دهکده ی رویایی مازیچال در نزدیکی کلاردشت

دسته بندي : گوناگون,⭐ اخبار
تاريخ : 18 اردیبهشت

ایستادن در ارتفاعات روستای بی نظیر و زیبای مازیچال، و نگاه به ابرهای آسمان ، احساس زیبایی است که در قاب خیال هم جای نمیگیرد.

دهکده ی رویایی مازیچال در نزدیکی کلاردشت, پورتال خبری فرهنگی گهر

امروز حرف از بهشتی می زنیم که در هر فصلی از سال که به آن سفر کنید، حرف تازه ای برای گفتن دارد، اما همانطور که بهار ایران چیز دیگری است ، بهار مازیچال هم رویایی تر از همیشه است. مخصوصا اگر سیزده بدر باشد و با اقوام و فامیل بخواهید یک روز به یاد ماندنی را در دفتر خاطراتتان ثبت کنید.
«مازیچال» نام دهکده‌ای زیبا در نزدیکی کلاردشت است که با ارتفاع بسیار بلندش شما را از ابرها بالاتر می برد! ایستادن در ارتفاعات دهکده ی مـازیچال و نگاه به اقیانوس ابر مقابل چشمانتان، احساسی است که در قاب خیال هم نمی گنجد. حتی اگر به دلایل طبیعی پدیده اقیانوس ابر تشکیل نشود، وسعت دیدتان از چالوس تا نزدیکی‌های رامسر خواهد بود!
کلاردشت منطقه ای کوهستانی در استان مازندران و ۴۸ کیلومتری شهر چالوس است.که ۱۷۰ کیلومتر با تهران فاصله دارد.برای سفر به «مازیچال» پس از حرکت از تهران، از جاده چالوس به مرزن آباد بروید و سپس به سمت کلاردشت حرکت کنید. از میدان اصلی کلاردشت حدود ۷ کیلومتر در جاده عباس‌آباد برانید تا به ابتدای جاده مازیچال برسید. از ابتدای جاده خاکی مازیچال نیز۱۷ کیلومتر به سمت ارتفاعات حرکت ‌کنید تا به دشتی برسید که به بالاتر از آن راهی نیست. حالا شما در ارتفاعات مازیچال هستید.
وجه تسمیه
مهم‌ترین گونه‌ی گیاهی مازیچال یک نوع بلوط است که تنها در این جنگل می‌بینید. «ماز» و «مازی» در گویش محلی به معنی درخت بلوط است و «چال» به معنی گودال. پس مازیچال به معنی گودالی پر از درختان بلوط است که به علت انبوه درختان بلوط در این منطقه به آن اطلاق شده است.البته این وجه تسمیه خیلی دقیق نیست، چرا که واژه «ماز» بر اساس لغت ‌نامه‌ی دهخدا به قلم شخص ایشان به معنای پر چین و شکن است و حتی واژه‌ مازندران از همین کلمه گرفته شده است و نام کوهی است در تبرستان و سبب تسمیه ٔ او به مازندران همین بوده است.
در هنگام بارندگی مازیچال پر از ابرهایی می‌شود که هر لحظه شکل‌های زیبایی به خود می‌گیرند
در «مازیچال»چه می بینیم؟
زیبایی‌های این دهکده در بلوط‌های خاص آن خلاصه نمی‌شود. در شرایط آب و هوایی خاصی در ارتفاعات مازیچال، مثل این است که فرشی از ابر را روی انبوه درختان پهن می‌کنند و شما بالاتر از ابرها، به رویا خواهید رفت.ارتفاعات مازیچال در بهار پوشیده از گل‌های فصلی زیبا است و مناظر برفی قله‌های اطراف نیز جلوه نمایی می‌کند.
وجود تپه‌هایی که در این منطقه بالاتر از ابرها قرار دارند، به گونه‌ای است که در هنگام بارندگی مازیچال پر از ابرهایی می‌شود که هر لحظه شکل‌های زیبایی به خود می‌گیرند. در یک نگاه کلی آب و هوای دلپذیر کوهستانی و مناظر زیبای جنگل و نمای دریای ابر، تصویری خیال انگیز را نمایش می‌دهد.
شرایط آب و هوایی در ارتفاعات مازیچـال، مثل این است که فرشی از ابر را روی انبوه درختان پهن می‌کنند
نکاتی برای سفر
این دهکده امکانات اقامتی ندارد و به ندرت مکانی برای اجاره کردن گیر می‌آید.
در روستا مغازه و فروشگاهی وجود ندارد حتی‌الامکان مایحتاج خود را از شهر کلاردشت تهیه فرمایید.
حدوداً ۱۰ کیلومتر از مسیر به سمت بالاترین ارتفاعات مازیچال خاکی و کوهستانی است که ترجیحاً بهتر است با ماشین‌های روستایی، جیپ و نیسان طی شود.(اگر از خودرو سواری استفاده می‌کنید، ممکن است بعد از بازگشت مجبور شوید جلوبندی خودرو را عوض کنید)
تلفن همراه تنها در برخی نقاط مازیچال آنتن دارد، بنابراین بهتر است برای اطلاع رسانی به دوستان و نزدیکان چندان به آن اعتماد نکنید.
مازیچال برق ندارد و مردم روستا از فانوس برای روشنایی در شب استفاده می‌کنند.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي