجی دارد.

نر و ماده آنها در فصل زاد و ولد کاکل کوتاه مجعدی در پشت سر و پروبال سفید مایل به صورتی دارند. از فاصله نزدیک پرهای زرد قاعده گردن و چشم‌های قرمزش به‌خوبی دیده می‌شود.

پراکندگی جغرافیایی پلیکان

پلیکان‌ها ساکن تمام قاره‌ها به جز قطب جنوب هستند و از تاسمانی تا سواحل غرب کانادا دیده می‌شود، اکثر مرغ سقاها در مناطق گرم زندگی می‌کنند. آنها را می‌توان در سراسر سواحل و کناره رودخانه‌های منتهی به دریا یافت.

حقایقی در باره پرنده پلیکان

پلیکان یکی از زیباترین پرندگانی است که در روی کره خاکی زندگی می کند. این پرنده بزر گ دارای بالهایی بلند است که گاهی طول  هریک از آنها به 3متر می رسد. پلیکان با وجود داشتن وزن زیاد توانایی پرواز در ارتفاع 3 هزار متر ی زمین را دارد.

اکنون تنها 8 گونه پرنده  پلیکان در همه قاره ها به جزه قاره قطب جنوب وجود دارند که همه آنها در سواحل زندگی می کنند.

پلیکان ها ازماهی ها و لاک پشت ها و قورباغه ها وحتی پرندگان تغذیه می کنند و قادرند یک پرنده را به طور کامل ببلعند.

این پرنده دارای کیسه ای در زیر منقار خود است که می تواند بوسیله آن ماهی ها را در آب صید کند. پلیکان از این کیسه برای نگهداری غذا  های هظم شده برای جوجه های خود نیز استفاده می کند.

پلیکان ها دارای کیسه هوا در زیر پوست سینه و حنجره و بالهای خود هستند که می تواند به آنها برای تنفس در زیر آب کمک کنند.

این پرنده بر  خلاف دیگر پرندگان   تخم های خود را با سینه گرم نگهنمیدارد ، بلکه با پا روی تخم های خود می خوابد و آنها را گرم می کند. این پرنده همچنین به دلیل داشتن پاههای کوتاه هنگام راه رفتن به شکل خنده داری به چپ و راست می رود.

اکنون نسل این پرنده زیبا در معرض تهدید است و آلودگی آب دریا ها و اقیانوس ها در منابع تغذیه آن تاثیر گذاشته است.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه