درمان شوره سر با روش های خانگی

دسته بندي : 💊 سلامت,پوست و مو
تاريخ : 13 شهریور

شوره سر یکی از مشکلاتی است که بسیاری از افراد با آن مواجه می شوند. در این مطلب به درمان شوره سر به روش های خانگی می پردازیم.

درمان شوره سر با روش های خانگی, پورتال خبری فرهنگی گهر

شاید اگر بگوییم شوره سر یكی از رایج‌ترین مشكلات بعد از ریزش مو در میان خانم‌ها و به ویژه مردهاست، بیراه نباشد. این را دكتر فرهاد ملك‌زاده، متخصص پوست، مو و زیبایی می‌گوید و اینكه بیماران زیادی به خاطر خشكی پوست سر و در نهایت پوسته پوسته شدن و برای فرار از شوره به متخصصان مراجعه می‌كنند اما به همان اندازه كه پوسته‌های جا خوش كرده روی شانه و لابه‌لای موها آزار‌دهنده به نظر می‌رسند، راه‌حل‌های درمان آن ساده و قابل دسترس است. نگران نباشید در این مطلب با كمك دكتر ملك‌زاده مشكل شما را ریشه‌یابی و درمان خواهیم كرد.

 

شوره سر اعتماد به نفس را از شما گرفته است ؟

تمام افرادی كه به دلایل مختلف به ریزش، نازك و شوره زدن و . . . مبتلا می‌شوند، نیاز اساسی به مراجعه به متخصص دارند چرا كه ریشه‌یابی مشكل به وجود آمده و از همه مهم‌تر ریشه كن كردن آن باید تحت نظر پزشك باشد اما گاهی برطرف كردن مشكل ما به دست خودمان است؛ مشكلاتی كه ارتباطی با قارچ و بیماری‌های پوستی ندارد و تنها به خاطر اشتباهات ما در استفاده از مواد آرایشی مو، شامپو زدن و حتی تغذیه به این روز درآمده‌اند. پوسته‌های سر یا به اصطلاح شوره‌ها كه در اندازه‌های مختلف روی سر، گردن و شانه‌های ما می‌ریزند، فارغ از هر تاثیری ما را در برخوردهای اجتماعی و احساس نگرانی و نداشتن اعتماد به نفس دچار مشكل می‌كنند تا جایی كه گاهی ترجیح می‌دهیم در جمع و بحث‌ها شركت نداشته باشیم و با هزار و یك روش دیگر ظاهرمان را از دیگران بپوشانیم.

 

شوره سرتان را درمان کنید

قدیم‌تر‌ها كه تنها از روش‌های سنتی برای رفع مشكلات این چنینی استفاده می‌شد، علت پوسته پوسته شدن پوست سر را گرم بودن مزاج آن فرد می‌دانستند و توصیه می‌كردند كه خورد و خوراك شخص مبتلا باید تا مدت‌ها از خنكی‌ها باشد اما امروز كه سلامت پوست و موی سر شما وابستگی زیادی به عوامل بیرونی، تغذیه و استفاده از روش‌های شیمیایی آرایش مو دارد، پیش از هر اقدامی لازم است نگاهی به سبك زندگی و اشتباهات ریز و درشت خود در برخورد با سلامت موها داشته باشید.

 

می‌خواهـید سـرتـان شوره نزند ؟

شاید اشتباهات شما در لابه‌لای این علت‌ها پنهان شده باشند پس بهتراست با پیشگیری از آنها از بروز مشكلات خطرناك‌تر و گاه عفونت‌های وخیم و غیر قابل جبران پیشگیری كنید.

شستن زیاد موها باعث شوره سر می شود

این مورد از دلایل شایعی است كه نه تنها باعث بروز خشكی پوست سر و در نهایت شوره زدن می‌شود بلكه به تخریب ساختمان مو و در نهایت ریزش و نازك شدن آن هم دامن می‌زند. پس نیازی نیست موها را روزانه بشویید. شست‌وشوی موها دوبار در هفته هم به نظافت و هم به حفظ چربی طبیعی آن برای جلوگیری از قارچ و پوسته پوسته شدن كمك ویژه‌ای می‌كند.

شامپـوی نـامناسب باعث شوره سرتان می شود

بعضی از شامپوهای رنگارنگی كه این روزها پشت ویترین مغازه‌ها قرار دارند، سرشار از مواد شیمیایی هستند كه مصرف زیاد و نامناسب از آنها مشكل‌ ساز می‌شود. پس در وهله اول با تهیه شامپو مناسب با جنس موی خود، از آن به میزان لازم استفاده و با هر بار مصرف به خوبی آن را از روی موها بشویید. چرا كه باقی ماندن شامپو در سر خود باعث ایجاد شوره می‌شود.

برای جلوگیری از شوره سر،سرتان را نخراشید

خاراندن مداوم كف سر در طولانی مدت باعث تحریك پوست و جدا شدن لایه‌های سطحی آن می‌شود. خانم‌هایی كه با ناخن‌های بلند شروع به خاراندن سر خود می‌كنند، خود به خود با ایجاد زخم محیط مناسبی را برای رشد میكروب و قارچ‌ها فراهم می‌کنند به بروز عفونت‌های جدید و در نهایت پوسته‌های بزرگ‌تر لابه‌لای موها کمک می‌کنند.

استفاده از مواد آرایش مو و ایجاد شوره سر

تمام موادی كه برای حالت دادن و تغییر شكل طبیعی موها استفاده می‌شوند باعث خشكی پوست سر و ایجاد شوره‌های فراوان می‌شود. استفاده بی‌رویه از ژل و مواد حالت‌دهنده مو، صاف یا فر كردن موها با مواد شیمیایی و استفاده مكرر از رنگ موها و دكلره غیر استاندارد است بنابراین از استفاده از موادی كه به ریشه موها آسیب می‌رساند، خودداری و از نرم‌كننده‌ها و حالت‌دهنده‌ها برای نرمی و رطوبت‌رسانی به موها استفاده كنید.

 

شانه زدن مو و شوره سر

اگر حتی نشانه‌های كمی از وجود پوسته‌ها روی سرتان وجود دارد باید مراقب برس و شانه كشیدن به موهای خود باشید. برس‌هایی با دندانه‌های تیز و آهنین به كنده شدن پوسته‌ها از سطح پوست شما كمك كرده و به مرور پوسته‌ها را افزایش و گاه تبدیل به یك زخم مزمن می‌كنند، بنابراین بهتر است از برس‌های طبیعی با دندانه‌های چوبی استفاده كنید. از طرفی برس شما نباید مورد استفاده دیگران قرار بگیرد. پس برای كاهش این پوسته‌ها موها را از قسمت پایین به آرامی شانه كنید و با رسیدن به ریشه با لطافت بیشتری با موها برخورد كنید.

 

ماساژ درمانی برای درمان شوره سر

این روزها روش‌های جدیدتری هم برای درمان شوره‌های سر وجود دارد. ماساژ دادن پوست سر برای به گردش درآوردن خون در آن باعث از بین رفتن خشكی و در نهایت پوسته پوسته نشدن سر می‌شود اما نكته مهم اینجاست كه این كار تنها باید توسط ماساژورهای حرفه‌ای انجام شود چرا كه ماساژهای غیر اصولی به تشدید این شوره‌ها كمك می‌كند.

 

عادات بد غذایی

نخوردن غذاهای پر ادویه و چرب و پرهیز از مصرف بی‌اندازه شیرینی‌ و شكلات‌ها، سلامت موهای شما را تضمین می‌كند بنابراین افرادی كه از شوره و پوسته‌های سر خود رنج می‌برند باید با مصرف میوه‌، سبزی و موادغذایی ویتامین و پروتئین‌دار به راحتی رطوبت و سلامت را به موهای خود تزریق كنند.

 

درمان‌های خانگی و سنتی برای شوره سر

جز در موارد خاص و ضروری هیچ روشی جای درمان‌های طبیعی و خانگی را نمی‌گیرد پس با این روش‌های ساده در منزل سلامت موهای‌تان را بازگردانید.

معجزه روغن‌های گیاهی برای درمان شوره سر

از موثرترین و بهترین روش‌ها برای مبارزه با شوره سر استفاده از خواص روغن‌های گیاهی است. روغن نارگیل، بادام و زیتون از همان معجزه‌هایی است كه پوست و موی شما را جلا می‌بخشد. پس هر كدام از این روغن‌ها را به صورت مخلوط یا جداگانه به كف سر آغشته و خوب ماساژ دهید. ۳۰ تا ۴۵ دقیقه بعد می‌توانید در حمام موها را با كمی شامپو شست‌وشو دهید.

 

ماساژ سركه برای درمان شوره سر

مخلوط آب و سركه طبیعی روش دیگری است. با مخلوط آب و سرکه می‌توانید جلوی پوسته پوسته شدن پوست سرتان را بگیرید. فقط کافی است سركه را با مقداری آب مخلوط کنید. برای تهیه این مخلوط نیازی نیست وقت زیادی صرف کنید؛ کمتر از چند ثانیه محلول شما آماده است. یك روز در میان با نوك انگشتان روی كف سرتان ماساژ دهید. بهتر است این مخلوط را قبل از استحمام استفاده کنید.

 

سر و كله شوره سر از کجا پیدا می شود؟

یكی از دلایل مهم و گاه خطرناك پوسته پوسته شدن لایه سطحی پوست سر وجود قارچ‌های كوچكی است كه روی سر رشد می‌كنند. این قارچ‌ها در مدت كوتاهی تمام سلول‌هایی را كه در پوست سر مانع رشدشان باشد، از بین می‌برند و در نهایت با ایجاد التهاب‌های پوستی و تخریب سلول‌های پوست سر باعث تقسیم سریع‌تر سلول‌های پوست سر و در نهایت پوسته پوسته شدن و ایجاد شوره می‌شوند اما اگر می‌خواهید بدانید كه سر و كله این قارچ‌ها از كجا پیدا می‌شود و آنها در چه بستری بهتر رشد می‌كنند باید بدانید كه عوامل مختلفی مانند گرم‌ و مرطوب‌ یا سرد و خشك‌ شدن هوا، پوست‌های چرب، تعرق زیاد در طول روز، سبك زندگی و تغذیه نامناسب، عدم تعادل هورمون‌های بدن، اضطراب و نگرانی‌های جاری زندگی و رعایت نكردن نظافت مو و استفاده زیاد و نابجا از مواد آرایشی مو در ایجاد پوسته سر و رشد قارچ‌های پوستی موثرند.

اگر چه گاهی بروز این مشكل به خاطر عوامل ژنتیكی و مادرزادی است و درمان آن تنها به دست متخصصان میسر می‌شود. از طرفی ممكن است این التهاب‌ها تا مدت‌ها خاموش بماند و قارچ‌ها به شكل پنهان به دنبال شرایط مناسب‌تری برای تجزیه بگردند پس بهتر است با كشف تمام این علت‌ها به سرعت ریشه به وجود آمدن این پوسته‌ها را با روش‌های درمان ارائه شده در این مطلب بخشكانید.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي