توصیه های قرآن برای سلامت روح و روان

دسته بندي : مذهبی,⭐ اخبار
تاريخ : 1 دی

توصیه های قرآن برای سلامت روح و روان

توصیه های قرآن برای سلامت روح و روان, پورتال خبری فرهنگی گهر

توصیه های قرآن برای سلامت روح و روان

در این گزارش جامعیت نظام سلامت روح و روان از منظر قرآن را با حجت الاسلام والمسلمین عباسعلی واشیان، دکترای تخصصی سلامت و قرآن به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم.
پرهیز از فخرفروشی
زندگی ماشینی و صنعتی امروزه انسان، با فرهنگ تشریفات و تجمل پرستی و ابزارهای ظاهرسازی که انسان را به خود مشغول کرده است، انسان را شیفته خود نموده، غافل از اینکه افتادن در ورطه فخر فروشی، سیری ناپذیر و انسان را به کام حرص، طمع، استرس، اضطراب و حسد می‌اندازد که جملگی از اختلالات روح و روان است.
دکتر واشیان در این رابطه به آیه ۲۰ سوره حدید اشاره می‌کند: «بدانید زندگى دنیا تنها بازى و سرگرمى و تجمل پرستى و تفاخر در میان شما و افزون طلبى در اموال و فرزندان است، همانند بارانى که محصولش کشاورزان را در شگفتى فرو مى‏برد سپس خشک مى‏شود به گونه‏اى که آن را زرد رنگ مى‏بینى، سپس تبدیل به کاه مى‏شود و در آخرت یا عذاب شدید است، یا مغفرت و رضاى الهى و (به هر حال) زندگى دنیا چیزى جز متاع غرور نیست».

استقامت ورزیدن
استقامت و پایداری در مقابل رخدادها و وقایعی که در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی فرد بروز می‌کند، اعم از اینکه مصیبت باشد یا محل ابتلایی که انسان را تحت فشارهای مختلف روحی و روانی قرار دهد موضوع دیگری است که دکتر واشیان آن را منشأ کنترل و برخورد شایسته با این بحران‌ها می‌داند. به گفته وی در آیات ۳۰ تا ۳۲ سوره فصلت آمده است:
«کسانى که گفتند پروردگار ما خداوند یگانه است سپس استقامت کردند، فرشتگان بر آنها نازل مى‏شوند که نترسید و غمگین مباشید و بشارت باد بر شما به آن بهشتى که به شما وعده داده شده است. ما یاران و مددکاران شما در زندگى دنیا و در آخرت هستیم و براى شما هر چه بخواهید در بهشت فراهم است و هر چه طلب کنید به شما داده مى‏شود. اینها به عنوان پذیرایى از سوى خداوند غفور و رحیم است».

اطمینان قلبی
با یاد و ارتباط مستمر با خداوند متعال، انسان به درجه‌ای از ایمان می‌رسد که اطمینان قلبی را برای او به همراه دارد.
همان اطمینانی که منشأ آرامش و سکینه و سلامت روح و روان انسان بوده و در آیه ۲۸ سوره رعد به آن اشاره شده است:
«آنها کسانى هستند که ایمان آورده‏اند و دل‌هایشان به یاد خدا مطمئن (و آرام) است، آگاه باشید با یاد خدا دل‌ها آرامش می یابد».

رفع ترس و غم با یاد خدا
دکتر واشیان شروع ترس و غم را با احساس تنهایی و بی‌کسی عجین می‌داند حال آنکه انسان با داشتن خدا و خالقی که از رگ گردن به انسان نزدیک‌تر است چنین ترس و غمی را در خود احساس نمی‌کند.

اعتماد به صاحب قوت و قدرت
خداوند متعال به عنوان قادر مطلقی که قدرتی بالاتر و برتر از او در عالم نیست، منشأ اتکا و توکلی است که هیچ کس و هیچ چیزی فراتر از قدرت و قوت او قابل تصور نیست. دکتر واشیان ضمن بیان این جمله افزود: نمونه آن قدرت در درون و برون انسان در ظاهر و نهان هویداست. در این خصوص در آیه مبارکه ۵۸ سوره الذاریات آمده است: «خداوند روزى دهنده و صاحب قوت و قدرت است».

منشأ حمایت و پشتیبانی
انسان در زندگی فردی و اجتماعی خود، مرتب به دنبال حامی و پشتیبان می‌گردد تا از او حمایت کرده و در کشاکش حوادث روزگار برایش پشتیبان باشد و چه کسی بهتر از خدا که حامی و پشتیبانی برتر از او در عالم نیست. خدایی که به حکمت امور آگاه و در ضعف‌ها و ناتوانی‌های انسان می‌تواند او را مدد نماید. همچنان که در قدرت و قوت انسان، منشأ اثر و هدیه نعمت بود و هست. این کلام قرآن و سلامت در راستای این جملات به آیه ۳۱ از سوره فصلت: «ما یاران و مددکاران شما در زندگى دنیا و در آخرت هستیم و براى شما هر چه بخواهید در بهشت فراهم است و هر چه طلب کنید به شما داده مى‏شود» اشاره می‌کند.

همسرگزینی
دکتر عباسعلی واشیان ازدواج و انتخاب همسر برای زندگی مشترک و با هدف تکامل و رشد انسان را از ویژگی‌های نظام جامع سلامت روح و روان دانست که خداوند متعال به آن تأکید دارد و در واقع از رحمت‌های الهی به انسان است که انسان بواسطه آن آرامش و سکینه پیدا می‌کند. آیه ۲۱ سوره الروم به این مصداق اشاره دارد.

پرهیز از سوء ظن
سوء ظن و بدگمانی از اختلالاتی است که سلامت روح و روان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. در علم روان پزشکی گاهی منجر به بستری شدن و مراقبت‌های بالینی طولانی می‌شود و اگر به آن توجه نشود بیماری‌های مزمن و خطرناک تری را باعث خواهد شد. در این خصوص دکتر واشیان آیه ۱۲ سوره الحجرات را مطرح می‌کند:
«اى کسانى که ایمان آورده‏اید. از بسیارى از گمان‌ها بپرهیزید، چرا که بعضى از گمان‌ها گناه است و هرگز (در کار دیگران) تجسس نکنید و هیچ یک از شما دیگرى را غیبت نکند، آیا کسى از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده خود را بخورد؟ (به یقین) همه شما از این امر کراهت دارید، تقواى الهى پیشه کنید که خداوند توبه پذیر و مهربان است».

رضایت به قضا و قدر الهی
راضی بودن به رضای الهی و منظور نظر داشتن اینکه همه چیز در ید قدرت الهی و با تدبیر او در حال حرکت و انجام است، علاوه بر اینکه اختیار انسان را نقض نمی‌کند، به انسان این آرامش را می‌دهد که قدرتی افزون در نهایت و اوج عالم هستی هست که زندگی دنیا و آخرت انسان را می‌داند و بواسطه اعمال و کرداری که انسان از خود بروز می‌دهد، آن را سر و سامان می‌بخشد. هر چه هست، در قضا و قدر اوست و تا او نخواهد، برگی از درخت نمی‌افتد. به گفته وی در قرآن کریم مکرر اشاره شده است که خیر و شر واقعی انسان را خداوند متعال بهتر می‌داند حال آنکه ممکن است انسان بالعکس آن را در ذهن داشته باشد که در آیه ۲۱۶ سوره بقره به آن اشاره شده است.

رهایی از تنهایی
تنهایی و بی‌کسی از جمله آسیب‌های سلامت روح و روان است. انسان با یافتن دوست و همراهی که در سرد و گرم روزگار با او همراهی کند، به آرامش و سکینه می‌رسد. همراهی که برای همراهی با انسان توقع مزد ندارد، هیچ گاه به دنبال منافع خود نیست و هیچگاه انسان را تنها نمی‌گذارد. در هر مکانی با او همراه است و هر جایی که دادرس و یاوری ندارد، در کنار انسان است. آن همراه همیشگی که همراهان این دنیا و آن دنیا را برای انسان خلق نموده و به همه نیازهای فردی، خانوادگی و اجتماعی انسان توجه داشته، غافل از نیازهای روحی و روانی انسان نیست و در تنهایی که معضل این سلامت است، به کمک و مدد انسان می‌آید.

امید محوری بر اساس اعتقاد به معاد
داشتن امید و امیدواری از شاخصه‌های نظام سلامت روح و روان است. اینکه در مقام عمل هر کسی امید به آینده افزون تری داشته باشد، طمأنینه، آرامش و سکینه بیشتری دارد . دکتر واشیان با بیان این جمله  گفت: اگر این امید فراتر از این دنیای فانی را نیز شامل شود، نظامی جامع را در حوزه سلامت روح و روان باعث خواهد شد، چرا که از پوچ‌گرایی و بی‌هدفی زندگی دنیایی نجات یافته و برای آخرت خود برنامه‌ریزی می‌کند و توجه را به آیه ۶۴ سوره عنکبوت از قرآن کریم که در توصیف این شاخصه و تفاوت دنیا و آخرت است معطوف می‌کند.

سلامت اجتماعی با پرهیز از برخی گروه ها
به عقیده دکتر واشیان در حوزه سلامت اجتماعی و تأثیر متقابلی که با سلامت روحی و روانی بر یکدیگر دارند، می‌توان دریافت که تنها سلامت فردی روح و روان برای سلامت جامع انسان کفایت نمی‌کند بلکه نمای کامل این سلامت جامع در عرصه اجتماعی نیز ظهور و بروز دارد. گروه‌های اجتماعی یا به عبارت بهتر ضد اجتماعی نظیر افراد با صفت نفاق و دو رویی و افرادی که اعتقادی به خداوند متعال و عالم آخرت ندارند، همگی در همگرایی‌های زندگی ممکن است انسان را در لبه پرتگاه سقوط قرار دهد. به عبارت بهتر با وجودی که انسان به دنبال همگرایی با انسان‌های رشد دهنده خود است دچار واگرایی و دور شدن از سرمنزل مطلوب گردد. از حوزه منابع انسانی، بخش اعظم آیات قرآن در خصوص منافقین و مشرکین و صفات و خصوصیات آنهاست تا انسان‌ها را از حضور و تأثیرات نامطلوب آنها آگاه کند. قرآن در قالب داستان‌های واقعی و سرگذشت اقوام مختلف به شکلی ادیبانه به این موضوع پرداخته است که حاصل آن آگاهی بخشی و توجه دادن انسان به نقطه‌های آسیب زا و آسیب رسان است تا از آن پرهیز و دوری نماید.

پرهیز از یأس و ناامیدی
در مقابل امید و امیدواری، دکتر واشیان از یأس و ناامیدی می‌گوید که علاوه بر اینکه انسان را از تعادل و سلامت روحی و روانی خارج می‌کند، باعث قرار گرفتن در شرایطی می‌شود که فرد را به دام خود آزاری، خود زنی و حتی خودکشی می‌اندازد. حال آنکه در نظام سلامت روح و روان با در نظر داشتن امیدورزی و تولید امید در نهاد انسان، نا امیدی از رحمت الهی ناپسند بوده و زشت شمرده می‌شود چرا که تنها اوست و در قدرت اوست که نا بسامانی‌های موجود را برایمان هموار سازد تا از آن به خیر و صلاح خارج شویم. در قرآن کریم خداوند متعال باب رحمت و امید را بر بنده گشوده و در عبارات نورانی ۸۷ سوره یوسف می‌فرماید: «و از رحمت خدا مأیوس نشوید که از رحمت خدا جز قوم کافر مأیوس نمی شوند».

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي