دمنوش های گیاهی برای فصل زمستان

دسته بندي : 💊 سلامت,تغذیه
تاريخ : 30 دی

در این مقاله چند دمنوش ساده معرفی می‌کنیم که هم سرحال تان می‌آورند، هم سرماخوردگی و آنفلوانزا را از شما دور می‌کنند و هم اینکه به شما انرژی بیشتری می‌دهند.

دمنوش های گیاهی برای فصل زمستان, پورتال خبری فرهنگی گهر

سرخارگل یا گیاه اکیناسه

این گیاه حاوی خواص متعددی است. ریشه آن همانند گل‌ها و ساقه‌اش در طب سنتی استفاده‌ی زیادی دارد. سرخارگل سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و بدن را در برابر عفونت‌های باکتریایی و ویروس‌ها مقاوم می‌کند.

به عقیده‌ی متخصصان این گیاه ضدالتهاب، ضدعفونی‌کننده، ضد باکتری، آنتی‌بیوتیک، ضدویروس و حتی تسکین‌دهنده‌ی زخم‌هاست.

خلاصه اینکه سرخارگل یکی از آن گیاهان ناب زمستانی است. سری به عطاری بزنید و خودتان را یک فنجان دمنوش سرخارگل مهمان کنید.

آویشن

آویشن شهرت فراوانی در تقویت و ضدعفونی کردن بدن دارد. این گیاه سرشار از روغن‌های ضروری است که عطر و طعم بی‌نظیری به غذاها می‌دهد. دمنوش آویشن برای باز شدن بینی بسیار مناسب است.

این گیاه بخش‌ها و اعضای درونی بدن را تمیز و ضدعفونی می‌کند. اگر به شدت سرماخورده‌اید و سرفه امانتان را بریده است هر روز سه تا پنج فنجان دمنوش آویشن میل کنید. کافی است آویشن تازه تهیه کنید و در آب جوش انداخته و به مدت چند دقیقه دم کنید.

بادرنجبویه

از زمان‌های قدیم بادرنجبویه جزو گیاهان شناخته شده است و یونانیان به آن نام ملیس داده‌اند. باید بدانید که ابن‌سینا این گیاه را بادرنجبویه نامیده است چون برگ آن اگر فشرده شود بوی بادرنگ (لیمو) می‌دهد برای همین امروزه به آن سیترونل هم می‌گویند.

این گیاه درمانگر و معطر برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است. اگر دچار آنفلوانزا یا سرماخوردگی شده‌اید به سراغ این گیاه بروید. نقش این گیاه در درمان سرفه‌های شدید و تسکین مشکلات تنفسی موثر است.

از این گذشته بادرنجبویه می‌تواند تب و مشکلات گوارشی را از بین ببرد. اگر استرس و فشارهای روحی‌تان زیاد است نیز می‌توانید به این گیاه اعتماد کنید. در این صورت شب‌ها قبل از خواب یک فنجان از این دمنوش میل کنید تا خواب راحتی داشته باشید.

رازیانه

دمنوش رازیانه با یک فنجان آب و یک قاشق چای‌خوری تخم رازیانه‌ی خشک آماده می‌شود.

از این گیاه به خاطر خواص گوارشی آن استفاده می‌شود به خاطر اینکه اشتها را تحریک کرده و با نفخ یا سنگ کیسه‌ی صفرا مقابله می‌کند. برای رفع مشکلات گوارشی‌تان روزانه سه فنجان از این دمنوش را میل کنید.

اسطوخودوس

خیلی از مردم در فصل سرما دچار بی‌حوصلگی و افسردگی می‌شوند. می‌شود با پرتودرمانی، مصرف مولتی‌ویتامین‌ها یا سفر به مناطق گرم‌تر به حل این مشکل کمک کرد. مصرف دمنوش اسطوخودوس یکی از بهترین، ساده‌ترین و طبیعی‌ترین روش‌های رفع افسردگی فصلی است.

این گیاه آرامش‌بخش و ضدعفونی‌کننده است که با استرس، اضطراب و حتی افسردگی هم مقابله می‌کند. اسطوخودوس برای تسکین درد نیز موثر است برای همین برای تسکین دردهای میگرنی نیز مفید است.

رزماری

رزماری تقویت‌کننده، ضدخستگی، سم‌زدا است و کلی خاصیت دیگر هم دارد. یعنی یک شاخه رزماری است و هزار و یک خاصیت. دمنوش این گیاه برای تسکین فشارهای عصبی و عضلانی مفید است. رزماری خاصیت دیورتیک دارد یعنی ادرارآور است و یک درمان موثر در برابر خستگی و تجمع توکسین‌ها در بدن محسوب می‌شود.

جینسنگ

ریشه‌ی جینسنگ حاوی میزان قابل‌توجهی ویتامین‌ها و مواد معدنی است. این گیاه حافظه را تقویت کرده و با استرس و خستگی مقابله می‌کند. علاوه بر این‌ها ریشه‌ی این گیاه باعث تقویت ریه‌ها شده و با کاهش اضطراب مشکلات مجاری تنفسی را تسکین می‌دهد. دمنوش این گیاه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و شما را در برابر بیماری‌ها ایمن می‌کند.

مریم‌گلی

گل‌های مریم‌گلی سیاه برای درمان عفونت‌های تنفسی، احتناق سینوس‌ها و آنفلوانزا مفید است. اگر سرما خورده‌اید و زیاد سرفه می‌کنید توصیه می‌کنیم که روزانه دو تا سه فنجان از این دمنوش میل کنید. مریم گلی شما را از پیری زودرس هم دور می‌کند. امتحان کنید.

اکالیپتوس

 اکالیپتوس خواص زیادی روی سیستم تنفسی دارد و انواع پاستیل‌های آن برای تسکین گلو بسیار مفید است. دمنوش این گیاه خواص ضدعفونی‌کنندگی قوی دارد و با سرفه، سرماخوردگی یا برونشیت مقابله می کند. با این حال نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد چون می‌تواند باعث مسمومیت، حالت تهوع، استفراغ یا تحریک لوله‌ی گوارشی و مجاری صفراوی شود

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي