تلاش عربستان سعودی برای تشکیل اتحادی ضدایرانی

نگرانی از ایران و جنبش‌های اعتراضی منطقه، موجب شده است تا دولت عربستان سعودی در پی طرحی برای متحد کردن دولت‌های عرب حاشیه خلیج‌فارس در قالب یک اتحادیه باشد.
به گزارش «تابناک»، «سعود الفیصل»، وزیر خارجه عربستان سعودی با ابراز تمایل به تشکیل چنین اتحادیه‌ای، آن را یک اتحادیه سیاسی دانسته که شامل سیاست‌های خارجی و دفاعی مشترک میان کشورهای نامبرده می‌شود.
تلاش عربستان سعودی برای تشکیل اتحادی ضدایرانی, پورتال خبری فرهنگی گهردر همین باره، «رویترز» ضمن بیان این خبر اشاره کرده است که اظهارات سعود الفیصل، دو هفته پیش از برگزاری نشست سران کشورهای عرب خلیج فارس در ریاض گفته شده است.

قرار است در این نشست، طرح اولیه تشکیل این اتحادیه‌ ـ که در دسامبر گذشته توسط «ملک عبدالله»، پادشاه عربستان ارائه شده بود ـ بررسی شود.

رویترز در این باره به سخنان یک دیپلمات غربی مستقر در خلیج فارس اشاره کرد که بر این باور است، انگیزه این طرح، ترس حاکمان سعودی از براندازی دولت سنی بحرین توسط اکثریت شیعه در این کشور است.

به نظر این دیپلمات، این امر احتمالاً باعث خواهد شد این دو کشور در نشست ریاض ضمن اعلام پیشرفت به سوی تشکیل یک فدراسیون، مقدمات اتحادیه مذکور را فراهم کنند.

افزون بر این، ادعاهای اخیر امارات درباره جزایر سه گانه ایرانی در خلیج فارس نیز دلیل دیگری است که کشورهای عرب منطقه را به تکاپو انداخته و آنان می‌کوشند به زعم خود، موضع هماهنگی در مقابل جمهوری اسلامی ایران در پیش گیرند.

ادعای رسیدن به سیاست‌های خارجی و دفاعی مشترک، در حالی از سوی عربستان مطرح می‌شود که با توجه به رقابت‌های پایان ناپذیر میان خود کشورهای عرب منطقه، ناکامی چنین طرحی به طور کامل مسلم است.

در این باره باید توجه داشت که «شورای همکاری خلیج فارس» نیز در سال 1980 میلادی بیش از هر چیز با هدف جلوگیری از نفوذ ایده‌های انقلابی ایران در منطقه تشکیل شد، اما مرور زمان نشان داد که این سازمان در دسترسی به اهداف خود موفق نبوده است.

افزون بر این، سخن از تشکیل چنین اتحادیه‌ای در شرایط کنونی، به عنوان تلاش عربستان برای دخالت بیشتر در سرکوب جنبش اعتراضی بحرین تلقی می‌شود، زیرا این امر بهانه لازم را برای مشروعیت بخشیدن به مداخلات در اختیار سعودی‌ها خواهد گذارد.

 

گردآوری: گروه خبر گــهــر

منبع: تابناک

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه