دانستنی هایی درباره ویروس کشنده ابولا

دانستنی هایی درباره ویروس کشنده ابولا

ه محض ورود و پخش شدن این ویروس در بدن، ویروس شروع به آسیب رساندن به سیستم ایمنی بدن می کند. در نهایت این ویروس باعث کاهش سلول های عامل لخته شدن خون می شود. این قضیه منجر به شدید شدن و غیرقابل کنترل شدن خونریزی می شود.

این بیماری به نام تب هموراژیک ابولا نیز شناخته شده است و 90 درصد از افراد مبتلا را به کام مرگ می کشاند.

دانستنی هایی درباره ویروس کشنده ابولا

ابتلا به بیماری ابولا چگونه است؟

ویروس ابولا مانند سایر بیماری های مسری شایع همچون سرماخوردگی یا سرخک نیست. ویروس ابولا از طریق تماس پوست یا مایعات بدن یا حیوانات آلوده مانند میمون، شامپانزه و یا خفاش میوه منتقل می شود. سپس به همین شکل از فردی به فردی دیگر منتقل می شود.اغلب افرادی که از این بیماران مراقبت می کنند و یا بعد از مرگ او را دفن می کنند ممکن است به بیماری ابولا دچار شوند.

راه دیگر ابتلا به ابولا لمس کردن سوزن یا سطوح آلوده به ویروس است.

ویروس ابولا از طریق هوا، آب یا غذا منتقل نمی شود. فردی که به ویروس ابولا مبتلا است اما علائمی از خود بروز نمی کند نیز نمی تواند این بیماری را به فرد دیگری منتقل کند.

علائم ابولا چه چیزهایی هستند؟

در ابتدا ابولا می تواند مانند آنفولانزا یا سایر بیماری ها باشد. علائم اصلی ابولا معمولا 2 تا 21 روز بعد از آلوده شدن فرد به ویروس بروز می کنند و می توانند شامل موارد زیر باشند:

تب بالا
سردرد
درد در مفاصل و عضلات
گلو درد
ضعف
درد معده
بی اشتهایی

با بدتر شدن بیماری، این ویروس باعث خونریزی در داخل بدن و همچنین از چشم ها، گوش و بینی می شود. برخی از افراد با علائم دیگری مانند استفراغ، سرفه خونی، اسهال خونی و بثورات جلدی نیز مواجه می شوند.

تشخیص ابولا چگونه است؟

گاهی اوقات تشخیص این بیماری تنها از طریق علائم آن کار دشواری است. ممکن است پزشک آزمایش هایی را برای رد سایر بیماری ها مانند وبا یا مالاریا برای شما تجویز کند.

آزمایش خون و بافت نیز معمولا می تواند به تشخیص ابولا کمک کند.

اگر پزشک نسبت به ابتلای فرد به ابولا شک داشته باشد بلافاصله وی را به بخش قرنتینه منتقل می کند تا از انتشار احتمالی این ویروس جلوگیری کند.

درمان ابولا چگونه است؟

هیچ درمانی برای ابولا وجود ندارد. البته محققان در تلاشند تا راهی برای درمان این بیماری پیدا کنند. درمان شامل یک سرم تجربی است که سلول های آلوده را از بین می برد.

پزشکان علائم ابولا را از طریق راه های زیر مدیریت می کنند:

مایعات و الکترولیت ها
اکسیژن
داروهای درمان فشار خون
انتقال خون
روشهای درمانی برای درمان سایر عفونت ها

پیشگیری از ابولا چگونه است؟

هیچ واکسنی برای پیشگیری از ابولا وجود ندارد. بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا به ویروس ابولا این است که به مناطقی که این ویروس ها یافت می شوند سفر نکنیم.

کسانی که در بیمارستان ها و سایر مراکز درمانی کار می کنند و از افراد مبتلا به ابولا مراقبت می کنند نیز می توانند با استفاده از ماسک، دستکش، عینک و لباس های مخصوص از ابتلا با این بیماری جلوگیری کنند.

آمار های مربوط به ویروس ابولا

پنج نوع ویروس ابولا وجود دارد که چهار نوع آن باعث ایجاد بیماری در انسان می شود.

ویروس ابولا برای اولین بار در سال 1976 و در آفریقا مشاهده شد.

ابولا در واقع نام رودخانه ای است که در کنار روستایی قرار دارد که برای اولین بار بیماری ابولا در آنجا مشاهده شد

 

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه