خواص شگفت انگیز آب پرتقال طبیعی

دسته بندي : 💊 سلامت,تغذیه
تاريخ : 18 آبان

خواص شگفت انگیز آب پرتقال طبیعی را در ادامه این مطلب می خوانید

خواص شگفت انگیز آب پرتقال طبیعی, پورتال خبری فرهنگی گهر

آب پرتقال خواص پرشماری دارد. با این وجود در این مقاله فقط ۱۰ مورد از برترین خواص آب پرتقال مورد بحث قرار می گیرد.

آفریدگار جهان نعمت‌های بی‌شماری به ما ارزانی داشته است، که یکی از آنها میوه‌های تازه هستند. هر میوه‌ای به دلیل وجود خواص تغذیه‌ای مخصوص به خود، برای انسان مفید است. در این مقاله، قصد داریم در مورد ارزش غذایی و محسنات پرتقال و آب تازه‌ی پرتقال صحبت کنیم.

پرتقال یکی از خوشمزه‌ترین میوه‌هایی که در میان سالمندان، بزرگسالان، و کودکان به یک اندازه محبوب است. این موهبت الهی، نه تنها طعم فوق‌العاده‌ای دارد بلکه قدرت دفاعی بدن را نیز به سرعت بالا می‌برد. مواد مغذی شگفت‌انگیز موجود در پرتقال به بدن‌تان کمک می‌کند با بیماری‌هایی نظیر عارضه‌ی قلبی و عروقی، سرطان و اختلالات دستگاه گوارش مبارزه کند. می‌توانید با مصرف آب تازه‌ی پرتقال به سرعت از محسنات این میوه بهره‌مند شوید. از این طریق، مواد مغذی بدون نیاز به فرآیند گوارشیِ چندانی به سرعت جذب جریان خون می‌شوند.

پرتقال خام و نوشیدنی آن خواص بسیاری برای بدن دارند، که ۱۰ برترین خواص آب پرتقال برای سلامتی انسان به قرار زیر است :‌

۱. تنظیم فشار خون

آب پرتقال نوشیدنی شگفت‌انگیزی است برای آن‌هایی که از فشار بالا یا پایین خون رنج می‌برند. آیا می‌خواهید بدانید چرا؟ زیرا این نوشیدنی خوشمزه حاوی مقدار زیادی منیزیوم است که توانایی فوق‌العاده‌ای برای بازگرداندن فشار خون به حالت طبیعی‌اش دارد.

۲. تقویت دستگاه ایمنی بدن

به دلیل حضور ویتامین C در آب پرتقال، این نوشیدنی با تقویت دستگاه ایمنی بدتان، به عنوان بهترین مدافع شما علیه بیماری‌هایی مختلفی نظیر آنفولانزا و سرماخوردگی عمل می‌کند.

۳. خواص درمانی و تسکینی

یکی از برترین برترین خواص آب پرتقال ، خواص درمانی و تسکینی آن است. پرتقال حاوی فلاونوئید‌ها ( نظیر نارینجنین و هسپریدین) است که مواد ضدالتهابی هستند. وقتی این میوه‌ی لذیذ را به صورت خام یا نوشیدنی مصرف می‌کنید، فلاونوئیدها به شکل شگفت‌انگیزی دست به کار می‌شوند تا آرتروز و درد و کرختی‌تان را درمان کنند.

۴. جلوگیری از سرطان

پژوهش‌های اخیر دانشمندان نشان‌دهنده‌ی اثربخشی آب پرتقال در جلوگیری از انواع مختلف سرطان بوده است. پرتقال حاوی ماده‌ای به نام دی-لیمونن است که عامل موثری در برابر سرطان پوست، سرطان سینه، سرطان دهان، سرطان روده، و سرطان ریه محسوب می‌شود. به علاوه، حضور ویتامین C نیز در این میان تاثیرگذار است.

۵. جلوگیری و درمان زخم معده

این‌گونه زخم‌ها عموما در روده‌ی کوچک و معده ظاهر می‌شوند. گاهی اوقات بروز این‌گونه زخم‌ها دلیل اصلی یبوست محسوب می‌شود زیرا در این شرایط، ذرات خوراکی‌های مصرفی به صورت مناسب تجزیه نمی‌شوند. آب پرتقال در درمان و جلوگیری از زخم معده بسیار تاثیرگذار است. هم‌چنین می‌تواند باعث تحریک دستگاه گوارشی شود.

۶. جلوگیری از سنگ کلیه

خطر شکل‌گیری سنگ کلیه می‌تواند با مصرف مرتب آب پرتقال کاهش یابد. معمولا تجمع مواد معدنی و شیمیایی باعث ایجاد سنگ‌های کلیه می‌شود. آب پرتقال حاوی اسید سیتریک است که توانایی فوق‌العاده‌ای در جلوگیری از این اختلال دارد؛ این ماده میزان اسیدی بودن ادرار را کم می‌کند. بنابراین، افرادی که از این بیماری وحشتناک رنج می‌برند، باید آب تازه‌ی پرتقال را وارد رژیم غذایی روزانه‌شان کنند.

۷. کمک به کاهش وزن

بسیاری از آدم‌ها باور دارند مصرف مرتب آب پرتقال برای کم کردن وزن‌ّهای اضافه بسیار مفید است، به این دلیل که این میوه که جزء مرکبات است سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها است، که می‌تواند کمک موثری در کاهش وزن باشد.

۸. کاهش خطر سکته‌ی قلبی

از دیگر خواص برجسته‌ی آب پرتقال می‌توان به تاثیر این نوشیدنی در جلوگیری از اختلالات قلبی اشاره کرد. هسپریدین یک ماده‌ی گیاهی است که با بهبود شرایط سلول‌های رگ‌ها، از انسداد آنها جلوگیری می‌کند. پرتقال به مقدار زیاد حاوی هسپریدین است، بنابراین یک لیوان آب پرتقال تازه‌ی طبیعی کاهش خطر حمله‌ی قلبی را تضمین می‌کند.

۹. درمان کم‌خونی

کم‌خونی بیماری است که عموما به دلیل کمبود گلبول‌های قرمز یا هموگلوبین ایجاد می‌شود. کمبود آهن دلیل اصلی این مسئله است. آب پرتقال مقدار مناسبی از ویتامین C را وارد بدن می‌کند و از این طریق، باعث می‌شود جذب آهن در جریان خون افزایش یابد. به همین دلیل، بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند بیماران مبتلا به کم‌خونی به طور مرتب پرتقال یا آب پرتقال مصرف کنند.

۱۰. زیبایی و جوانی پوست

خواص آنتی‌اکسیدانی آب پرتقال با جلوگیری از تاثیرات افزایش سن بر پوست، باعث می‌شود پوستی با ظاهری شاداب، زیبا و جوان داشته باشیم. به علاوه، آنتی‌اکسیدان‌ها به همراه ویتامین C از سلول‌های پوستی در برابر اثرات رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. بنابراین، مصرف روزانه‌ی یک وعده آب پرتقال بهترین راه حفظ طولانی شادابی و جذابیت پوست است. آب پرتقال برای پوست نعمتی است که جایگزین ندارد!

ارزش غذایی آب پرتقال

در کنار این ۱۰ برترین خواص آب پرتقال برای سلامتی لازم است بدانیم این آب میوه منبع عالیِ مواد مغذی مفیدی از جمله مواد معدنی، ویتامین‌ها، فلاونوئیدها، و مواد مغذی گیاهی است. این مواد مغذی نقش برجسته‌ای در حفظ سلامتی بدن‌مان دارند. مصرف ویتامین C برای محافظت سلول‌های بدن در برابر رادیکال‌های آزاد بسیار ضروری است. با مصرف آب پرتقال می‌توانید به اندازه‌ی کافی از این ویتامین بسیار مهم بهره‌مند شوید. حضور منیزیوم، پتاسیم، آهن، کلر، روی، اسید فولیک، سدیم، فسفر، و پکتین در پرتقال، این میوه را ارزشمندتر کرده است. و از همه مهم‌تر، هیچ کالری در پرتقال وجود ندارد.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي