حقایق گفته نشده از شیر و پوکی استخوان

تاريخ : 1 تیر

حقایق گفته نشده از شیر و پوکی استخوان

در دهه های اخیر پوکی استخوان، بیماری ای که استخوان ها چگالی خود را از دست می دهند و راحت تر می شکنند، به بیماری شایعی تبدیل شده است. بویژه در کشورهای در حال توسعه، اینک بیش از ۷۵ میلیون نفر در اروپا، ژاپن و آمریکا به این بیماری دچار هستند.
در سطح جهان، آمار ها نشان می دهد که از هر ۳ زن با سن بالای ۵۰ سال، یکی به پوکی استخوان دچار است. تنها در آمریکا، هزینه های درمانی مرتبط با بیماری پوکی استخوان حدوداً ۱۷ میلیارد هزینه در بر داشته است.

حقایق گفته نشده از شیر و پوکی استخوان, پورتال خبری فرهنگی گهر

ما چطور می توانیم استخوان هایمان را تقویت کنیم و از این بیماری پیشگیری نماییم؟ برای یافتن پاسخ در این مقاله سخنانی از کارشناسان در سراسر جهان را جمع آوری کرده ایم، از جمله دیوید رومن، نویسنده اسپانیایی کتابهای “شیر نخواهید نوشید” و“کودکان وگان، سالم و شاد” و رئیس انجمن گیاهخواران اسپانیا؛ شیرا لین، کارگردان، تهیه کننده و کارگردان و نویسنده آمریکایی فیلم مستند “آیا حقایق شیر را می دانید؟” و دکتر جروم برنارد پلت، از بنیانگذاران انجمن پزشکان برای رژیم مسئولانه (اِی پی اس اِی آر ای اس). همچنین سخنان دکتر تی کالین کمپل، بیوشیمی دان تغذیه از آمریکا و پروفسور بازنشسته در دانشگاه کورنل، امریکا و از نویسندگان کتاب پرفروش “تحقیق چین”؛ جینا شاو مشاور سلامتی و تغذیه از بریتانیا؛ و دکتر جوئل فورمن پزشک مشهور آمریکایی کارشناس تغذیه و نویسنده را در این مقاله خواهیم خواند.

[highlight]اینطور گفته شده است و مردم بر این باورند که افزایش مصرف کلسیم با ساخت استخوان های قوی در ارتباط است و برخی بر این باورند که شیر منبع خوبی از مواد معدنی است.[/highlight]

دیوید رومن: مصرف زیاد شیر، به سلامت و محکم شدن استخوانها نمی انجامد. منابع کلسیم حیوانی از جمله شیر به استحکام استخوانها منجر نمی شود. از جمله تحقیقاتی که در این دانشگاه صورت گرفته است و بیش از هر تحقیق دیگر این امر را ثابت می کند، تحقیق بر روی ۷۰ هزار زن در طول ۱۲ سال می باشد. مشاهده شد که زنانی که در طول این دوران بیشتر شیر نوشیده بودند، بیشتر به شکستگی استخوان دچار شده بودند.

شیرا لین: ولی وقتی شما پروتئین حیوانی را مصرف می کنید خونتان اسیدی می شود.برای اینکه بدنتان آن را خنثی کند و آن را به سطح خودش برگرداند، باید از جایی کلسیم برداشت کند و معمولا آن را از استخوانها برداشت می کند. ما جدولی داریم کشورهایی که بیشترین شیر را مصرف می کنند، کشورهایی هستند که بیشترین “پوکی استخوان” و بیشترین شکستگی استخوان ران را دارند. آنها ضعیفترین استخوان ها را دارند. در واقع، این خلاف آن چیزی است که فکر می کنید. بله، در شیر کلسیم وجود دارد ولی آیا برای بدن تان خوب است؟ نه.

دکتر جروم برنارد پلت : درست است که شیر حاوی کلسیم است. اما واقعیت این است که مصرف شیر از پوکی استخوان جلوگیری 
نمی کند.
این مطلب را خیلی ساده می توان توضیح داد. شیر مقدار زیادی پروتئین دارد و مصرف پروتئین سبب کاهش کلسیم ادرار می شود. وقتی آمارها را واقعاً تجزیه و تحلیل کنید، آمریکایی ها و سوئدی ها از جمله کشورهایی هستند که در جهان بیش از همه شیر مصرف می کنند و آمریکایی ها و سوئدی ها بیشترین درصد افراد مبتلا به پوکی استخوان در جهان را دارند که این نشان می دهد شیر در پیشگیری از پوکی استخوان اصلاً مفید نیست.

حقایق گفته نشده از شیر و پوکی استخوان, پورتال خبری فرهنگی گهر

مطالعات اخیر در آمریکا بر روی محصولات لبنی و تراکم بافت استخوانی به دلایل قانونی باید متوقف گردد زیرا بیشتر از زمانی که دارو مصرف می کنند، بافت استخوانی از دست می دهند. به بیان دیگر، هر چه بیشتر کلسیم و مواد لبنی مصرف کردند، در واقع استخوانهایشان ضعیفتر گردید.

مصرف زیاد محصولات لبنی نظیر شیر، پنیر، بستنی، کره و ماست، به دیگر بیماری های جدی نظیر بیماری قلبی و سرطان سینه و پروستات نیز منجر می شود. تحقیقی در مورد سلامتی زنان آیوا، نشان داد زنانی که بیش از یک لیوان شیر در روز مصرف می کنند،% ۷۳ بیشتر از کسانی که کمتر از یک لیوان شیر می نوشند، در معرض ابتلا به سرطان تخمدان هستند

[highlight]

دکتر تی کالین کمپبل توضیح می دهند که چطور مصرف محصولات لبنی و گوشت، پیامدهایی فراگیر به دنبال دارد.

 

[/highlight]

اگر بیش از حد مورد نیاز مان پروتئین مصرف کنیم سطح کلسترول خون مان افزایش می یابد. ضایعات آترومی که به بیماری قلبی منجر می شود، افزایش می یابد و خاصیت اسیدی زیاد، کلسیم را از استخوان ها بیرون می کشد. بعد سرطان رشد می کند. مقدار پروتئین مورد نیاز باید حدود ۸ تا ۱۰ درصد از مجموع کالری باشد. اکثر ما، % ۹۵ از ما در جامعه مان، به طور قابل توجهی بیشتر پروتئین مصرف می کنیم، بین ۱۱ تا ۲۵ درصد، لذا ما با این کار خود را در معرض خطر قرار می دهیم. غذاهای گیاهی، یک رژیم گیاهی خوب شامل سبزیجات، میوه ها و غلات بین ۸ تا ۱۰ درصد پروتئین دارد، یعنی طبیعت به طور ایده آل غذای ما را فراهم کرده. لذا مردمی که سبزیجات سالم مصرف می کنند یا میوه و غلات با این کار، پروتئین لازم در حدود ۸ تا ۱۲ درصد را دریافت می کنند و این کافی است.

در یک رژیم سالم و گیاهی، غذاهای حاوی کلسیم زیاد عبارتند از کلم، کلم برگ، انجیر خشک، حبوبات، غلات و توفو. در یک مقاله که در ژانویه ۲۰۰۷ در مجله انجمن تعذیه آمریکا چاپ شد، آمده بود: “سبزیجاتی نظیر کلم را می توان از نظر مقدار جذب کلسیم حداقل به خوبی شیر دانست.”

جینا شاو: کلسیم را می توان به طور کامل از سبزیجات بدست آورد، بویژه از سبزیجات سبز و برگدار که در آنها مقدار زیادی کلسیم وجود دارد. اگر توجه کنید، باید منبع اول همه ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن تان را از میوه ها و سبزیجات تأمین کنید. و منبع اول همه مواد معدنی را چه در مورد کلسیم صحبت کنید، چه در مورد ید، همیشه می توان این مواد را از سبزیجات بدست آورد.

دکتر جوئل فورمن: ما شاهد هستیم که وقتی بر سن افراد اضافه می شود، استخوان های آنها ضعیف تر می شود و شاید به زمین بیفتند و لگن شان بشکند و به خودشان آسیب برسانند. حتی علت اصلی مرگ می تواند، شکستگی لگن یا ترک برداشتن آن است. آنچه باید به آن توجه داشته باشیم این است که کمبود ویتامین دی یک بیماری شایع در سراسر جهان است، زیرا ما به قدر کافی در مقابل نور خورشید نیستیم. لذا باید اطمینان یابیم که اگر به قدر کافی در مقابل نور خورشید نیستیم، با آزمایش خون مقدار ویتامین دی مان را بررسی کنیم یا از مکمل ویتامین دی استفاده کنیم، زیرا این مسئله بسیار مهم است. لذا هر وقت که با کلمه ی پوکی استخوان مواجه می شوید، یادتان باشد که استخوان های ضعیف به خاطر وجود ماهیچه ضعیف بوجود می آید. این یعنی اگر ما بخواهیم وقتی پیرتر می شویم هم استخوان های قوی داشته باشیم، باید نرمش کنیم. لذا کمبود نرمش، عامل اصلی ابتلا به پوکی استخوان است.

اما ما را شستشوی مغزی داده اند. به ما این اطلاعات داده شده که شیر، از پوکی استخوان پپشگیری می کند و مصرف کلسیم در مقابل این بیماری از ما حفاظت می کند. اما این بیماری بیشتر به میزان ویتامین دی و ورزش ربط دارد، نه به مصرف شیر و کلسیم. افرادی که کلسیم مورد نیاز خود را از شیر بدست آورده و محصولات حیوانی می خورند، تولید اسید بدن آنها زیاد می شود، این اسید به طور پنهان در دستگاه هاضمه آنهاست که در واقع توسط میزان پروتئین بالای محصولات حیوانی تولید می شود. این پروتئین زیاد فشار زیادی به کلیه ها می آورد و اسید سبب می شود که کلسیم بیشتری از استخوانها برداشته شود و ما به این شکل با رژیم حاوی محصولات حیوانی دارای پروتئین زیاد، کلسیم را از طریق ادرار از دست می دهیم. لذا اگر غذای ما پروتئین زیادی داشته باشد، کلسیم زیادی از دست می دهیم.

نکته این است که سبزیجات سبز دارای کلسیم هستند و ویتامین دی از کلسیم مهم تر است. ما در رژیم مان به کلسیم نیاز داریم. اما بیشتر به ویتامین دی و دیگر موادی که در گیاهان سبز موجود است، نیازمندیم، زیرا این سبزیجات و دانه های کنجد نیز کلسیم زیادی دارند، ویتامین “کا” و دیگر مواد فتوشیمیایی که برای سلامت استخوان شما مفید هستند را دارد. لذا پیام مهم در اینجا این است که برای درمان پوکی استخوان تنها به دارو اکتفا نکنید، فکر نکنید که کلسیم می تواند شما را درمان کند و نوشیدن شیر در مقابل بیماری از شما محافظت میکند، اینطور نیست! باید به شدت ورزش کنیم، باید راه برویم، بپریم و نرمش کنیم تا استخوان های ما و پاها و کمرمان قوی شود. باید به مقدار کافی ویتامین دی استفاده کنیم، و گیاهان سبز مصرف نماییم، و مغزها و دانه. و فرمول محافظت کامل در مقابل پوکی استخوان همین است. امروزه فروشگاه ها دارای جایگزین های گیاهی بسیار مغذی برای گوشت گاو هستند.

دیوید رومن: خوشبختانه، این روزها انواع مختلفی از محصولات جانشین شیر، همچون شیرهای گیاهی وجود دارد، نه فقط شیر سویا، بلکه انواع دیگر که از جو، برنج، بادام و بسیاری مواد دیگر تهیه شده اند، و همه آنها طعم بسیار خوبی دارند. در بسیاری از موارد، به این محصولات جانشین شیر کلسیم نیز افزوده اند. شما می توانید شیرهای گیاهی با کلسیم بیابید، اینها نیز مقدار کلسیم لازم را به بدن شما می رسانند؛ در نتیجه دیگر نیازی به نگرانی در این مورد نیست.

امید است همگان در جهانی که به زودی وگان می شود، از سلامتی خوب و عمر طولانی لذت ببرند.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید
گـهـر در شبکه هاي اجتماعي