درمان خس خس سينه

دسته بندي : عمومی
تاريخ : 12 دی

درمان خس خس سينه

خس خس سینه حالتی است که نفس کشیدن در آن با صدای سوت همراه بوده و دلیل آن مسدود شدن بخشی از راه تنفسی است. و به همین دلیل نفس کشیدن سخت میشه و احساس نفس تنگی بوجود می آید.

درمان خس خس سينه, پورتال خبری فرهنگی گهر

اطلاعات کافی در مورد خس خس سینه

خس‌ خس سینه نشانهٔ چیست؟ آیا در مورد خس خس سینه اطلاعات کافی دارید؟ با ما همراه باشید

درمان خس خس سينه, پورتال خبری فرهنگی گهر

– چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟

خس خس با تنگی نفس، تنفس سریع، یا سرفه و خلط همراه است.

– سابقهٔ بیماری قلب یا درد قفسهٔ سینه وجود دارد یا پاها ورم کرده‌اند.

– سابقهٔ آسم وجود ندارد.

– آسم وجود دارد و برای جلوگیری از حملهٔ خس خس سینه هر چند ساعت یک بار باید داروی گشاد کنندهٔ نایژه استفاده کنید.

درمان خس خس سينه, پورتال خبری فرهنگی گهر

خس‌خس سینه نشانهٔ چیست؟

خس خس  سینه علامت مشخصهٔ آسم است. آسم حساسیت بیش از حد شش‌ها است که باعث التهاب و انقباض مجاری هوائی می‌شود. این مجاری نازک می‌شوند و انقباض ماهیچه‌ها آنها را بیشتر می‌فشارند و این فشردگی دوگانه تنگی نفس می‌آورند.

بوی هر چیزی – بخارهای مختلف، دود سیگار، عطر، حتی بوی توالت – می‌تواند در افراد مبتلا به آسم ایجاد خس خس کند. همچنین کار طولانی در محیط باز بافت نایژه‌ها را خشک کرده و ماهیچه‌های صاف اطراف آنها را منقبض می‌کند. آلرژی، عفونت، و تنش‌های روانی را هم به این آغازگرهای خس خس اضافه کنید.

درمان خس خس سينه, پورتال خبری فرهنگی گهر

اما همه خس خس ها مربوط به آسم نیستند. عفونت‌های ساده، مثل سرماخوردگی، یا ویروسی، مثل سینه پهلو، مجاری هوائی را پر از ترشحات مخاطی کرده و بدون هیچ سابقهٔ آسم ایجاد خس‌خس هم می‌سازد. همچنین خس‌خس می‌تواند نشانهٔ وجود آمفیزم باشد که تخریب حبابچه‌های هوائی شش‌ها است.

گاهی علت اصلی خس خس  گرفتاری‌ مجاری تنفسی نیست. مثلاً ضعیف کار کردن قلب باعث جمع شدن مایع در شش‌ها می‌گردد که مجاری را می‌بندد و ایجاد خس‌خس می‌کند. به‌علاوه، وقتی نفس می‌کشید، هوا به آب برخورد کرده و صدای غل‌غلی ایجاد می‌کند که پزشکان آن را رال می‌نامند. می‌‌دانید چگونه می‌‌توانید خس‌خس بیماری قلبی را تشخیص دهید؟ از روی وجود تورم در پاها.

درمان خس خس سينه, پورتال خبری فرهنگی گهر

درمان خس‌ خس سینه

مخاط زرد معمولاً نشانهٔ عفونت باکتریائی است و ممکن است نیاز به درمان با آنتی‌بیوتیک داشته باشید. اگر مخاط سفید یا شفاف است، روش‌های درمانی گفته شده در بخش سرفه و عطسه را انجام دهید.

قهوه بخورید. نوشیدن دو فنجان قهوهٔ کافئین‌دار خس خس ناش از آسم را آرام می‌کند و اگر تصمیم به رفتن نزد پزشک به خاطر خس‌ خس نامعلوم دارید، خوردن یک نوشابهٔ کوکادار با یک فنجان قهوه برای اینکه بدانید خس‌خس آرام می‌شود یا نه ضرری ندارد.

درمان خس خس سينه, پورتال خبری فرهنگی گهر

التهاب شش را درمان کنید. چند داروی مؤثر در درمان خس‌ خس ناشی از آسم وجود دارد که پزشک آنها را تجویز می‌کند. ضد حساسیت کرومولین سدیم و کورتیکوستروئید استنشاقی عمده‌ترین داروهای کاهش التهاب مجاری تنفسی هستند. اما نتیجهٔ درمان فوراً دیده نمی‌شود. این یک درمان تدریجی است و کورتیکوستروئید به کاهش التهاب و تحریک آسم کمک زیادی می‌کند.

درمان خس خس سينه, پورتال خبری فرهنگی گهر

داروهای دیگر را دور بریزید. به‌خاطر عوارضی مثل بالا بردن فشار خون، تندی نبض، و تپش قلب پزشکان تمایلی به استفاده از داروهای بدون نسخه در درمان خس‌ خس ندارند. اگر می‌دانید که آسم دارید می‌توانید از افشانه‌های آدرنالین استفاده کنید.

اگر وجود آسم تشخیص داده نشده است، سعی نکنید با داروهای بدون نسخه خوددرمانی کنید. وقت را هدر ندهید و فوراً در جستجوی درمان طبی باشید. شما نمی‌دانید علت خس‌ خس چیست و تأخیر ممکن است خطرناک باشد.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي