رکورد کاندیداتوری در دست آیت الله هاشمی رفسنجانی

رکورد ثبت نام در انواع انتخابات همچنان در دستان آیت الله هاشمی رفسنجانی است و بنظر می آید کسی نتواند سالهای دیگر این رکورد را بزند!

سروش بامداد در عصر ایران نوشت: ثبت نام اکبر هاشمی رفسنجانی برای پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری جدای بحث‌‌ها و حساسیت‌های سیاسی که برانگیخته یک ویژگی دیگر هم دارد.

این که او با این ثبت نام و کاندیداتوری رکوردی را به نام خود ثبت کرده که بعید است تا سال ها شکسته شود. زیرا هیچ مقامی در تاریخ 37 ساله جمهوری اسلامی ایران در این شمار ثبت نام نکرده و کاندیدای سه گونه انتخابات از 4 فقره ممکن نشده است.

این سیزدهمین مرتبه است که هاشمی رفسنجانی کاندیدای انتخاباتی می‌شود. هر چند که در یک مورد (انتخابات ریاست جمهوری سال 84) ثبت نام یک بار اتفاق افتاد اما دو مرتبه در رقابت حاضر شد چون برای اولین بار کار به مرحله دوم می‌کشید.

در یک فقره (انتخابات ریاست جمهوری سال 92) نیز مجال رقابت نیافت زیرا شورای نگهبان در اقدامی به‌غایت غافل گیر کننده صلاحیت او را تایید نکرد.

ثبت نام برای پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری را می توان سیزدهمین مورد از سال 1358 به این سو دانست. او در این سال نامزد انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی شد.

در همین دوره به ریاست اولین پارلمان جمهوری اسلامی هم رسید و در سال های 63 و 67 نامزد و نماینده اول مجالس دوم و سوم شد.

یک سال بعد (‌سال 68) کاندیدای پنجمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شد. در حالی که در پی بازنگری قانون اساسی عنوان نخست وزیری حذف و نظام تقریبا ریاستی شده بود.

ثبت نام بعدی برای دوره دوم ریاست جمهوری و در سال 72 رخ داد. با این که گمان می رفت با پایان ریاست جمهوری تنها برای خبرگان نامزد شود اما در سال 78 کاندیدای انتخابات مجلس ششم شد که بحث های بسیار برانگیخت و پس از انتخابات انصراف داد.

هر سیاستمدار دیگری شاید از آن پس با صندوق رای وداع می کرد اما او 6 سال بعد کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شد و در دو مرحله با دیگران رقابت کرد. در مرحله نخست در صدر نشست و در مرحله بعد اما ناکام ماند و محمود احمدی نژاد به ریاست جمهوری رسید.

برخی این گونه تحلیل می‌کردند که حضور هاشمی بود که فضا را دو قطبی کرد و احمدی نژاد از آن بهره را برد و در غیاب او هم رقبای احمدی نژاد به ائتلاف می رسیدند و هم خود احمدی نژاد نمی توانست از این دو قطبی استفاده کند. به همین خاطر تصور می شد این آخرین حضور انتخاباتی هاشمی خواهد بود اما این انگاره با کاندیداتوری او در خبرگان در سال 85 باطل شد.

هر دوره مجلس خبرگان رهبری 8 سال به طول می انجامد. دوره اخیر البته از 8 سال فراتر رفته و شاید به 10 سال برسد.دوره اول خبرگان رهبری در سال 61 برگزار شد، دوره بعد در سال 69، دوره سوم در سال 77 و چهارمین دوره هم چنان که گفته شد در سال 85 برگزار شد و چون اولین انتخاباتی به حساب می آمد که پس از ناکامی در سال 84 در آن شرکت کرده بود اهمیت خبری بیشتری یافت.

به صورت فهرست‌وار می‌توان گفت هاشمی رفسنجانی در 4 دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، 4 دوره انتخابات ریاست جمهوری و پیش از این 4 دوره انتخابات مجلس خبرگان ثبت نام کرده است و این سیزدهمین مرتبه به حساب می آید.

اهمیت این عدد را هنگامی در می یابیم که بدانیم هیچ مقام دیگری چنین پرشمار در انتخابات مختلف شرکت نکرده است. ممکن است برخی بگویند این فرصت برای دیگران فراهم نبوده و رد صلاحیت یا بیم رد صلاحیت آنها را باز می داشته است.

یا ممکن است بعضی این همه حضور را نشانه عطش و اشتهای قدرت یا استمرار ماندن بدانند. قصد این نوشته اما داوری ارزشی و قضاوت در این باره نیست.

صحبت از رکوردی است که به نام هاشمی رفسنجانی ثبت می شود و چه بسا تا سال ها دست نیافتنی باشد و نزدیک ترین فرد در این زمینه به او می تواند حسن روحانی باشد که مانند هاشمی تجربه کاندیداتوری و حضور در هر سه عرصه را البته در دفعات کمتر دارد و می تواند در آینده تعداد را بالا ببرد.

زیرا 5 دوره در مجلس بوده که به اضافه کاندیداتوری مجلس ششم 6 فقره می شود. دو دوره هم در خبرگان سابقه دارد و چنانچه یک دوره دیگر به خبرگان برود و یک دوره دیگر برای ریاست جمهوری کاندیدا شود از این نظر نیز باز شبیه ترین سیاستمدار ایرانی به هاشمی رفسنجانی خواهد شد.

لینک منبع

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه