رهایی از پف چشم!

تاريخ : 25 مرداد

رهایی از پف چشم!

رهایی از پف چشم!, پورتال خبری فرهنگی گهر

پف و كبودی زیر چشم ۲ منشاء عمده دارد؛ یا در اثر بیماری به‌خصوص بیماری‌های كلیوی، كبدی یا نارسایی قلب و احتباس آب و مواد زائد در بافت نرم بدن از جمله بافت زیر چشم‌ها به وجود می‌آید و به دنبال ملاحظات خاص غذایی و رژیم درمانی (محدودیت مصرف نمك و آب و برخی فلزات سنگین) برطرف خواهد شد یا به علت شیوه زندگی غلط و الگوی غذایی نامناسب و ناپرهیزی‌های افراطی و دفعی غذایی رخ می‌دهد.

استراحت كم و مصرف غذاهای سنگین و زیاد به‌خصوص موادغذایی شور مانند خیارشور یا غذاهای با پروتئین بالا مانند انواع كباب یا گوشت می‌توانند باعث بروز این حالت شوند. این نوع موادغذایی نیتروژن بالایی تولید می‌كنند كه مدت‌ها در بدن باقی می‌ماند و تا زمانی كه دفع شود، در نسوج نرم بدن انباشته خواهد شد. كسانی كه استعداد ابتلا به پف و سیاهی دور چشم دارند، بهتر است از خوردن پروتئین‌های سنگین یا با حجم بالا و غذاهای شور پرهیز كنند. برخی كمبودهای ویتامینی و اختلال‌های عروقی از جمله كمبود ویتامین C نیز می‌تواند باعث فشار به مویرگ‌های زیر چشم و سیاهی موضعی ‌شود.

اگر سیاهی زیرچشم ارثی باشد و فرد مشكل كلسترول نداشته باشد، می‌توان از منابع ژلاتین غضروفی نیز برای برطرف‌شدن مشكل استفاده‌كرد. كمبود برخی آنتی‌اكسیدان‌ها نیز می‌تواند باعث كبودی زیرچشم شود. خستگی، نور زیاد یا آلودگی هوا به اكسیدان‌هایی كه در بدن وجود دارند، كمك می‌كنند تا باعث تخریب سلول‌ها و از كنترل خارج شدن تنظیمات سلولی و ملانوسیت‌ها شوند. به دنبال این موضوع تركیب‌های آهن در موضع از بین می‌رود و فرد دچار كبودی زیر چشم می‌شود. در این موارد علاوه بر استراحت كافی و استفاده از كرم‌های مناسب آنتی‌اكسیدانی، باید از تركیب‌های آنتی‌اكسیدان مانند ویتامین E كه در جوانه گندم، روغن‌ها و ویتامین‌ C كه در میوه و سبزی‌های تازه وجود دارد و تركیب‌های كیوتن موجود در برخی میوه‌ها و جلبك‌ها، نیز استفاده كرد.

دکترهاتف شجاعی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

منبع: گروه سلامت سیمرغ

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید
گـهـر در شبکه هاي اجتماعي