رونمایی نخستين «آنتي ويروس» ايراني

تاريخ : 15 اردیبهشت

به دليل مرتبط بودن اين حوزه با مسائل تجاري و امنيتي، دستيابي به دانش فني توليد ضد بدافزار بسيار مشكل است. به همين دليل به كمك حوزه‌هاي مرتبط و با تكيه بر همت متخصصان داخلي، دانش اوليه ساخت ضدبدافزار بومي طي اين مدت به دست آمد.

نخستين آنتي ويروس بدافزار، ساخت متخصصان ايراني با حضور دكتر نسرين سلطانخواه، معاون علمي و فناوري رييس‌جمهور در دانشگاه شيراز رونمايي شد.

به گزارس ايسنا، آنتي ويروس بدافزار بومي ايران با تكيه بر دانش متخصصان مركز آپا (آگاهي رساني،‌ پشتيباني و امداد رايانه‌اي) دانشگاه شيراز و با حمايت ستاد ويژه توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري در حالي به بهره‌برداري رسيد كه به گفته دكتر محمدحسين شيخي، دانشيار دانشكده برق و كامپيوتر دانشگاه شيراز و مجري طرح، كار تحقيقاتي آن از اواخر سال ۱۳۸۹ آغاز شده است.

وي در اين باره افزود: دستيابي به فناوري، نيازمند دانشي است كه براحتي در مقالات و كتب علمي يافت نمي‌شود و از فناوري‌هاي پيچيده روز دنيا به شمار مي‌رود.

مجري اين طرح خاطرنشان كرد: به دليل مرتبط بودن اين حوزه با مسائل تجاري و امنيتي، دستيابي به دانش فني توليد ضد بدافزار بسيار مشكل است. به همين دليل به كمك حوزه‌هاي مرتبط و با تكيه بر همت متخصصان داخلي، دانش اوليه ساخت ضدبدافزار بومي طي اين مدت به دست آمد.

وي تاكيد كرد: به منظور پيشبرد اين پروژه، تيمي متشكل از پنج نفر از اعضاي هيأت علمي دانشكده برق و كامپيوتر دانشگاه شيراز به همراه چهار نفر دانشجوي دكتري، ۲۰ نفر فارغ‌التحصيل و دانشجوي كارشناسي ارشد و پنج نفر دانشجوي كارشناسي مشاركت داشتند.

مدير مركز آگاهي‌رساني،‌ پشتيباني و امداد رايانه‌اي (آپا) دانشگاه شيراز تصريح كرد: در حال حاضر نسخه اوليه اين ضد ويروس توليد شده و آزمايش‌هاي خود را با موفقيت پست سر گذاشته است. اين نسخه اولين محصول ضدبدافزار بومي است كه در يك مركز دانشگاهي كشور توليد شده و با توجه به منابع انساني و سخت افزارهاي موجود در مركز آپا در صورت حمايت مالي و تأمين نيازمندي‌هاي لازم مي‌توان به توليد نسخه تجاري اين نرم افزار در پايان سال ۹۱ رسيد.

به گفته وي از دستاوردهاي جنبي اين پروژه، ايجاد آزمايشگاه تخصصي تحليل بدافزار و تهيه بانك بدافزار است كه در نوع خود منحصر بفرد است.

 

گردآوری: گروه فناوری و اطلاعات گــهــر

 

منبع: ایسنا

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي