دفاع از ایرادات و ابهامات سریال «مادرانه»

نمایش سریال تلویزیونی مادرانه از شبکه سه سیما در دو هفته اخیر بازتاب های مختلفی داشته و ایرادهای مختلفی به نحوه روایت داستان آن وارد شده است.

سعید نعمت الله نویسنده فیلمنامه این سریال اخیر با انتشار مطلبی در فضای مجازی، درخصوص این ابهام ها و ایرادها توضیح داده و اشاره کرده در این سریال تلاش کرده که تا در بخش هایی از سریال «باج» دهد تا در عوض در بخش های دیگر سریال انگشت اشاره را به کار بیندازد.

در طول پخش سریال مادرانه چند صحنه عجیب وجود داشته که با واکنش اهالی رسانه مواجه شده است. صحنه اول جایی است که در قسمت های آغازین سریال، اردلان خطاب به دخترش رها می گوید: «آرایشت رو پاک کن». این جمله درحالی بیان می شود که رها نه تنها آرایشی ندارد بلکه روسری خود را هم تا پیشانی جلو کشیده است.

دفاع از ایرادات و ابهامات سریال «مادرانه»

صحنه دوم جایی بود که در آن مریم زمان (با بازی شقایق فرهانی) در اتاق و در رختخواب خود را به خواب زده بود. در این زمان مادرش وارد شده و به او می گوید: «از کی تا حالا با روسری می خوابی؟!» این جمله درحالی بیان می شود که در سریال های ایرانی شخصیت های زن حتی در حضور همسر خود نیز روسری بر سر دارند و عملا طرح چنین سوالی ساده لوحانه به نظر می رسد.

در واکنش به این انتقادها سعید نعمت الله نویسنده فیلمنامه در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: «امشب مهدی سلطانی بهم می گفت ما باید کار کنیم یا نکنیم. می گفت با همه شرایط سانسور و کج فهمی ها ترجیح میده سرباز زنده باشه تا ژنرال مرده و کار کنه. موافقم. طوبی به مریم می گه چرا با روسری خوابیدی! این چرا رو من نوشتم تا سرباز زنده باشم و از محدودیت ها تصویر ساخته باشم. اردلان زیر سر دخترش رو با بالشت بلند می کنه تا سرباز زنده باشه و سانسور رو پانتومیم اجرا کنه. من نوشتم که اردلان به رها بگه آرایشت رو پاک کن و در تصویر رها اصلا آرایشی نداره، این کار رو کردم تا سرباز زنده باشم و با انگشت اشاره محدودیت ها رو انگشت نما کنم. من جاهایی باج دادم تا جاهایی انگشت اشاره رو به کار بیندازم.»

 

منبع: سینما پرس

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه