روش صحیح نخ دندان کشیدن + تصاویر

تاريخ : 28 فروردین

نخ دندان وسیله ای مکمل مسواک برای تمیز نگه داشتن سطوح بین دندان ها می باشد. روش صحیح نخ دندان کشیدن را در مطلب امروز دنبال کنید به همراه تصاویر برای آموزشی کامل تر برای استفاده از نخ دندان.

روش صحیح نخ دندان کشیدن + تصاویر

روش صحیح نخ دندان کشیدن + تصاویر, پورتال خبری فرهنگی گهر

نخ دندان، باعث می‌شود هرچیز که با مسواک تمیز نمی‌شود، پاک گردد به شرط آنکه به روش صحیح نخ دندان کشیدن، این کار را انجام دهید.

آموزش روش صحیح نخ دندان کشیدن

استفاده روزانه از نخ دندان، می‌تواند باقی‌مانده آلودگی‌ها و باکتری‌هایی که مسواک زدن به تنهایی نمی‌تواند به آن‌ها دست یابد را از بین ببرد. با این کار شما طول عمر دندان‌ها را افزایش و خطر ابتلا به مشکلات و بیماری های دندان و لثه را نیز کاهش می‌دهید.

روش صحیح نخ دندان کشیدن + تصاویر, پورتال خبری فرهنگی گهر

روش صحیح نخ دندان

نخ دندان کشیدن یکی از راه های ساده برای جلوگیری از پوسیدگی دندان است. نخ دندان کشیدن حتی بر بوی دهان نیز تاثیر می‌گذارد.

در واقع، مزایای نخ دندان کشیدن بسیار است و هرکس که این کار را نمی‌کند، همه را از دست داده. اما ببینیم روش صحیح نخ دندان کشیدن چگونه است؟

انتخاب نخ دندان مناسب

انواع مختلفی از نخ دندان وجود دارد که می‌توانید براساس سلیقه شخصی انتخاب کنید؛ طعم دار، روکش دار، ساده و غیره. در اینجا نکاتی که برای تصمیم گیری نیاز دارید آمده است.

نخ دندان به طور کلی دونوع دارد:

روش صحیح نخ دندان کشیدن + تصاویر, پورتال خبری فرهنگی گهر

نایلونی (چند رشته ای) : نخ این نخ دندان از رشته‌های نایلون تشکیل شده است که آن را نازک و قابل تکه تکه شدن می‌کند. نخ دندان نایلونی، در انواع موم دار و غیر موم دار به بازار عرضه می‌شود.

PTFE (تک رشته ای): این نوع از نخ دندان، تنها از یک رشته تشکیل شده است. نازکی بسیار این نوع، این امکان را می‌دهد که حتی وارد تنگ‌ترین قسمت‌ها نیز بشود.
اگر فاصله بین دندان هایتان زیاد است، از نوع اول استفاده کنید.

نوع دوم نخ دندان‌ها کمی از اولی گرانتر هستند. اما استفاده از آن‌ها برای کسانی که فاصله دندانهایشان کم است، راحت‌تر و مفید‌تر است. همچنین اگر نخ دندان سنتی را دوست ندارید، می‌توانید از انواع مدرن آن استفاده کنید.

روش صحیح نخ دندان کشیدن + تصاویر, پورتال خبری فرهنگی گهر

مراحل نخ دندان کشیدن

بسیاری از افراد دوست دارند بعد از مسواک زدن نخ دندان بکشند. این کار باعث می‌شود باقی مانده‌ی غذا که مسواک به آن دسترسی ندارد نیز از دهان بیرون بیاید. اما اگر بعد از نخ دندان کشیدن مسواک بزنید، این امکان فراهم می‌شود که فلوراید موجود در خمیر دندان به میان دندان‌ها نیز نفوذ کند.

روش صحیح نخ دندان کشیدن + تصاویر, پورتال خبری فرهنگی گهر

۱ – انتهای نخ دندان را که به اندازه‌ی ۴۶ تا ۶۱ سانتی‌متر باید باشد، به دور انگشت میانی خود بپیچید. نخ دندان را با شست‌ها و انگشت اشاره نگه دارید. حدود ۷.۵ تا ۹ سانتی متر از نخ دندان باید بین دو دست شما باشد. این قسمت، ناحیه‌ای است که با آن دندان‌ها را تمیز می‌کنید. با استفاده از حرکت انگشت شست دندان‌های بالا، و با استفاده از انگشت اشاره دندان‌های پایین را پاکسازی نمایید.

روش صحیح نخ دندان کشیدن + تصاویر, پورتال خبری فرهنگی گهر

۲ – به آرامی نخ دندان را میان دندان‌ها بکشید. اینکه از کدام دندان شروع می‌کنید، اهمیتی ندارد. مهم این است که همه دندان‌ها را یک بار نخ دندان بکشید. این کار باید به آرامی انجام شود و به لثه فشار نیاورد. لازم است میان دندان و خط لثه نیز نخ دندان کشیده شود.

روش صحیح نخ دندان کشیدن میان دندان و خط لثه

۳ – در نزدیکی لثه ها، نخ دندان را به شکل C در آورید و از پایین به بالا بکشید. لازم است نخ دندان کمی (حدود ۲-۳ میلیمتر) به داخل خط لثه و دندان نفوذ کند. وقتی این کار را می‌کنید، باید حرکات از پایین به بالا باشند تا لثه زخم نشود.

روش صحیح نخ دندان کشیدن + تصاویر, پورتال خبری فرهنگی گهر

روش صحیح نخ دندان کشیدن به شکل C

۴ – این کار را برای تک تک دندان‌ها تکرار کنید. دقت کنید که هر دندان باید با قسمت تمیزی از نخ دندان تمیز شود؛ بنابراین برای هر دندان، کمی از نخ دندان دور انگشتتان را باز کنید. حتی اگر این میزان کافی نبود، می‌توانید تکه‌ی جدیدی از نخ دندان را ببرید و به کارتان ادامه دهید چرا که این روش صحیح نخ دندان کشیدن است.

اگر با نخ دندان کشیدن، لثه‌ها کمی خون آمد، بدان معناست که باید دفعات نخ دندان کشیدن را افزایش دهید. بسیاری از افراد با دیدن این نشانه، دست از نخ دندان کشیدن می‌کشند، اما باید بدانید که با استفاده بیشتر از نخ دندان این مشکل رفع می‌شود. مطلب درمان خانگی زخم لثه، خونریزی های لثه و التهاب لثه را در این رابطه مطالعه کنید.

روش صحیح نخ دندان کشیدن + تصاویر, پورتال خبری فرهنگی گهر

روش صحیح نخ دندان کشیدن و رفع مشکل خونریزی لثه

از دندان‌های آسیاب غافل نشوید. بیشتر بیماری‌های دندان مربوط به این دندان‌ها می‌شوند و این به خاطر آن است که دسترسی به آن‌ها سخت‌تر است. مانند شکل زیر، نخ دندان را میان دندان‌های آسیاب قرار دهید و خیلی آرام شروع به نخ دندان کشیدن کنید.

۵ – بعد از اینکه کارتان تمام شد، دهان را با آب بشویید. این کار کمک می‌کند آلودگی‌های دهان کاملا شسته شوند. حتی می‌توانید از فلوراید برای این کار استفاده کنید. استفاده از فلوراید، هرگونه باکتری موجود در دهان را نابود می‌کند.

روش صحیح نخ دندان کشیدن + تصاویر, پورتال خبری فرهنگی گهر

شستن دهان با آب بعد از نخ دندان کشیدن

سعی کنید حداقل در روز، یکبار از نخ دندان استفاده کنید. طبق گفته‌ی انجمن دندان پزشکی آمریکا، روش صحیح نخ دندان کشیدن باید حدود دو تا سه دقیقه طول بکشد، اما حتی اگر یک دقیقه هم باشد، بسیار مفید خواهد بود.

 

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي