خادم:کشتي‌فرنگي بايد از بلاتکليفي نجات پيدا کند

به گزارش خبرگزاري فارس رسول خادم مدير تيم‌هاي ملي کشتي آزاد با حضور در برنامه «روح پهلواني» درباره بازگشت‌اش به دنياي کشتي گفت: بعد از سال 82 زمينه براي حضورم در کشتي فراهم نشد تا اينکه سال گذشته اين فرصت دست داد. خانواده من اعم از پدرم، برادرم و خودم بيش از يک قرن در کشتي سابقه داريم و نمي‌توانيم نسبت به اين رشته بي‌تفاوت باشيم. داشته‌هاي کشتي داشته‌هايي است که هيچ کجا به غير از تشک کشتي قابل عرضه نيست و خريدار ندارد.

* حريفان نبايد تصور کنند سطح توانايي فني و فيزيکي ما محدود است

وي با اشاره به اينکه کشتي‌گيران ما از نظر فني توانايي بالايي دارند، عنوان کرد: با توجه به اينکه روس‌ها، ترک‌ها و ژاپني‌ها با جايگاه اصلي خودشان فاصله گرفته‌اند، مي‌توانيم جايگاه شوروي سابق را در جهان از آن خود کنيم، اين ظرفيت را در آزادکاران ديده‌ام و مي‌بينم که با هنر کشتي‌گيري مي‌توانند صاحب سبک باشند، اين ظرفيت‌ها را داشته‌ايم و داريم اما براي بالفعل شدن نياز به زمان و باور داريم.

دارنده مدال طلاي المپيک تصريح کرد: جايگاه روس‌ها در کشتي جهان انکار ناپذير است، اما قابليت رد شدن از سد فني روس‌ها را داريم و اين قابليت را داريم که توانمندي‌هاي فني و حتي رواني و فيزيکي خودمان را به آنها تحميل کنيم. حريفان ما نبايد تصور کنند که سطح توانايي فني و فيزيکي ما محدود است.

* نبايد سقف تسليم شدنمان براي حريف قابل دسترسي باشد

مدير فني تيم ملي کشتي آزاد با اشاره به اينکه کشتي خاستگاه فرهنگي و اجتماعي مردم است، گفت: مديريت در اين رشته از ساير حوزه‌هاي مديريت کشور جدا نيست، عدم ثبات مديريت را در بسياري از ساختارهاي کشور داريم، تلاش کردم در مدتي که در خدمت کشتي هستم از داشته‌هايمان استفاده کنيم.

خادم با اشاره به برنامه‌هاي فني در کشتي آزاد گفت: بايد استراتژي‌هاي خودمان را در کشتي مشخص کنيم و به دنبال روش‌هايي باشيم که کشتي‌گيرانمان مقابل نفرات اول و دوم وزن‌هاي خودشان که حتي از آنها هم بهتر هستند؛ پيروز شوند. بايد برنامه فني خودمان را به حريفان تحميل کنيم، نبايد سقف تسليم شدنمان براي حريف قابل دسترسي باشد بلکه بايد حريف را وادار به تسليم شدن کنيم.

* قهرماني با کشتي‌هاي متوسط ارزشي ندارد

وي با اشاره به فينال جام جهاني کشتي مقابل روسيه گفت: قبل از فينال به بچه‌ها گفتم اگر با ارائه کشتي‌هاي فني دوم هم شويد براي من با ارزش‌تر از اين است که با ارائه کشتي‌هاي متوسط قهرمان شويد چون دردي از ما دوا نمي‌کند و ارزشي هم ندارد.

مدير تيم‌هاي ملي کشتي در مورد عملکرد مهدي تقوي در جام جهاني گفت: به تقوي گفتم اگر قرار است کشتي‌هاي متوسط ارائه کند با توجه به زحماتي که مي‌کشد، ارزشي ندارد. معتقدم تقوي تنها کشتي‌گير ما است که صاحب کلاس است و از قابليت‌هاي فني بالايي به دليل هوشياري که دارد برخوردار است. به او گفتم اگر قرار است با کمترين زحمت و ريسک برنده شوي، فايده ندارد، چون در جايي مانند ديدار با حريف روس، کشتي‌گير مقابل، تقوي را مهار مي‌کند. اگر اين فضاي رواني از قبل براي کشتي‌گير ما فراهم نشده باشد نمي‌توانيم در مسابقه آن را ارائه کنيم.

* تقوي بايد نسبت به زحماتش تعصب داشته باشد

خادم افزود: تقوي بايد اين مرز را بکشند تا دوباره بتواند در قله کشتي جهان بايستد. او بايد نسبت به زحماتش تعصب داشته باشد و اگر بخواهد به جايگاهي که دارد برگردد بايد از نمايش کشتي حداقلي و پيروزي با حداقل امتيازات دور شود.

* برخوردهايي که با بنا صورت گرفت منصفانه نيست

مدير تيم‌هاي ملي کشتي درباره بازگشت محمد بنا گفت: فارغ از فضاي حاشيه‌اي که در عدم حضور مربي زحمتکشي مانند بنا وجود دارد، خواسته مردم بازگشت اين مربي است. بعد از المپيک رفتارهاي مختلفي را نسبت به بنا از سوي برخي رسانه‌ها ديدم. احترام به بنا احترام به کشتي است و طبيعتاً او در شرايط خاصي مي‌تواند کار کند و خواسته‌هايش هم براي کشتي است.

خادم گفت: بداخلاقي‌هايي که نسبت به بنا صورت مي‌گيرد خارج از فضا و اعتقاداتي است که جامعه کشتي براي فردي که در عرصه‌اي تلاش کرده و به بالاترين سطح از موفقيت رسيده است، قائل است. حفظ و احترام به اين جايگاه کمترين کاري است که بايد در قبال بنا انجام شود.

وي تصريح کرد: اگر بنا حفظ شود مربيان ديگر تلاش و باور خواهند کرد که مي‌توانند به جايگاه او رسيده و حتي از او هم بالاتر بروند؛ همان‌طور که سوريان اين انگيزه را دارد که رکورد عبدالله موحد را با کسب مدال‌هاي طلاي بيشتر بشکند.

خادم افزود: بسياري از برخوردهايي که با محمد بنا صورت گرفت منصفانه نيست، بنا به هر دليل، شرايط موجود را نپسنديد و تقاضاي استراحت کرده است و بايد به عقيده او احترام بگذاريم.

* سهم منابع کشتي متناسب با جايگاه اين رشته نيست

وي در پاسخ به اين سوال که به نظر مي‌رسد بنا از منصفانه نبودن شرايط موجود در ورزش کشور گلايه داشته است، گفت: متاسفانه توجهي که به کشتي مي‌شود متناسب با جايگاه و انتظاري که از کشتي مي‌رود نيست، جامعه کشتي بار خودش را در هر شرايطي به دوش مي‌کشد، اهالي کشتي جماعتي هستند که در سخت‌ترين شرايط هم زندگي مي‌کنند و حتي با منابع محدود هم تلاش مي‌کنند که به هدفشان برسند. سهم منابع کشتي متناسب با جايگاه اين رشته نيست.

* هر کاري لازم باشد براي کشتي فرنگي انجام مي‌دهم

مدير تيم‌هاي ملي کشتي آزاد ادامه داد: کشتي فرنگي جايگاهي دارد که بايد به صورت مستقل ديده شود که به همين منظور اين تفويض اختيار به بنا صورت گرفت. تمايل من تمرکز جدي روي کشتي آزاد است، اما هر کاري هم که لازم باشد براي کشتي فرنگي انجام خواهم داد. بايد جايگاه و احترام محمد بنا حفظ شود، در عين حال که کشتي فرنگي نبايد متوقف شود، بايد در اين هفته تکليف روشن شده و کشتي فرنگي از بلاتکليفي نجات پيدا کند.

رسول خادم در پاسخ به اين سوال که اگر خطيب در انتخابات فدارسيون کشتي نتواند به رياست اين فدارسيون برسد آيا همچنان حاضر به ادامه همکاري با رئيس آينده فدارسيون خواهد بود يا نه، گفت: حضور من در جمع خانواده کشتي و وظيفه من تا زماني اين امکان کار کردن فراهم باشد مقدور است، مگر اينکه فضا به گونه‌اي شود که نخواهند من کار کنم.

* کشتي‌گيراني داريم که با 25 سال سن فکر مي‌کنند هنوز پشتوانه هستند

وي با اشاره به قانون‌مند شدن مراحل انتخابي تيم‌هاي ملي کشتي گفت: نظامي در کشتي شکل گرفته است که انتخابي در آن قانون‌مند است. کشتي‌گيراني که مدال مي‌گيرند نبايد فکر کنند که کارشان تمام شده است و دوبنده تيم ملي متعلق به آنهاست. وقتي کادر فني مجبور مي‌شود روي عده‌اي محدود تمرکز کند عملاً چند سال کشتي تعطيل مي‌شود. کشتي‌گيراني داريم که با 25 سال سن فکر مي‌کنند که هنوز پشتوانه هستند و به آنها طوري القا شده است که تلاشي هم براي عبور از نفرات اصلي نمي‌کنند.

* فضاي مديريتي ما به شدت نتيجه گراست

خادم گفت: سيستم گلخانه‌اي که در کشتي ما اعمال مي‌شود، سيستم مطلوبي نيست و اين سيستم بايد به مزرعه‌اي تبديل شود که متاسفانه به دليل فضاي مديريتي که داريم و به شدت نتيجه‌گرا هستيم کار را سخت مي‌کند، اما اين ظرفيت در کشتي ما وجود دارد.

رسول خادم در پايان خاطرنشان کرد: در اوزاني که تک ستاره داريم آنقدر به نفر اول متکي هستيم که فاصله بين نفرات اول و دوم بسيار زياد است، اگر با برنامه‌ريزي دقيق پيش برويم اين اتفاق خواهد افتاد و پشتوانه‌ها حتي شرايط عبور از نفرات اول را پيدا خواهند کرد.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه