جزییات افتتاحيه المپيک لندن لو رفت!

تاريخ : 3 مرداد

خبرگزاری ایسنا: اطلاعاتي درباره مراسم افتتاحيه المپيك ۲۰۱۲ لندن درز كرده كه نشان‌‌دهنده برنامه‌ريزي گسترده برگزار‌كنندگان المپيك براي برگزاري يك افتتاحيه باشكوه است.

ستاد برگزاري المپيك لندن تلاش بسيار زيادي كرده اطلاعات مربوط به مراسم افتتاحيه المپيك تا زمان برگزاري اين مراسم به صورت محرمانه باقي بماند، اما در دوره گوشي‌هاي دوربين‌دار و رسانه‌هاي اجتماعي و در شرايطي كه ۱۰ هزار نفر در مراسم افتتاحيه برنامه اجرا مي‌كنند و بيش از ۱۰ هزار خبرنگار و هزاران نيروي امنيتي در پارك المپيك حضور دارند، پنهان نگه داشتن اين اطلاعات كار بسيار دشواري است.

جزییات افتتاحيه المپيک لندن لو رفت!, پورتال خبری فرهنگی گهر

خبرگزاري آسوشيتدپرس به اطلاعات محرمانه‌اي دست پيدا كرده كه بخش‌هايي از برنامه‌هاي برگزاركنندگان براي افتتاحيه المپيك را افشا مي‌كند. دني بويل كارگردان سرشناس انگليسي كه كارگرداني مراسم افتتاحيه المپيك را برعهده دارد، گفت: در جهان مدرن نمي‌توان اطلاعات را به صورت محرمانه نگه داشت.

بويل در گفت و گو با AP تنها به ذكر اطلاعات اندكي از افتتاحيه المپيك بسنده كرد اما اين خبرگزاري از طريق منابع ديگر موفق شد به جزئيات قابل توجهي درباره برنامه‌هاي طراحي‌شده براي اين مراسم پي ببرد. در صورتي كه نمي‌خواهيد پيش از افتتاحيه، از نحوه برگزاري آن مطلع شده و لذت سورپرايز شدن را از دست بدهيد، پيشنهاد مي‌كنيم كه از مطالعه ادامه اين مطلب خودداري كنيد.

نام مراسم افتتاحيه «جزاير شگفتي» است كه از نمايشنامه «توفان» ويليام شكسپير كه درباره يك كشتي توفان‌زده است الهام گرفته شده است. قرار است يك بازيگر بخش‌هايي از سخنان كاليبان را بخواند. سخنان او با ديالوگ معروف «نترسيد، جزيره پر از سر و صدا است» شروع مي‌شود. در ابتدا قرار بود مارك رايلانس در اين نقش بازي كند اما پس از درگذشت دخترخوانده‌اش، از اجرا در افتتاحيه المپيك انصراف داد. شايعه شده كه كنت برانا به جاي او به ايفاي نقش خواهد پرداخت.

بويل كارگرداني است كه در فيلم «قطار بازي» خود چهره‌هاي معتادان هروئيني اسكاتلند را به نمايش گذاشته و در فيلم «ميليونر زاغه‌نشين» بي‌خانمان‌هاي هندي را به تصوير كشيده است. به همين دليل اگرچه او در افتتاحيه المپيك از عناصر فرهنگي انگليس الهام گرفته، اما تنها عده كمي انتظار دارند كه تصوير پاستوريزه‌اي از اين كشور به نمايش بگذارد.

بويل پيش از اين گفته بود: افتتاحيه المپيك تلاش مي‌كند بهترين‌هاي انگليس را نمايش دهد ولي ما همچنين تلاش مي‌كنيم كه جنبه‌هاي بسيار زيادي از كشورمان را نشان دهيم.

اين مراسم در ساعت ۹ شب جمعه با به صدا درآمدن يك ناقوس ۲۷ تني، كه بزرگ‌ترين ناقوس هارمونيك جهان است، آغاز خواهد شد. اين ناقوس در كارخانه ناقوس ‌سازي وايتچاپل ساخته شده كه ۴۴۲ سال قدمت دارد و ناقوس‌هاي معروفي همچون ناقوس موجود در برج بيگ بن لندن و ناقوس آزادي فيلادلفيا از توليدات آن است.

گفته مي‌شود فيلمي در كاخ باكينگهام تهيه شده كه ملكه اليزابت دوم و دنيل كريگ كه در نقش مامور مخفي ۰۰۷ ايفاي نقش كرده در آن حضور دارند. اگر اين شايعات درست باشد، قرار است در آغاز نمايش، شخصي كه لباس مامور ۰۰۷ را پوشيده با چتر نجات از آسمان وارد ورزشگاه شود.

قرار است در افتتاحيه، يك داستان موزيكال روستايي با عنوان «سرزمين سبز و خرم» كه در شعر «اورشليم» سروده ويليام بليك توصيف شده به اجرا درآيد. اين داستان همراه با موسيقي اجرا مي‌شود و بسياري آن را سرود ملي غيررسمي انگليس مي‌دانند. در اين اجرا، صحنه‌هايي از چمنزار، احشام، كشاورزي كه زمينش را شخم مي‌زند، يك مسابقه كريكت و رقص محلي كه يادآور جشنواره‌هاي موسيقي روستايي و تابستاني انگليس است به چشم مي‌خورد.

بويل مشخص نكرده پس از اين اجرا، چه اتفاقي مي‌افتد اما اعلام كرده كه مراسم افتتاحيه نگاهي به گذشته، حال و آينده بريتانيا خواهد داشت و آن را براي بينندگان تلويزيوني كه تعداد آن‌ها حدود يك ميليارد نفر تخمين زده مي‌شود بازگو مي‌كند.

علاوه بر ورزشكاران و اجراكنندگان مراسم، حدود ۶۰ هزار تماشاگر نيز در ورزشگاه حضور خواهند داشت كه رهبران كشورهاي مختلف جهان از جمله آن‌ها خواهند بود. قرار است ميشل اوباما بانوي اول آمريكا به همراه دخترانش و همچنين تعدادي از اعضاي خانواده‌هاي سلطنتي كشورهاي مختلف اروپايي در اين مراسم حضور داشته باشند.

 

عكس‌هاي هوايي نشان مي‌دهد كه براي بخش دوم نمايش، ساختمان‌هايي با رنگ تيره و دودكش آماده شده كه رود تيمز از بين آن‌ها عبور مي‌كند. اين بخش ديگري از كشور است كه در شعر «اورشليم» با عنوان «آسياب‌هاي تاريك شيطاني» توصيف شده است.

در بخش سوم نمايش قرار است بخش شرقي لندن يعني همان جايي كه المپيك در آن برگزار مي‌شود، بازسازي شود. شرق لندن جايي است كه محل تجمع بسياري از هنرمندان و طراحان است.

 

قرار است در افتتاحيه المپيك، تصويري از تاريخ بريتانيا (نسخه مردم محور مورد علاقه بويل) به نمايش درآيد. از جمله آن مي‌توان به اعتراضات خياباني به بي‌كاري در دوره ركود اقتصادي و اداي احترام پرستاران به «خدمات ملي سلامتي» اشاره كرد كه در سال ۱۹۴۸ جهت ارائه خدمات پزشكي رايگان به همه بريتانيايي‌ها تاسيس شد و امروزه بحث‌هاي زيادي درباره كارآيي آن مطرح شده است.

قرار است افرادي با لباس معدن‌چيان و كارگران كارخانه وارد ورزشگاه شوند. همچنين ماكتي از كشتي «امپاير ويندراش» كه در سال ۱۹۴۸ صدها مهاجر را از كارائيب به انگليس منتقل كرد در اين مراسم حضور خواهد داشت.

 
روزنامه ساندي تايمز اعلام كرده شخصيت‌هايي از داستان‌هاي كلاسيك كودكان از جمله «آليس در سرزمين عجايب» و «پيتر پن» در اين مراسم حضور خواهد داشت. همچنين نبردي بين لرد ولدمورت شخصيت منفي داستان‌هاي هري پاتر نوشته جي. كي. رولينگ و گروهي از پرستاران جادوگر داستان‌ مري پاپينس كه با چتر پرواز مي‌كنند رخ خواهد داد.

بويل با بيان اينكه «ستارگان واقعي المپيك ورزشكاران هستند» تصريح مي‌كند كه اين مراسم تبديل به يك كنسرت موسيقي نخواهد شد اما قرار است موسيقي نقش مهمي در آن ايفا كند. كارگرداني موسيقي اين مراسم بر عهده كارل هايد و ريك اسميت دو عضو گروه موسيقي «آندرورلد» خواهد بود كه در فيلم «قطار بازي» بويل نيز با او همكاري كرده بودند.

علاوه بر موسيقي شعر «اورشليم»، در چند روز اخير صداي آهنگ‌هايي از گروه‌هاي مختلف انگليسي از جمله گروه بيتل‌ها از ورشگاه المپيك به گوش مي‌رسد. علاوه بر گروه‌هاي معروف، صداي آهنگ خوانندگان تازه‌كاري همچون ديز راسكال و تيني تمپا نيز از درون ورزشگاه شنيده شده است. هر دو اين هنرمندان اهل شرق لندن هستند.

 
با وجود تمام اين برنامه‌ها، نمايشي كه بويل كارگرداني مي‌كند تنها بخشي از مراسم افتتاحيه المپيك است زيرا بخش عمده اين مراسم بر اساس پروتكل‌هاي از پيش‌ تعيين‌شده كميته بين‌المللي المپيك برگزار خواهد شد كه مهم‌ترين قسمت آن رژه ورزشكاران بيش از ۲۰۰ كشور شركت‌كننده در بازي ها است. همچنين قرار است چند مقام مهم از جمله ملكه انگليس كه آغاز رسمي بازي‌ها را اعلام مي‌كند، در افتتاحيه المپيك به سخنراني بپردازند.

البته نبايد مراسم روشن كردن مشعل اصلي بازي‌ها را هم از ياد برد. هويت شخصي كه قرار است مشعل اصلي بازي‌ها را منتشر كند به اين راحتي‌ها فاش نخواهد شد چون همه برگزاركنندگان بسيج شده‌اند كه نام او را محفوظ نگه دارند.

 

 

گردآوری: گروه ورزش گهر

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي