زبان برنامه نویسی پایتون چیست + تاریخچه

زبان برنامه نویسی پایتون یکی از زبان های برنامه نویسی است که جزو ابتدایی ترین زبان های برنامه نویسی محسوب می شود اما کاربردهای بسیار زیادی دارد. شرکت های بزرگی هستند که تمام کسب و کار خود را براساس زبان برنامه نویسی پایتون انجام می دهند. اگر می خواهید بدانید زبان برنامه نویسی پایتون چیست این بخش گهر را تا پایان مطالعه نمایید.

زبان برنامه نویسی پایتون چیست + تاریخچه

زبان برنامه نویسی پایتون چیست + تاریخچه, پورتال خبری فرهنگی گهر

زبان برنامه نویسی پایتون چیست

زبان برنامه نویسی پایتون یک زبان شی گرا و سطح بالا و مفسر است که در سال 1991 و در هلند توسط خودوفان روسوم طراحی شد.

فلسفهٔ ایجاد زبان برنامه نویسی پایتون تاکید بر دو هدف اصلی خوانایی بالای برنامه‌های نوشته شده و کوتاهی و بازدهی نسبی بالای آن بود.

کلمات کلیدی و اصلی این زبان به صورت حداقلی تهیه شده‌اند و در مقابل کتابخانه‌هایی که در اختیار کاربر است بسیار وسیع هستند. یک کار غیر معمول که در طراحی این زبان انجام گرفته استفاده از فاصله و جلوبردن متن برنامه برای مشخص کردن بلوک‌های مختلف کد است.

پایتون مدل‌های مختلف برنامه نویسی (از جمله شیء گرا و برنامه نویسی دستوری و تابع محور) را پشتیبانی می‌کند و برای مشخص کردن نوع متغییرها از یک سامانهٔ پویا استفاده می‌کند.

پایتون یک زبان اسکریپتی و بسیار قدرتمند و گسترده هستش و این روزها می توانید آثاری از نفوذش رو تقریبا همه جا ببیند از پروژه های ساده و بسار کوچک گرفته تا پروژه های عظیم چون برخی از نرم افزار هایNASA .

جالب است بدانید مایکرو سافت نیز این زبان را با نام IronPython در تکنولوژی Net. خود گنجانده است !!!!

پایتون ذاتا یک زبان شی گراست و از ویژگی های پیشرفته شی گرایی چون وراثت – چند شکلی – سربار گزاری عملگر و … پشتیبانی می کند

چون پایتون با زبان پورتابل C نوشته شده می تواند به صورت مجازی بر روی هر سیستمی کامپایل و اجرا شود .

این یه زبان اسکریپتی یعنی در حالت معمول به فایل اجرایی تبدیل نمی شه بلکه یک ماشین مجازی(مفسر پایتون) فایل کد رو می خونه و همزمان اونارو تفسیر کرده و اجرا می کنه . پس شما می تونید یک برنامه رو تو ویندوز بنویسید و سپس انو بدون تغییر روی لینوکس یا مکینتاش یا هر سیستم عامل و سخت افزار دیگری که پایتون روی آن نصب باشد اجرا کنید .

پایتون یه زبان سطح بالا و شی گرا و تفسیری سمت سرور است.

جالب است بدانید که نام پایتون از برنامه مورد علاقه ی سازنده ی آن مونتی پایتون که یک برنامه ی کمدی انگلیسی  بود گرفته شده است.

پایتون به صورت opensource توسعه یافته است.

پایتون سه قابلیت اصلی دارد : سهولت بیشتر    –    فهم راحت تر    –    توسعه ی سریع تر

در حقیقت پایتون به قدری سطح بالاست که برنامه نویسی را برای ما دلچسب می کند

پایتون دارای کتابخانه های بسیار وسیعی است که یادگیری و استفاده ی آن ها در چند روز ممکن است

نکته ی قابل توجه این است که که کدهای نوشته شده با پایتون روی پلتفرم های وسیعی چون لینوکس و ویندوز و مک و حتی گوشی های موبایل و… قابل اجرا می باشد.

هم اکنون پایتون در شرکت ها و سازمان های بزرگی مثل ناسا و گوگل و یاهو و .. به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرد.

ویزگی های پایتون :‌

شی گرایی:

نکته ای که جالب است این است که امکان استفاده از کدی که در پایتون نوشتیم در زبان ها ی دیگری مثل سی پلاس پلاس و جاوا وجود دارد در حقیقت کار چسباندن قطعات کد جدا و نوشتن بدنه ی اصلی به عهده ی پایتون است.

رایگان بودن

Opensource بودن

قابلیت حمل

چون پایتون با  زبان قابل حمل سی نوشته شده می تواند به صور ت مجازی روی هر پردازش گری اجرا شود

قدرتمند بودن

پایتون چون از زبان های تفسیری و سیستمی مشتق شده قدرت زبان های سطح پایین را هم داراست

درونی سازی و گسترش

پرکاربرد ترین و قوی ترین ویزگی پایتون است

شما می توانید قطعه کد را در زبانی مثل سی پلاس پلاس و جاوا نوشته سپس از آن در برنامه نوشته شده با پایتون استفاده کنید

و یا می توان از توابع کتابخانه ای و کامپوننت هایی چون API COM استفاده کرد

می توان از کدهای پایتون هم در زبان های دیگر استفاده کرد(درونی سازی).

سهولت یادگیری واستفاده

از نظر یادگیری این زبان یکی از ساده ترین زبان ها برای یادگیری است

این زبان نیازی به کامپایلر ندارد و شما می توانید بعد از نوشتن کد با یک خط دستور را اجرا کنید

زبان پایتون بسیار شبیه به زبان انسان است

برنامه Hello World را که اولین برنامه ساده می باشد را در دو زبان C و Python مقایسه کنید :

int main()

{

printf(“Hello World “);

return 0;

}

اما بوسیله پایتون در یک فایل متنی بنویسید

print “Hello World !!”

و با دستور python hi.py اونو اجرا کنید .

با کم شدن حجم کد برنامه نویسی راحت تر و رفع اشکال و توسعه آن آسان تر می شود .

مدیریت حافظه، جمع‌آوری پسماندها  (Garbage Collection) و… همه توسط خود زبان انجام خواهد‌شد.

علاوه بر اینکه Python زبانی عملی برای برنامه های کاربردی میباشد یه جورایی میشه ازش تو زمینه هایه دیگه ای مثلا برنامه نویسی سیستمی – رابط کاربری (gui) – کامپوننت – برنامه نویسی اینترنت – برنامه های عددی و محاسباتی – برنامه های پایگاه داده – پردازش تصویر – هوش مصنوعی – اشیا توضیع شده – شبیه سازی – روباتیک – برنامه نویسی موبایل – امنیت و شبکه و … استفاده کرد !!!!

برنامه‌های پایتون به‌سادگی روی لینوکس، ویندوز، FreeBSD، مک، سولاریس، آمیگا، پلی‌استیشن، Pocket PC و… قابل اجرا هستند.

بر‌خلاف زبان های پایتون به مترجم نيازي ندارد و برنامه شما به‌طور‌مستقيم از روی کد اجرا می‌شود. در‌واقع در پشت پرده، مفسر پایتون برنامه شما را به‌حالتی واسطه‌ای به‌نام ByteCode تبدیل کرده و سپس اجرا‌می‌كند.

پایتون در کجا استفاده می شود؟

مشهورترین کاربر زبان پایتون غول دنیای اینترنت یعنی گوگل است. پایتون به‌عنوان زبان مورد‌علاقه برنامه‌نویسان گوگل شناخته می‌شود. موتور پردازش ابری گوگل با نام  Google App Engine از پایتون پشتیبانی می‌کند. شما می‌توانید برنامه‌هایی را که به‌‌محاسبه‌هاي سنگین و پیچیده نياز دارند با پایتون نوشته و از طریق App Engine اجرای آن را به سرورهای قدرتمند گوگل بسپارید.

ناسا نیز از دیگر استفاده‌کنندگان پایتون است. به‌صورت دقیق‌تر شرکت United Space Alliance شرکت اصلی پیمانکار مسئول نگه‌داری شاتل‌ها در ناسا از پایتون برای برنامه‌نویسی‌های علمی، طراحی رابط کاربر و توسعه سریع نرم‌افزار بهره می‌برد.

همچنین شرکت اتودسك که از بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان نرم‌افزارهای طراحي به كمك كامپيوتر (CAD) و مصور‌سازي است، از پایتون برای ایجاد قابلیت اسکریپت‌نویسی در محیط مايا استفاده می‌کند.

اما تصور نکنید که استفاده از پایتون تنها به‌محاسبه‌هاي علمی و کاربردهای مهندسی محدود است؛ جرج لوكاس شرکت ILM (سرنام Industrial Light and Magic) را در سال 1975 برای ایجاد جلوه‌های ویژه فیلم اصلی جنگ ستارگان تأسیس كرد. اين شركت هم اکنون برای ایجاد جلوه‌های ویژه، گرافیک کامپیوتری و مدیریت سیستم‌ها از پایتون استفاده می‌کند.

و در‌نهایت می‌توان از شرکت فيليپس نام برد. این توليد‌كننده سرشناس وسایل الکترونیکی و مصرفی برای توسعه سریع نرم‌افزار، کنترل خط تولید و سیستم کنترل کیفیت خود از پایتون بهره می‌برد.

براي مشاهده فهرست کاملی از کاربران مشهور پایتون بر‌اساس زمینه فعالیت به‌همراه خلاصه‌ای کوتاه از نحوه استفاده و دلایل به‌کارگیری این زبان مي‌توانيد به آدرسhttp://python.org/about/success مراجعه كنيد.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه