توصیه های غذایی در مورد خوراکی های شب یلدا

دسته بندي : 💊 سلامت,تغذیه
تاريخ : 30 آذر

در این مطلب قصد داریم توصیه های غذایی در مورد خوراکی های شب یلدا را شما عزیزان معرفی کنیم. با ما همراه شوید

توصیه های غذایی در مورد خوراکی های شب یلدا, پورتال خبری فرهنگی گهر

شب یلدا یكی از زیباترین یادگاری‌های گذشتگان ما ایرانیان است. سالیان سال است كه ایرانیان در شب یلدا، آخرین شب پاییز و درازترین شب سال، تا سپیده دم بیدار مانده، كوچك‌ترها به دیدار بزرگ‌ترها رفته و در كنار یكدیگر خود را با خوراكی‌های متنوع از تخمه و آجیل و شیرینی تا انواع میوه‌ها و تماشای فیلم‌های مفرح، سرگرم كرده و با حصول اطمینان از بازگشت خورشید در پی شبی طولانی زندگی را دوباره از سر می‌گیرند. در این میان متخصصان تغذیه همواره بر بهره‌مندی از رژیم‌های غذایی متنوع و متعادل تاكید دارند، نكته‌ای كه نباید به سادگی از آن گذشت.

 

هندوانه شب یلدا

هندوانه و انار از جمله میوه‌هایی هستند كه در سنت ما ایرانیان همچنان از دیرباز در سبد میوه‌ طولانی‌ترین شب سال سرو می‌شود. دكتر بزرگمهر، متخصص تغذیه، گفت: مصرف میوه در حفظ سلامت انسان بسیار تاثیرگذار است كه هندوانه نیز به دلیل برخورداری از فیبر زیاد و همچنین ماده رنگی موجود در آن از این قاعده مستثنی نیست. اما معمولا در شب یلدا از آنجا كه فصل پرورش هندوانه گذشته است، هندوانه‌های موجود در بازار در این شب از كیفیت مطلوبی برخوردار نیستند. در مجموع مصرف هر میوه در فصل مربوط به خود مفید است و میوه نوبرانه خواص تغذیه‌ای میوه رسیده را ندارد. به این ترتیب ویتامین‌ها و خواص تغذیه‌ای میوه‌ای كه از فصل آن گذشته كاهش می‌یابد.

انار شب یلدا

وی در رابطه با خواص تغذیه‌ای انار گفت: انار از جمله میوه‌هایی است كه از ویتامین و مواد معدنی سرشار برخوردار بوده و برای سلامت انسان بسیار مفید است. در صورت استفاده از آب به مقدار كافی، انار می‌تواند در پیشگیری از یبوست بسیار موثر باشد. همچنین انار ارزش سیری بالایی دارد و می‌تواند از پرخوری در افراد جلوگیری كند.

آجیل شب یلدا

این متخصص تغذیه در رابطه با انواع آجیل‌های مصرفی در شب یلدا گفت: انواع مغزها در گروه گوشت و حبوبات قرار می‌گیرند. مصرف انواع مغزها و چربی موجود در آنها بسیار مفید است. از طرف دیگر مصرف آجیل در افراد در معرض افزایش وزن، باعث چاقی می‌شود. همچنین مصرف آجیل نمك‌دار به ویژه به مقدار زیاد توصیه نمی‌شود. انواع مغزها نمی‌توانند جایگزین غذای اصلی شوند. این در حالی است كه مصرف مغزها قبل از وعده‌های اصلی غذایی اشتهای فرد را می‌گیرد.

شیرینی شب یلدا

دكتر بزرگمهر با اشاره به مصرف بالای شیرینی در كشور گفت: از آنجا كه در پخت انواع شیرینی‌ها از مقادیر زیادی شكر و روغن استفاده می‌شود، افراط در مصرف آن چاقی را به دنبال داشته و برای سلامتی مفید نیست.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي