جزئیات قتل دلخراش دانشجوی ایرانی در نروژ

جزئیات قتل دلخراش دانشجوی ایرانی در نروژ

پس از گذشت یک ماه از خبرساز شدن اخراج دانشجویان ایرانی از نروژ، قتل یک دانشجوی ایرانی دوره دکترای مهندسی سازه در نروژ، رسانه های این کشور و جامعه ایرانیان مقیم نروژ را در شوک فرو برده است. روز گذشته دانشگاه این دانشجو نیز درباره این حادثه بیانیه داد. بنا به ادعای مسئولان دانشگاه، این دانشجو با قیچی به منازعه با یک مرد در کمپ دانشگاهی پرداخت و ساعاتی بعد، چند صد متر آنطرف تر جنازه این دانشجوی ایرانی زیر ساختمان دانشکده فناوری اطلاعات NTNU پیدا شده است.

جزئیات قتل دلخراش دانشجوی ایرانی در نروژ

هنوز انگیزه منازعه اولیه و هویت قاتل وی مشخص نشده است. مجلس ختم او نیز در نروژ برگزار شد و فعلا جامعه ایرانیان در شوک این اتفاق پیچیده به سر می برند. «فرشاد گودرزی» نام این فرد است و از مدت ها قبل در صفحه فیس بوک خود از حال ناخوش اش و نژادپرستی نروژی ها گلایه کرده است. رشته او جزو رشته های حذفی دانشگاه های نروژ برای دانشجویان ایرانی بوده و احتمالا او باید از تحصیل انصراف پیدا کرده و به ایران بازگردد.

از اصفهان به نروژ

اطلاعات فرشاد در شبکه های اجتماعی و گروهی نشان می دهد که او متولد سال 1365 بوده و در اصفهان به دنیا آمده است. این فرد فوق لیسانس مکانیک خود را در مشهد گرفته و سپس برای ادامه تحصیل به نروژ رفته است. نوشته های او نشان می دهد که از وضعیت اجتماعی زندگی در نروژ راضی نبوده و نگاه تبعیض آمیز مردم این کشور باعث آزردگی خاطر او بوده است.

با انتشار لیست رشته های تحریمی در نروژ مشخص شد که رشته او نیز جزو همان هاست و باید چمدان هایش را برای برگشت آماده کند. همین موضوع تاثیر دوچندانی داشت تا نارضایتی هایش از این کشور بیشتر شود. حتی احتمال می رود به دلیل همین اتفاقات، او از نظر روحی شکسته شده واز روی عصبانیت، با قیچی با شهروند نروژی منازعه کرده باشد.

او در نوشته های آخرش بارها از وضعیت بد زندگی در نروژ نوشته و در آخرین پست فیس بوکی اش در 9 روز پیش آورده بود: «صداهای عجیب و غریب می شنوم توی گوشم توی سرم، سخت مریض شدم. می رم ایران برمی گردم.»

از آن روز به بعد را هنوز کسی نمی داند که چه اتفاقاتی رخ داده و تنها آگهی مجلس ختم او در نروژ است که بر دیوارهای دانشگاه نقش بسته. در این اطلاعیه آمده: «این روزها جامعه ایرانیان تروندهایم عزادار درگذشت شادروان آقای فرشاد گودرزی، جوان 30 ساله ایرانی و دانشجوی دکترای دانشگاه علم و فناوری نروژ (NTNU) است.

بدینوسیله مراتب تسلیت و تعزیت خود را صمیمانه خدمت پدر و مادر محترم ایشان و همچنین برادر، خواهر و همه بستگان و دوستان اعلام می داریم. به همین مناسبت مجلس ختمی از سوی دوستان ایشان در محل حسینیه اهل بیت در تروندهایم برگزار می گردد.»

اطلاعیه دانشگاه نروژ

به دنبال مرگ «فرشاد گودرزی» دانشجوی دکترای مهندسی سازه، رئیس دانشگاه تروندهایم «گانر بوویم» در بیانیه ای نوشت: «این یک حادثه دلخراش برای همه در دانشگاه NTNU بوده است. ما با تمام افرادی که از این عمل خشونت آمیز و مرگ متعاقب آن صدمه دیدند ابراز همدردی می کنیم.»

در سایت این دانشگاه نروژی آمده: «پیش تر گودرزی با یک مرد در کمپ دانشگاهی منازعه کرده بود اما با گذشت مدت کوتاهی از حادثه، جسد این دانشجوی ایرانی با خونریزی شدید پیدا شد. انگیزه این حمله هنوز معلوم نیست. این دانشجوی 30 ساله از سال 2010 در مقطع دکترا در گروه مهندسی سازه مشغول به تحصیل بوده است.»

رئیس دانشگاه تروندهایم همدردی عمیق خود برای خانواده دانشجوی فوت شده را ابراز کرده و در بیانیه خود متذکر شد: «به عنوان یک موسسه، ما هر کاری را انجام می دهیم تا روند سوگواری را پشت سر بگذاریم. ما می دانیم که این حادثه برای همکاران فرشاد گودرزی یک شوک است و تلاش می کنیم به آنها هرگونه کمکی بکنیم. در این موقعیت این امر مهم است که ما مراقب یکدیگر باشیم.»

گروه مهندسی سازه این دانشگاه که گودرزی در آن به عنوان دانشجوی دکترا مشغول به تحصیل بود نیز برای این دانشجوی ایرانی مراسم یادبودی را برپا داشت.

دانشگاه NTNU: از دادن اطلاعات معذوریم

برای کسب اطلاعات جامع تر با مشاور منابع انسانی این دانشگاه به صورت تلفنی گفتگو داشتیم. خانم Hilde Apneseth در مورد این گمانه زنی که حمله فرشاد در کمپ دانشگاهی به علت ناراحتی قرار گرفتن رشته اش در لیست تحریمی ها به سوی یکی از مسئولین دانشگاه رخ داده، می گوید: «ما هیچ اطلاعات بیشتری نمی توانیم در اختیار شما قرار بدهیم اما فردی که به او حمله شده از دانشجویان نبوده است.» این مسئول دانشگاه از دادن اطلاعات بیشتر درباره نحوه قتل فرشاد خودداری و تنها به ذکر این جمله بسنده کرد که همه چیز در حال بررسی است.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه