خواب رفتن دست و پا نشان دهنده چه بیماریهایی است؟

تاريخ : 14 بهمن

خواب رفتن دست و پا و یا به اصطلاحات دیگر سر شدن ، مور مور شدن و بی حس شدن دست و پا بیشتر مواقع بدلیل ایستادن و یا نشتن زیاد اتفاق می افتد.

اما همیشه دلیل خواب رفتن دست و پا فشار ، ایستادن و یا نشستن روی آنها نمی باشد. در ادامه مواردی را می خوانید که از علل خواب رفتن دست و پا هستند.

خواب رفتن دست و پا نشان دهنده چه بیماریهایی است؟, پورتال خبری فرهنگی گهر

بیماریهایی که باعث خواب رفتن دست و پا می شوند

۱.نوروپاتی دیابت:

نوروپاتی به علت آسیب رسیدن به اعصاب رخ می دهد. نوروپاتی انواع مختلفی دارم اما نوروپاتی محیطی یا پیرامونی می تواند بر روی دست و پا تأثیر بگذارد. نوروپاتی دیابتی هنگامی اتفاق می افتد که آسیب عصبی، ناشی از دیابت باشد ومی تواند پاها و گاهی اوقات دست ها را تحت تاثیر قرار دهد.

در نوروپاتی دیابتی، آسیب عصبی به دلیل قند خون بالا در جریان خون ایجاد می شود. علاوه بر آسیب عصبی، همچنین می تواند به عروق خونی که اعصاب شما را تامین می کند، آسیب برساند.

هنگامی که اعصاب اکسیژن کافی دریافت نمی کند ممکن است عملکرد خوبی هم نداشته باشد.

۲. کمبود انواع ویتامین:

کمبود ویتامین ممکن است که ناشی از عدم داشتن یک ویتامین خاص در رژیم غذایی یا عدم جذب نوع خاصی از ویتامین توسط بدن شما باشد. بعضی از ویتامین ها برای سلامت اعصاب مهم و ضروری هستند، که عبارتند از:

کمبود این ویتامین ها می تواند موجب احساس خواب رفتگی دست و یا پا شوند.

۳. عصب پیچیده:

هنگامی که فشار عصبی در بافت های اطراف وجود دارد، ممکن است که یک نوع عصب پیچیده را تجربه کنید.  می توانند باعث ایجاد چنین عصبی شوند.

عصب پیچیده ( به عنوان مثال، مواردی مانند جراحت، حرکات تکراری و شرایط التهابی) ممکن است در بسیاری از قسمت های بدن رخ دهد و می تواند روی دست یا پا هم تاثیر گذارد، و باعث خواب رفتگی، بی حسی یا درد شود. عصب پیچیده، در پایین ستون فقرات، ممکن است باعث ایجاد این احساسات در پایین پشت پای شما شود.

۴. نارسایی کلیه:

نارسایی کلیه زمانی اتفاق می افتد که کلیه های شما به درستی کار نکنند و عملکرد مناسبی نداشته باشند. شرایطی مانند فشار خون بالا یا دیابت، می تواند منجر به نارسایی کلیه ها شود.

هنگامی که کلیه های شما به درستی کار نمی کنند، مایعات و مواد زائد ممکن است در بدن تجمع پیدا کنند و منجر به آسیب عصبی شود. چنین آسیب ناشی از نارسایی کلیه، اغلب به صورت خواب رفتگی در دست و پاها ایجاد می شود.

۵.بارداری:

ورمی که در طول دوران بارداری در بدن رخ می دهد، می تواند فشار روی برخی از رگهای عصبی شما وارد کند. از این جهت، ممکن است احساس سوزش و خواب رفتن در دست ها و پاها داشته باشید، این علائم معمولا بعد از بارداری ناپدید می شوند.

۶.استفاده از داروها:

برخی از داروها ممکن است باعث تداخل عصبی شوند که می تواند موجب خواب رفتن دست یا پا شود. در واقع، این می تواند یک عارضه جانبی معمول داروهایی باشد که برای درمان سرطان (شیمی درمانی) و HIV استفاده می شود. سایر نمونه هایی از داروهایی که ممکن است باعث سوزن سوزن و خواب رفتن در دست و پا شوند، عبارتند از:

  • داروهای قلبی یا فشار خون مانند آمیودارون یا هیدرالازین
  • داروهای ضد عفونی، مانند:مترونیدازول و داپسون
  • ضد انعقادی، مانند:فنوتیوین

۷.هپاتیت B و C :

هپاتیت B و C به علت وجود ویروس ها ایجاد می شود و منجر به التهاب کبد می شود و در صورت عدم درمان، می تواند منجر به سیروز یا سرطان کبد شود. عفونت هپاتیت C همچنین ممکن است نوروپاتی محیطی را ایجاد کند، هرچند که این اتفاق بسیار نادر است.

در برخی موارد، عفونت با هپاتیت B یا C می تواند منجر به وضعیتی به نام سریوگلوبولینمیا ( یعنی زمانی که پروتئین های خاصی در خون همراه با سرما ایجاد می شود) می شود و التهاب را بوجود می آورد. یکی از علائم این بیماری، خواب رفتن و سوزن شدن است.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي