درمان درد زیر شکم در زنان

تاريخ : 1 دی

درمان درد زیر شکم در زنان

یکی از شایع ترین دردها در زنان درد زیر شکم است که علل گوناگونی دارد ولی بیشتر در زمان نزدیک شدن به قاعدگی اتفاق می افتد که ما در مطلب زیر به شرح آن می پردازیم.

درمان درد زیر شکم در زنان, پورتال خبری فرهنگی گهر

مهمترین علل درد زیر شکم چیست

درد زیر شکم می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود که برخی از آن ها مثل درد در زمان قاعدگی ، تقریبا طبیعی به نظر می رسد و برخی دیگر نشان از بیماری های گوارشی و یا رحمی در زن دارد. در واقع در ناحیه ای بسیار کوچک در زیر شکم زنان موارد مختلفی وجود دارد که می توان درد زیر شکم را به آن مربوط دانست. در ادامه به شایع ترین دلایلی که می توان آن را به درد زیر شکم مربوط کرد می پردازیم. درمان درد زیر شکم در زنان, پورتال خبری فرهنگی گهر

نوشتن رپورتاژ آگهی

شایع ترین دلایل بروز درد زیر شکم در خانم ها

درمان درد زیر شکم در زنان, پورتال خبری فرهنگی گهر

درد ناشی از تخمک گذاری

علل درد تخمدان متفاوت است. بعضی از خانم ها در نیمه چرخه عادت ماهانه دچار درد ناشی از تخمک گذاری می شوند .این درد به دلیل وجود مایعی است که در اثر آزاد شدن فولیکول به فضای داخل رحم ریخته می شود. درد مشکلی برای فرد ایجاد نمی کند، فقط کمی آزار دهنده است و به مرور و طی ۸-۷ ساعت و بدون درمان فروکش می کند. بیشتر خانم ها با این نوع درد آشنا هستند و هر ماه آن را تجربه می کنند .

درمان درد زیر شکم در خانم ها 

درمان درد زیر شکم در زنان, پورتال خبری فرهنگی گهر

درد در اثر کیست تخمدان

 

افرادی که دچار کیست تخمدان هستند شاید هیچ علامتی نداشته باشند، ولی با بزرگ تر شدن کیست ممکن است عارضه ای به نام «تورسیون کیست» یا «پیچ خوردن کیست حول محور تخمدان» اتفاق بیفتد. این عارضه بسیار دردناک است و بیمار حتما باید خود را به مرکز درمانی برساند .

مورد بعدی «پرفوراسیون کیست» است. در این مواقع نیز کیست پاره می شود و درد ایجاد می کند. پارگی ممکن است با خونریزی همراه باشد .

درمان درد زیر شکم در زنان, پورتال خبری فرهنگی گهر

درد زیر شکم زنان به علت کیست

زنانی که دچار نشانگان تخمدان پلی کیستیک هستند هم معمولا درد شدیدی را هنگام عادت ماهانه تجربه می کنند. این افراد ممکن است غیر از زمان عادت ماهانه هم درد داشته باشند البته پلی کیستیک تخمدان با علائم دیگری مانند هیرسوتیسم، بی نظمی عادت ماهانه و… همراه است .مورد دیگری که باید به آن توجه داشت درد در اثر توده های سرطانی در تخمدان است .

نشانگان پیش از عادت ماهانه

اغلب ما نشانگان پیش از عادت ماهانه را با تغییرات خلق وخو در خانم ها می شناسیم، ولی این اختلال با علائم دیگری مانند گرفتگی شدید عضلات شکم، سردرد، کمر درد و حساس شدن پستان ها و… نیز ممکن است همراه باشد. نشانگان پیش از عادت ماهانه مشکل خاصی محسوب نمی شود و نیازی هم به درمان ندارد، مگر اینکه در زندگی شخصی فرد اختلال ایجاد کند .

آشنایی با مهمترین علل درد زیر شکم

درمان درد زیر شکم در زنان, پورتال خبری فرهنگی گهر

درد عادت ماهانه

درد عادت ماهانه معمولا چند ساعت قبل از شروع عادت ماهانه آغاز می شود. خانم ها ممکن است درد را در ناحیه زیرشکم، کمر، پاها و… حس کنند. درد در اغلب خانم ها به فاصله کمی بعد از شروع عادت ماهانه فروکش می کند. علت آن آزاد شدن هورمونی در رحم و انقباضات عضلات صاف رحمی است .در مواقعی که درد شدید است می توان از مسکن ها، گرما دادن و… برای کاهش درد استفاده کرد .

افتادگی واژن و مثانه

خانم هایی که چند بار زایمان طبیعی داشته اند و زنان مسن بیشتر در معرض این اختلال هستند. در این بیماری فرد معمولا فشاری را در ناحیه زیر شکم احساس می کند. ممکن است اختلالاتی در دفع ادرار و به ندرت مدفوع هم پیدا کند. گاهی بیماران از درد هم شکایت دارند .درمان افتادگی واژن و مثانه آموزش ورزشی به نام کیگل است ولی در مواقع شدید چنین توصیه هایی بی فایده است و افتادگی واژن و مثانه باید با جراحی اصلاح شود .

بارداری

خانم های باردار نیز باید نسبت به درد هوشیار باشند. دردهایی که قبل از هفته ۲۰-۱۸ بارداری و در ناحیه شکم اتفاق می افتد، ممکن است نشانه سقط جنین باشد. کمتر سقط جنین است که با درد توام نباشد. خونریزی نیز می تواند نشانه ای برای سقط جنین باشد .

درمان درد زیر شکم در زنان, پورتال خبری فرهنگی گهر

دردهایی که در اثر عفونت دستگاه ادراری ایجاد می شوند

خانم ها ممکن است دچار عفونت دستگاه ادراری شوند. عفونت در مثانه یا سیستیت علاوه بر تکرر ادرار، سوزش و… موجب درد در ناحیه زیر شکم یا لگن هم می شود .

درمان درد زیر شکم در زنان, پورتال خبری فرهنگی گهر

آپاندیسیت یکی علت درد زیر شکم در زنان

درد آپاندیسیت معمولا به صورت ناگهانی و از دور ناف شروع می شود و به زیر شکم گسترش می یابد. بیمار نسبت به معاینه بسیار حساس است و تهوع و استفراغ نیز ممکن است وجود داشته باشد. آپاندیس در دوران بارداری به دلیل افزایش حجم رحم، کمی بالاتر از محل واقعی خود قرار می گیرد .

درمان درد زیر شکم در زنان, پورتال خبری فرهنگی گهر

نشانگاه روده تحریک پذیر یکی علت درد زیر شکم در زنان

این اختلال در جامعه شیوع زیادی دارد. بیماران تک علامتی نیستند و درد شکم یا زیرشکم یکی از علائم است. چنین افرادی ممکن است دچار نفخ، یبوست یا اسهال مداوم و حرکات غیرعادی روده باشند .نشانگان روده تحریک پذیر بیماری محسوب نمی شود و اختلالی در عملکرد اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک وجود دارد، اما در صورتی که شدید باشد می تواند کیفیت زندگی بیمار را به شدت پایین بیاورد. قابل توجه اینکه در آزمایش های افراد مبتلا به نشانگان روده تحریک پذیر موردی مبنی بر نشانه های بیماری دیده نمی شود .

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي