دوچرخه سوار ایرانی تاریخ ساز شد / عکس

دسته بندي : ⚽ ورزش,اخبار ورزشی
تاريخ : 21 اسفند

برای نخستین بار در تاریخ تور معتبر دوچرخه‌سواری لانکاوی مالزی، یک رکاب‌زن از قاره آسیا به مقام قهرمانی دست یافت. میرصمد پورسیدی از ایران توانست در مجموع ۱۰ مرحله سریع‌تر از رکاب‌زنان حرفه‌ای اروپایی و آمریکایی از خط پایان عبور کند.

دوچرخه سوار ایرانی تاریخ ساز شد / عکس, پورتال خبری فرهنگی گهر

میرصمد پورسیدی (وسط)

این رقابت‌ها از سال ۱۹۹۶ در حال برگزاری است و در اغلب دوره‌ها رکاب‌زنانی از ایتالیا یا کلمبیا به قهرمانی رسیده‌اند. پارسال خولیان آردوندو از کلمبیا قهرمان شده بود. اما در این تور که با پیمودن ۱۴۹۵ کیلومتر به پایان می‌رسد، پائولو لانفرانچی از ایتالیا با دو دوره قهرمانی رکورددار است.

آخرین مرحله از تور لانکاوی در سال ۲۰۱۴ در مسیر ۱۰۳ کیلومتری و بین تاسیک‌کنیر و کوالا ترنگانو برگزار شد. در مرحله آخر آندریا گاردینی از تیم آستانا موفق شد با ثبت زمان ۲ ساعت و ۱۵ دقیقه و ۵۵ ثانیه زودتر از دیگر رقبای خود از خط پایان عبور کند. پس از او آیدیس کروپیس از تیم اوریکا گرین فرانچسکو چیچی از تیم  Yellow fluo با کسب زمان مشابه دوم و سوم شدند. در مجموع، ۱۱۲ رکاب‌زن از خط پایان گذشتند.

اما در مجموع رده‌بندی انفرادی میرصمد پورسیدی با کسب زمان ۳۵ ساعت و ۷ دقیقه و ۱۶ ثانیه برای اولین بار در تاریخ دوچرخه‌سواری ایران مقام اول این تور را نصیب خود کرد. مرهاوی کودوس از اریتره در رده دوم قرار گرفت. ایساک بولیوار کلمبیایی سوم شد و نتوانست سنت قهرمانی رکاب‌زنان کشورش را برای سومین سال پیاپی ادامه دهد. استبان چاوز از همین کشور چهارم شد و رتبه پنجم نیز به پتر ایگناتنکو از روسیه رسید.

در رده‌های بعدی، نام‌هایی چون استیفن کرویچویک از هلند، حیانفراکو زیلیولی از ایتالیا، لوئیز منتیس از آفریقای جنوبی، جاناتان کلارک (استرالیا)، یسپر هانسن (دانمارک)، جیسون کریستی (نیوزلند)، پاول پولیانسکی (لهستان)، بردلی وایت (آمریکا)، یانیک مارتینز (فرانسه)، دانیل کلیمه (آلمان) و یوشیمیتسو هیراتسوکا از ژاپن دیده می‌شوند. عنوان بهترین رکاب‌زن کوهستان هم به مت برامر از ایرلند رسید.

پورسیدی که اهل استان آذربایجان است در تیم‌های متعددی از جمله پیکان، دانشگاه آزاد و پتروشیمی تبریز رکاب زده و نزد قهرمان پیش‌کسوت همشهری‌اش مانند احد کاظمی و قادر میزبانی، نکات فنی فراوانی آموخته است. در سال‌های اخیر، در دوچرخه‌سواری پیست، جاده و کوهستان، در هر دو رده زنان و مردان، نمایندگان زیادی از استان آذربایجان در ترکیب تیم ملی ایران حضور یافته‌اند و در بازی‌های المپیک نیز شرکت کرده‌اند.

در رده‌بندی تیمی تور لانکاوی ۲۰۱۴ تیم‌های MTN آفریقای جنوبی، پتروشیمی تبریز، آندرونی ونزوئلا و کلمبیا اول تا چهارم شدند. در رده‌بندی برترین دوچرخه‌سواران آسیایی نیز میرصمد پورسیدی، وحید غفاری و امیر کلاهدوز بهترین بودند. غفاری در رده‌بندی انفرادی به عنوان جالب توجه نهمی دست یافت.

در رده‌بندی مجازی تیم‌های آسیایی پس از پتروشیمی تبریز، تیم جیانت بین‌المللی تایوان در رده دوم ایستاد. اندونزی و مالزی هم سوم و چهارم شدند.

نگاهی به تاریخ مسابقات نشان می‌دهد که در چند دوره، رکاب‌زنان ایرانی بدون در نظر گرفتن رقبای خود از سایر قاره‌ها در صدر ایستاده‌اند. اما نخستین بار است که یک ایرانی و به طور کلی یک شرکت‌کننده غیر اروپایی – آمریکایی روی سکوی نخست می‌ایستد. قادر میزبانی رکاب‌زن تبریزی در سال ۲۰۰۴ با تیم ملی ایران و در سال ۲۰۰۷ با تیم جیانت تایوان بهترین رکاب‌زن آسیایی در کل تور بود.

حسین عسگری در سال ۲۰۰۶ از جیانت تایوان و رحیم امامی هم در سال ۲۰۱۱ از تیم دانشگاه آزاد، برترین آسیایی‌های حاضر در مسابقات لقب گرفتند.

در مرحله هشتم تور امسال که در مسیر ۲۰۲ کیلومتری کوانتان تا مارنگ برگزار شد تئو بوس زودتر از سایر رقبا از خط پایان عبور کرد، اما به دلیل اختلاف زمانی فاحش با صمد پورسیدی، پیراهن طلایی بر تن رکاب‌زن ایرانی باقی ماند. در مرحله نهم نیز که در مسیر ۱۱۱ کیلومتری پرمایسوری تا کوالاترنگانو برگزار شد، تئو بوس هلندی اول شد و آندریا گاردینی در رده دوم ایستاد.

پیراهن طلایی اما در اختیار پورسیدی باقی ماند. او عملکردی یکنواخت در امتداد تور داشت و توانست پیراهن طلایی را در پایان مسابقات به تن کند.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي