رنگ الکترواستاتیک چیست ؟ + مزایا رنگ پودری

حتما برایتان سوال پیش آمده که رنگ الکترواستاتیک پودری چیست و برای یافتن نتیجه در گوگل جستجو کرده اید.

شاید قصد خرید وسیله و یا کالایی را دارید و فروشنده به شما گفته که رنگ بدنه این کالا رنگ الکترو استاتیک است ، در ادامه توضیحاتی درباره رنگ الکترواستاتیک داده و شما را با مزایای آن آشنا می کنیم.

رنگ الکترواستاتیک چیست 

رنگ الکترواستاتیک چیست ؟ + مزایا رنگ پودری

پوشش‌های پودری به گروهی از پوشش ها القا می‌شوند که از مخلوط رزین ، عامل شبکه ای کننده ، پیگمنت‌ها و سایر افزودنی‌ها بدست‌آمده‌است . برای تولید این پوشش‌ها ابتدا مواد اولیه به شکل مذاب با یکدیگر مخلوط می‌شوند سپس مذاب حاصل سرد می گردد و طی دو مرحله به ذراتی با اندازه بین ده تا صد میکرون تبدیل می‌شوند.
این پوشش‌ها برای اولین بار در دهه‌ی ۱۹۵۰ به عنوان پوشش‌های نوین وارد بازار شدند و تولید آنها روز به روز گسترش یافت .
این پوشش‌ها عمدتاً با استفاده از روش‌های الکتروستاتیک اعمال می‌گردند.

رنگ پودری با یک تفنگ الکترواستاتیک بر روی سطوح مورد نظر پاشش میشود.ذرات پودر در تفنگ باردار شده و لایه نازک چسبناکی را روی سطح مورد نظر تشکیل می دهند و پس از قرار گرفتن در یک کوره در اثر حرارت، ذرات پودری ذوب شده و پس از ایجاد چسبندگی و باند عرضی یک پوشش سخت، بادوام و غیرقابل انحلال را ارائه می دهند.

ذرات چسبیده به سطح فلز ، در کوره‌های صنعتی مخصوص تا ۲۰۰ درجه سانتیگراد پخت می‌شود . رزین ذوب شده در سطح فلز همجوش شده و ایجاد سطحی یکدست ، ضخیم و مقاوم می‌کند. نتیجه کار سطحی زیبا و براق با مقاومتی بسیار عالی در مقابل مواد شیمیائی ، خراش و پوسته شدن و سه برابر مقاوم تر از رنگ های پایه حلال می‌باشد. رنگ مایع پایه حلال می‌تواند تحت تاثیر شرایط آب و هوائی مثل دما و رطوبت قرار گرفته و نتیجه کار کیفیت پایین تر ، روان شدن و یا سطح پوست پرتقالی باشد. علاوه بر شرایط جوی ، مهارت نقاش نیز تاثیر مستقیم در کیفیت خواهد داشت . از آنجائی که رنگ پودری از طریق بارداری الکترواستاتیکی به قطعه کار می‌چسبد ، بدست آوردن یک سطح یکدست و با کیفیت بالا در هر شرایط جوی ممکن می‌باشد .

رنگهای پودری بصورت کاملا خشک اعمال شده ومستقیما روی سطح پاشیده میشوند. به دلیل عدم نیاز به حلالها ،کاملا با محیط زیست سازگار است.

  مزایای استفاده از رنگ الکترواستاتیک پودری 

۱-   عاری بودن از فلزات سنگین ( نظیر سرب, کادمیوم و…) و غیر سمی بودن
۲-   عدم وجود حلال وبه تبع آن عدم وجود بخارات مضر
۳-   کاهش بیماریهای تنفسی و عفونتهای ریوی به دلیل عدم وجود حلالها
۴-  ضریب ایمنی بالاتر نسبت به رنگهای مایع از نظر خطر آتش سوزی
۵-  کاربری نسبتا سهل و آسان رنگ و آماده مصرف بودن آن و عدم نیاز به آموزشهای تخصصی پرسنل رنگ کار
۶- صرفه جویی درزمان و افزایش سرعت تولید و در نتیجه کاهش مصرف انرژی
۷ – امکان استفاده از  ۹۵% رنگ به دلیل قابلیت بازیافت و استفاده مجدد
۸ –  افزایش طول عمر قطعات رنگ آمیزی شده به دلیل بالا بودن مقاومتهای شیمیایی و مکانیکی رنگهای پودری در مقایسه با رنگهای مایع
اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه