راه های موثر درمان فراموشی

تاريخ : 15 مهر

از راه های موثر درمان فراموشی گام اول علت فراموشی است اگر علت فراموشی مشخص شود راه حل مناسب تری برای درمان وجود خواهد داشت ، ممکن است دلایل فراموشی شما سوء تغذیه و تامین نشدن مواد لازم برای بدنتان، استرس و فشار روانی، اضطراب و افسردگی باشد. در ادامه مطلب به راه های موثر درمان فراموشی پرداخته ایم.

راه های موثر درمان فراموشی

راه های موثر درمان فراموشی, پورتال خبری فرهنگی گهر

گام اول در درمان فراموشی پیدا کردن علت فراموشی

در قدم اول باید بدانید که علت فراموشی شما چه چیزی می‌تواند باشد. اگر علت را کشف کنید می‌توانید راه حل مناسب‌تری را برای مشکل خود انتخاب کنید. علت‌های زیادی می‌تواند ریشه آن باشد. ممکن است دلایل ساده‌ای فراموشی شما را ایجاد کرده باشد؛ سوء تغذیه و تامین نشدن مواد لازم برای بدنتان، استرس و فشار روانی، اضطراب و افسردگی، اما فراموشی شما می‌تواند نشانه‌ای از شروع یک اختلال پیش‌رونده طولانی‌مدت مانند؛ اختلال حافظه، آلزایمر یا دمانس نیز باشد. در ادامه راه‌کارهایی برای کمک به شما ارائه داده ایم تا به درمان فراموشی خود بپردازید.

درمان فراموشی با استفاده از ابزارهای مختلف

ابزارهای کمکی راهی است تا آسیبی که فراموشی در زندگی‌تان ایجاد می‌کند را محدود کنید. در حقیقت این مهارت‌ها و ابزارها راه درمان نیست و مانند عصا عمل می‌کند. اما پس از مدتی خواهید دید که عصای کارآمدی است.

چک‌لیست کارها

کارهایی که لازم است انجام دهید را داخل دفترچه یادداشت یا گوشی خود بنویسید تا کارهای روزتان را با مراجعه به آن یادآوری کنید. این کار را می‌توانید هرشب قبل از خواب برای روز بعد انجام دهید و دفترچه یادداشت شما باید در دسترس باشد.

یادداشت در تقویم

در تقویمتان مناسبت‌ها، قرارهای کاری یا کارهای روزمره خود را یادداشت کنید. برای این کار می‌توانید از تقویم رومیزی یا تقویم جیبی استفاده کنید. استفاده از امکانات تقویم موبایل نیز می‌تواند به شما خیلی کمک کند. به ویژه به دلیل امکان به کار انداختن زنگ هشدار برای انجام کارهایتان، یک روش یادآوری مناسب است.

یادآورها

برگه‌های کوچک یادآور را می‌توانید با کارهایی که لازم است انجام دهید پر کنید و آن‌ها را در معرض دید قرار دهید، روی در یخچال، کنار صفحه کامپیوتر یا بالای میز کارتان. تا یک مسئله یادتان هست از فرصت استفاده کنید و آن را یادداشت کرده و در جلو دید قرار دهید.

با کارهایتان داستان بسازید

اگر معمولا کارهای روزمره را فراموش می‌کنید می‌توانید برای هر کاری یک کلمه را انتخاب کنید و یک داستان بسازید که همه کلمات در آن قرار دارد. مثلا اگر تخم مرغ و دفتر یادداشت باید بخرید و اتو را باید از تعمیرکار بگیرید می‌توانید این داستان را بسازید که یک تخم را روی کاغذ گذاشتید و اتو را روی تخم مرغ زدید. این تصویر ذهنی بیشتر از لیست کارهایتان در ذهن باقی می‌ماند و سخت‌تر فراموش می‌شود.

درمان فراموشی با تمرین مغز

مغز هم مانند هر عضو دیگر بدن وقتی بیشتر فعالیت کند قوی‌تر می‌شود. پس با تمرین‌هایی می‌توانید مغز خود را قوی کرده و به تقویت حافظه خود بپردازید. یک سری از این تمرین‌ها توسط روانشناسان و متخصصان علوم اعصاب طراحی شده‌اند که به عنوان تمرین بازتوانی شناختی شناخته می‌شوند. این تمرین‌ها شبیه بازی‌های مدادکاغذی مثل مازها و پیدا کردن تفاوت‌های دو شکل می‌شوند که باید به ترتیب خاصی اجرا شوند. کتاب‌های تمرین بازتوانی شناختی را می‌توانید در بازار تهیه کنید.

بازی‌های فکری

بازی‌های فکری مثل سودوکو، حل جدول، مازها، مکعب روبیک، پازل و بازی‌های تخته‌ای مانند شطرنج و تخته‌نرد می‌تواند تمرین خوبی برای مغز شما باشد. با انجام این بازی‌ها علاوه بر تقویت مغزتان به تفریح هم پرداخته‌اید و استرس و فشار روانی را هم کاهش داده‌اید.

موسیقی

مطالعات نشان داده که نواختن موسیقی می‌تواند به رشد و فعالیت ذهن شما کمک کند. موسیقی هماهنگی بین بدن و ذهن شما را بیشتر می‌کند و این تمرین خوبی برای مغز است. علاوه بر آن احساس شادی ناشی از نواختن موسیقی می‌تواند فراموشی ایجاد شده از فشار روانی بیرونی را برای شما کاهش دهد.

بازی‌های کامپیوتری

تعجب نکنید. بازی‌های کامپیوتری برای مغز شما مفید هستند. تحقیقات نشان داده‌اند که بازی‌های کامپیوتری بخش‌هایی از مغز را تحریک می‌کند که مسئول حافظه، حرکت و برنامه‌ریزی هستند. پس با انجام بازی‌های کامپیوتری هم می‌توانید مغز خود را ورزش دهید. اما توجه کنید این بازی‌ها به دلیل احساس لذتی که ایجاد می‌کنند ممکن است برای شما اعتیادآور باشد. پس در انجام آن‌ها تعادل را رعایت کنید.

پیشگیری و درمان فراموشی با مراقبت از مغز

مغز شما نیز مانند تمام اعضای بدنتان نیاز به مراقبت دارد. اگر به راه‌های مراقبت از آن توجه نکنید، به آن فشار اضافی بیاورید و یا نیازهایش را برآورده نکنید دقیقا مانند یک مفصل که شروع به درد گرفتن می‌کند یا دندانی که می‌پوسد، شروع به ضعیف شدن می‌کند و کارکردهایش را از دست می‌دهد.

تغذیه سالم

تغذیه سالم به عملکرد مناسب همه اعضای بدن از جمله مغز شما کمک می‌کند. استفاده از موادی که به سلامت مغزتان کمک می‌کند بهترین راه مراقبت از این عضو مهم است. سعی کنید آب فراوان بنوشید و از مواد غذایی زیر بیشتر استفاده کنید.

سبزیجات برگ‌دار سبز مانند اسفناج و کلم بروکلی برای داشتن منابع غنی آهن و پروتئین برای حافظه و قلب مفید هستند. افرادی که این سبزیجات را استفاده می‌کنند دیرتر مبتلا به فراموشی می‌شوند.

مواد غذایی غنی از فولیک اسید مانند عدس، نخود و دیگر حبوبات، جگر و بادام زمینی و غذاهای حاوی امگا۳ مانند ماهی برای سیستم عصبی مفید است و حافظه را تقویت می‌کند.

مَویز به خاطر دارا بودن آنتی‌اکسیدان‌های فراوان و گیاه رزماری به جهت تقویت گردش خون در مدارهای عصبی مغز می‌تواند برای تقویت حافظه و به عنوان یک درمان کمکی در کنار دیگر روش‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

خواب مناسب

اگر سلامت بدن و ذهنتان برای شما مهم است باید به خوابتان هم اهمیت بدهید. به طور میانگین بدن شما به خواب شبانه بین ۷ تا ۹ ساعت نیاز دارد. کمبود خواب شبانه می‌تواند باعث عدم تمرکز و توجه، اختلال حافظه و خستگی و گیجی شما در طول روز شود. سعی کنید خوابتان ریتم ثابتی داشته باشد، ساعت خاصی به رخت خواب بروید و در ساعت خاصی بیدار شوید تا بدنتان به این ریتم عادت کند.

ورزش کنید

ورزش علاوه بر خون‌رسانی به مغز باعث ترشح مواد شیمیایی مفیدی در مغز شما می‌شود که فواید زیادی دارد. کاهش استرس، افزایش تمرکز و توجه و ایجاد روحیه شاد و پرانرژی از اثرات ورزش منظم است. روزی نیم ساعت به ورزش بپردازید. نیاز به کار عجیبی نیست. می‌توانید از پیاده‌روی سریع بین محل کار و خانه‌تان شروع کنید، یا هرشب به پارک محله بروید و نیم ساعت ورزش کنید. ورزش‌هایی مانند یوگا علاوه بر اثرات مثبت بر روی بدن شما به دلیل القای آرامش فشار روانی را روی شما کاهش می‌دهد.

برای درمان فراموشی با یک متخصص مشورت کنید

اگر نگران کاهش قدرت حافظه خود هستید و فکر می‌کنید احتمالا مشکل خاصی برای شما پیش آمده بهتر است به یک متخصص اعصاب و روان یا روان‌شناس مراجعه کنید. پزشک شما با تجویز آزمایشات پاتوبیولوژی، عملکرد تیروئید، سطح ویتامین‌ها و دیگر سطوح متابولیکی را می‌سنجد؛ اگر مشکل شما در نتیجه یک کمبود جسمی ایجاد شده باشد به درمان آن با مکمل‌های غذایی یا داروها می‌پردازد. در شرایطی احتمال دارد پزشک از تصویربرداری‌های مغزی نیز استفاده کند.

علاوه بر آن ممکن است مشکل حافظه شما ناشی از یک اختلال روانی مانند افسردگی، اضطراب و یا  پاسخی در برابر استرس باشد. در جلسات مشاوره، روانشناس با بر طرف کردن عامل اصلی فراموشی، مسئله حافظه شما نیز خود به خود ناپدید می‌شود.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي