خواص شیر شتر ، از درمان بیماریها تا کاهش وزن

دسته بندي : 💊 سلامت,تغذیه
تاريخ : 27 بهمن

شیر شتر یکی از مواد غذایی نسبتا کمیاب است و به همین دلیل با قیمت گران تری نسبت به شیر گاو عرضه می شوند. آیا می دانید شیر شتر چه خواصی دارد؟ گهر در این بخش به معرفی خواص شیر شتر می پردازد.

خواص شیر شتر ، از درمان بیماریها تا کاهش وزن, پورتال خبری فرهنگی گهر

خواص شیر شتر ، از درمان بیماریها تا کاهش وزن

شیر شتر به دلیل تغذیه شتر از خار و سایر بوته‌های بیابانی در مقایسه با شیر گاو سدیم بیشتری داشته و کمی شورتر است و برخلاف طبع سرد شیر گاو، طبع گرم رو به اعتدالی دارد و اشتها‌آور و محرک نیروی جنسی است‌. در کشورهای آفریقایی این اعتقاد بین شتربانان وجود دارد مردانی که شیر شتر می‌نوشند قوی‌تر، تنومندتر و سریع‌تر هستند.

ویتامین‌های B1 و B2 شیر شتر بیشتر از شیر گوسفند و B6 و B12 و پروتئین آن مشابه شیر گاو و از شیر انسان بالاتر، اما اسید‌فولیک آن پایین است.

تحقیقات نشان داده ویتامین Cشیر شتر ۳ برابر بیشتر از شیر گاو و ۵/۱ برابر بیشتر از شیر انسان است و چربی‌های اشباع، کلسترول، لاکتوز (قند شیر) و ویتامین A آن نسبت به شیر گاو کمتر و آهن و کلسیم بیشتری دارد‌. چربی شیر شتر زیر ۳ درصد است که در مقایسه با چربی شیر گاو، بوفالو، گوسفند و بز کمتر است.

خواص آنتی‌باکتریال و ضد‌ویروسی شیر شتر ده بار بیشتر از شیر گاو است و بر‌اساس پژوهش‌ها پادتن‌های موجود در شیر شتر سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و مقاومت بدن را در برابر سرطان، ایدز، آلزایمر، زخم معده، سل و هپاتیت C بالا می‌برد.

محققان از شیر شتر برای درمان بیماران مبتلا به ایدز در سطح دنیا استفاده کرده و به پیشرفت‌های خوبی دست یافته‌اند‌. در آزمایش‌ها و مطالعاتی که در کشور هند به عمل آمده موش‌های سرطانی که تحت درمان با شیر شتر قرار داشتند درمان شان به میزان قابل توجهی موفقیت‌آمیز بوده است.

مطالعات علمی در هندوستان نشان داده شیر شتر التهاب لوزالمعده را کاهش داده و ساخت انسولین را تحریک می‌کند و مصرف مداوم و منظم آن در برنامه غذایی سبب کنترل قند خون می‌شود. شیر شتر به دلیل میزان بسیار کم لاکتوز می‌تواند بهترین جایگزین برای افراد به‌خصوص کودکانی باشد که به لاکتوز شیر گاو حساسیت دارند.

یک متخصص تغذیه گفت: مصرف مداوم شیر شتر در بهبود دیابت، کنترل فشار خون، گرفتگی عروق و پوکی استخوان نقش دارد. این متخصص افزود: شیر شتر دارای آهن بالا و ویتامین های گروه b و c خوبی است. اگر شتر سبزی خورده باشد شیرش شیرین و اگر بوته و خار خورده باشد، شیرش شور است. شیر شتر می تواند بهترین جایگزین برای افرادی باشد که به شیر گاو حساسیت دارند و مصرف مداوم شیر شتر در بهبود دیابت، کنترل فشار خون، گرفتگی عروق و پوکی استخوان نقش دارد. شیر شتر دارای خاصیت ضد باکتری و ضد میکروب است. در بهبود بیماری های عفونی از جمله سل مؤثر است و می تواند حداقل پروتئین های ضروری روزانه انسان به خصوص اسیدهای آمینه را تأمین کند. شیر شتر همچنین در درمان دیابت موثر است به دلیل اینکه پروتئینی شبه انسولین در شیر شتر وجود دارد. اگر روزانه نیم لیتر شیر شتر مصرف شود ۳۰ درصد انسولین دیابت نوع یک را کاهش می دهد. اسیدیته معده معمولا انسولین را تحریک می کند. در صورتی که انسولین موجود در شیر می تواند از معده عبور کند و برای رفع ناراحتی های معده مؤثر است.

شير شتر در مقايسه با شير گاو

حاوي ۱۰ برابر اهن و ۵ برابر پتاسيم و ويتامين c  و ۴ برابر سديم و ۳ برابر كلسيم و منيزيم و مقدار بيشتري اسدهاي چرب غير اشباع و پروتئين و كلر و اسيد فوليك است

شير شتر به علت لاكتوز كم بهترين جايگزين براي كساني است كه به شير گاو حساسيت دارند

مصرف مداوم شير شتر در بهبود ديابت و كنترل فشار خون و گرفتگي عروق و درمان زخم معده و بيماريهاي سرطاني و پوكي استخوان نقش دارد

اين شير داراي خاصيت ضد ميكروبي است و در بهبود بيماريهاي عفوني از جمله سل موثر است

پژوهشگران اعلام كردند كه در شير شتر پروتئين ويژ ه اي وجود دارد كه نقشي مشابه انسولين دارد كه در هر ليتر شير ۴۰۰ واحد از ان يافت ميشود .

اين پروتئين ميزان كلسترول خون را كاهش ميدهد و مانع تصلب شرائين ميشود و مصرف روزانه نيم ليتر شير شتر ديابت نوع يك را ۳۰ درصد كاهش ميدهد

شير شتر غذاي رژيمي است و خاصيت لاغر كنندگي دارد و همچنين در درمان كم خوني .يرقان. بواسير و بهبود زخمها موثر است

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي