در انتظار روزهای خوب والیبال ایران

تاريخ : 3 خرداد

جام جم: سعید معروف که بتازگی کاپیتان تیم ملی شده از معدود پاسورهایی است که در تاریخ تیم ملی والیبال سمت لیبرویی را هم برعهده گرفته است. معروف در آستانه حضور در لیگ جهانی این وظیفه دشوار را بر عهده گرفته و بخوبی سنگینی بار مسئولیت را احساس می‌کند. معروف، هفته آینده همراه تیم ملی راهی بلغارستان می‌شود تا چند دیدار تدارکاتی با تیم ملی بلغارستان برگزار کنند. ملی‌پوشان ایرانی پس از آن راهی روسیه می‌شوند تا نخستین بازی خود را در لیگ جهانی مقابل روسیه انجام دهند. سعید معروف در گفت‌وگو با جام‌جم از لیگ جهانی می‌گوید و این‌که تیم ملی ایران در مصاف با غول‌های والیبال دنیا چه کاری می‌تواند انجام بدهد.

در انتظار روزهای خوب والیبال ایران, پورتال خبری فرهنگی گهر

در نخستین دیدار خود در لیگ جهانی با روسیه بازی می‌کنید. این دیدار برای شما چقدر سنگین است؟

صددرصد بازی بسیار سنگینی را پیش روی خود می‌بینیم. ما روی کاغذ هیچ شانسی برای پیروزی مقابل قهرمان المپیک نداریم، اما تلاش می‌کنیم بازی اول خود را با تلاش، جنگندگی و درخشش پشت سر بگذاریم. متاسفانه سرمربی روسیه عوض شده و ما با مربی جدید این تیم آشنا نیستیم. اگر بتوانیم خوب بازی کنیم، جای پای خود را در لیگ جهانی محکم می‌کنیم و علاوه بر آن خود را در معرض دید تیم‌های باشگاهی والیبال روسیه قرار می‌دهیم. میخائیلف و موزرسکی بازیکنان کلیدی روسیه هستند و همه ما دیدیم آنها در المپیک لندن چگونه درخشیدند.

بازی دوم تیم ملی مقابل صربستان را چگونه می‌بینید؟

در چند سال اخیر بارها با تیم ملی صربستان بازی کرده‌ایم. یک بار به آنها ۳ بر ۲ باختیم، اما در یک دیدار هم به پیروزی رسیدیم. نخستین بازی ما مقابل صربستان در لیگ جهانی در تهران برگزار می‌شود و ما می‌توانیم در حضور ۱۲ هزار تماشاگر حاضر در سالن پیروز شویم، البته اگر خودمان باشیم. صرب‌ها دو سرعتی‌زن بسیار خوب دارند که در لیگ ایتالیا بازی می‌کنند، مهار این دو سرعتی‌زن برای ما بسیار مهم است.

در سومین بازی به مصاف ایتالیا می‌رویده، درباره این بازی چه نظری دارید؟

این تیم ظاهرا جوان شده است اما باید مواظب باشیم. ما باید روی این تیم جور دیگری حساب کنیم. ما قبلا هم با ایتالیا بازی کرده‌ایم آن هم در حالی که ایتالیایی‌ها بهترین بازیکنان خود را در اختیار داشتند. ایران قبلا در جام جهانی مقابل آنها قرار گرفته بود و اتفاقا خیلی هم زیبا بازی کرد. اگر در مقابل این تیم و در امتیازهای بالای ۲۰ اسیر بی‌تجربگی نشویم، می‌توانیم آنها را شکست بدهیم. معتقدم روزهای خوبی در انتظار والیبال ایران در لیگ جهانی است.

پس از این‌که بازی خود مقابل ایتالیا را انجام دادید از میلان به هاوانا می‌روید تا با تیم ملی کوبا بازی کنید. قدرت کوبایی‌ها را چطور ارزیابی می‌کنید؟

برای بازی با کوبایی‌ها باید راهی طولانی را بپیماییم. کوبا برای ما کاملا شبیه روسیه است. کار بسیار سختی در مقابل نماینده آمریکای جنوبی خواهیم داشت، اما با این حال پیروزی مقابل این تیم شدنی است. کوبا چند ستاره خود را بنا به دلایل زیادی از دست داده است، اما بازیکنانی نظیر لئون هنوز در این تیم می‌درخشند. اگر بتوانیم مقابل کوبا پیروز شویم شاهکار کرده‌ایم.

در مورد دیدار بعدی ـ یعنی دیدار با آلمان ـ صحبت کنیم. گفته می‌شد این تیم راحت‌ترین حریف شما در لیگ جهانی خواهد بود.

متاسفانه نمی‌دانم چرا اذهان عمومی نسبت به تیم آلمان چندان مناسب نیست. خیلی‌ها فکر می‌کنند آلمان تیم ضعیف‌تری نسبت به سایر تیم‌های همگروه ماست. ما سال گذشته و در جام واگنر لهستان در نبود سه بازیکن اصلی این تیم مغلوب شدیم. به نظر من مصاف با آلمان سخت‌تر از مصاف با صربستان است. صربستان تیم مدرنی است که ایران توانایی شکست‌دادن آن را دارد، اما آلمان برای ما ناشناخته‌تر است. در دیدار مقابل این تیم باید بهترین باشیم تا بتوانیم آنها را شکست بدهیم.

در رقابت‌های انتخابی المپیک تیم ملی والیبال ایران بسیار آماده بود. در حال حاضر آمادگی تیم ملی به پای آمادگی آن زمان می‌رسد یا اوضاع به گونه دیگری است؟

ما در آن زمان بسیار آماده بودیم، اما نتوانستیم به المپیک راه پیدا کنیم. الان تقریبا شرایط آن زمان را داریم. ما چهار سال زحمت کشیدیم و اکنون وقت آن است که چهره بین‌المللی‌تری پیدا کنیم.

به عنوان یک بازیکن عضو شهرداری ارومیه نظرتان راجع به آمدن روزانو، مربی مشهور والیبال دنیا به این تیم چیست؟

روزانو، مربی بسیار شناخته‌شده‌ای است و خیلی خوشحالم چنین مربی بزرگی قرار است در ارومیه کار کند. به مسئولان تیم شهرداری ارومیه بابت مذاکره با چنین مربی بزرگی واقعا تبریک می‌گویم. متاسفانه باید بگویم والیبال ارومیه جو مناسبی ندارد، چون آنها به مربیان خوب اجازه کارکردن نمی‌دهند. هر مربی بزرگ و خوبی که به ایران می‌آید در ارومیه فقط از آن مربی تعریف می‌کنند، اما وقتی قرار است همان مربی بیاید و در ارومیه کار کند، انتقادها و کارشکنی‌ها آغاز می‌شود. امیدوارم پیشکسوتان و سایر افراد والیبال ارومیه واقعیت‌ها را ببینند.

فصل آینده هم برای شهرداری ارومیه بازی می‌کنید؟

معلوم نیست. حضور در لیگ جهانی دروازه‌ای برای ورود بازیکنان ایرانی به یک فضای بزرگ‌تر است، فضایی که فقط در والیبال اروپا یافت می‌شود. امیدوارم چه تیم ببرد و چه ببازد، کار بازیکنان ایرانی و از جمله خودم به چشم همه بیاید. در لیگ جهانی تیم‌های خوب دنیا قطعا مشتریان بازیکنان ایرانی می‌شوند.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي