توافق هسته ای تاریخی انجام شد

دسته بندي : بین الملل,⭐ اخبار
تاريخ : 23 تیر

مذاکرات ایران و ۱+۵ پس از ۱۲ سال پر فراز و نشیب از آغاز مناقشه اتمی که به وضع تحریم های متعدد علیه ایران منجر شده بود به نتیجه رسید و طرفین در وین به توافق نهایی دست یافتند.

کاترین ری سخنگوی موگرینی رسماً برگزاری نشست جامع در ساعت ۱۳ به وقت تهران و پس از آن نشست خبری در آستریا سنتر را تائید کرد.

ایران و ۱+۵ از حدود دو سال قبل با روی کار آمدن دولت جدید در ایران مذاکرات جدیدی را برای پایان بخشیدن به پرونده هسته ای ایران آغاز کردند که در فاز نخست به توافق ژنو انجامید تا به مدت بیش از یک سال ایران برخی محدودیت ها را بپذیرد و در عوض طرفین اروپایی بخشی از دارایی های ایران را از تحریم خارج کنند.

مذاکرات در مرحله بعد برای رسیدن به توافقی بر سر برنامه جامع اقدام مشترک در دستور کار طرفین قرار گرفت و با چند مرحله تمدید توافق ژنو در نهایت طی تفاهم در لوزان چارچوبی برای توافق به دست آمد و ایران و ۱+۵ پس از حدود دو هفته مذاکره شبانه روزی و فشرده در سطح کارشناسی،معاونین و وزیران که عمده آن با هیات آمریکایی به ریاست جان کری وزیر خارجه این کشور بود دقایقی پیش رسما رسیدن به توافق را اعلام کردند.

واحد مرکزی خبر نیز دقایقی قبل به نقل از یک دیپلمات ایرانی گزارش داد ایران و شش قدرت جهانی به توافق تاریخی دست یافته اند که کاهش تحریم های تهران را در ازای کنترل برنامه هسته ای این کشور به دنبال خواهد داشت.

این دیپلمات که خواست نامش فاش نشود به خبرگزاری رویترز گفت :«همه کارهای دشوار خاتمه یافته است و ما به توافق دست یافتیم.»

یک مقام ایرانی دیگر نیز دستیابی به این توافق را تایید کرد.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي