در زمستان مراقبت قلب‌تان باشيد

زمستان مي‌تواند يك خطر بزرگ براي قلب قلمداد شود اما برف و سرما عامل اصلي آن نيست. فرقي نمي‌كند در ارتفاعات سرد كوهستاني يا در منطقه‌اي با آب و هواي معتدل زندگي كنيد، به هر حال احتمال بروز حملات قلبي و بيماري‌هاي قلبي و عروقي در فصل زمستان افزايش مي‌يابد.

 در زمستان مراقبت قلب‌تان باشيد

محققان در تحقيقات جديد خود دريافته‌اند كه مردم در زمستان بين 26 تا 36 درصد بيشتر نسبت به فصل تابستان، دچار مشكلات قلبي مي‌شوند كه سكته و نارسايي قلبي جزو اين مشكلات است. از آن‌جايي كه كاهش دما ارتباط مستقيمي با ميزان مرگ و مير افراد دارد. محققان در تلاش هستند كه علت اين ارتباط را كشف كنند.

چرا سرما براي قلب خطرناك است؟

از نظر دانشمندان، افسردگي فصلي و آنفلوآنزا علت اصلي بروز اين عارضه است. در واقع مردم در فصل زمستان بيشتر از هميشه احساس دلسردي و نااميدي در خود دارند و از سوي ديگر افزايش آنفلوآنزا و سرماخوردگي نيز در اين فصل مي‌تواند افراد را از انجام ورزش و تحرك باز دارد. همچنين مي‌توان گفت، افرادي كه دچار افسردگي مي‌شوند كمتر از هميشه به رژيم غذايي خود پايبند خواهند بود و از آن‌جايي كه تمام بيماري‌هاي قلبي با رژيم غذايي ارتباط مستقيم دارد، احتمال ايجاد عارضه در چنين مواقعي بيشتر مي‌شود. در واقع افرادي كه دچار افسردگي مي‌شوند هم، در مراقبت‌هاي پزشكي و هم در تحرك بدني و رژيم‌غذايي دچار تنبلي مي‌شوند كه در نهايت رعايت نكردن اين عوامل مي‌تواند براي‌شان خطرناك باشد.

البته افسردگي تنها بر سبك زندگي تاثير نمي‌گذارد، بلكه تغييرات شيميايي به وجود آمده در اثر افسردگي، فشارهاي متعددي بر سيستم قلبي و عروقي بدن وارد مي‌كند.

مصرف روزانه مولتي‌ويتامين‌ها در مردان

مولتي ويتامين‌ها مي‌توانند احتمال سرطان در مردان را در سنين بالا كاهش دهند اما در مورد بيماري‌هاي قلبي چنين كارآيي را ندارند. طبق تحقيقات اخير، روغن‌ ماهي نيز براي تنظيم ضربان نامنظم قلب يا همان فيبريلاسيون دهليزي مفيد نيست و حتي براي بيماري‌هاي قلبي يا افزايش سطوح تري‌گليسيريد در خون افراد نيز تاثير‌گذار نيست. اين يافته‌ها برخلاف باور كنوني ماست اما طبق بررسي‌هاي انجام شده يك واقعيت است. بسياري از مردم از مكمل‌هاي غذايي مختلف استفاده مي‌كنند اما به هيچ‌عنوان نمي‌توان چنين موادي را جايگزين رژيم‌غذايي سالم براي قلب، ورزش يا دفع مضرات سيگار دانست.

خطرات مولتي‌ويتامين‌ها براي قلب

خطر استفاده از مولتي‌ويتامين‌ها اين است كه مصرف اين داروها موجب شود شما فكر كنيد كه ديگر بدني سالم داريد و ديگر نيازي به ايجاد تغييرات در رژيم‌غذايي، تحرك و… نيست. درواقع با مصرف آنها بدن را در حالت استراحت قرار مي‌دهيد و ديگر هيچ تلاشي براي حفظ سلامت خود انجام نمي‌دهيد. اگر چه تاثير مولتي‌ويتامين‌ها در كاهش خطر انواع سرطان‌ها در مردان اثبات شده است اما در مورد بيماري‌هاي قلبي نتيجه‌اي معكوس دارد.

اين نوع داروها جزو مكمل‌هاي غذايي مورد علاقه آمريكايي‌هاست كه يك سوم افراد بزرگسال در آمريكا از آن استفاده مي‌كنند. كپسول‌هاي روغن ماهي نيز جزو مكمل‌هاي است كه طرفداران بسياري به خصوص در افراد مستعد يا مبتلا به بيماري‌هاي قلبي دارد.

طب هم پير مي‌شود

قلب سالم نيز در معرض خطر بيماري است. طبق بررسي‌هاي اخير نشان داده است كه در هر 10 مرد، 4 نفر و در هر 10 زن، 3 نفر كه فشارخون و كلسترول طبيعي دارند، سيگار نمي‌كشند، ديابت ندارند و در محدوده سني 55 هستند، برخي از علائم بيمار‌ي‌هاي قلبي و عروقي به مرور ديده خواهد شد. پس لازم است حتي افرادي كه هيچ‌گونه علائمي از چنين بيماري‌هايي را در خود ندارند نيز مراقب سلامت قلب‌شان باشند. به طور ميانگين زنان و مرداني كه در 45 سالگي از سلامت كامل قلبي برخوردار هستند، به مرور و با گذشت زمان شاهد زوال و پيري قلب مي‌شوند. در واقع پيري قلب از 45 سالگي آغاز مي‌شود. طبق آمار به دست آمده حدود 60 درصد مردان و 56 درصد زنان بيمار‌ي‌هاي قلبي را پس از 55 سالگي تجربه خواهند كرد.

دكتر داريوش مظفريان پژوهشگر و استاد دانشگاه هاروارد

گردآوری: گروه سلامت گهر

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه