تحریک مغناطیسی مغز یا تی ام اس TMS چیست؟

تاريخ : 25 شهریور

بیماری های عصبی و روانی امروزه در میان اکثر افراد و در سراسر جهان رواج یافته است یکی از روش های درمان بیماری های عصبی و روانی، تحریک مغناطیسی مغز یا تی ام اس TMS می باشد. برای آشنایی با تحریک مغناطیسی مغز این بخش گهر را بخوانید. در ادامه مطالبی در مورد تحریک مغناطیسی مغز و تی ام اس TMS می خوانید.

تحریک مغناطیسی مغز یا تی ام اس TMS چیست؟

تحریک مغناطیسی مغز یا تی ام اس TMS چیست؟, پورتال خبری فرهنگی گهر

تحریک مغناطیسی مغز

طی انجام روش TMS، یک مولد میدان مغناطیسی، یا کویل (سیم پیچ)، نزدیک سر فرد تحت درمان قرار داده می شود. سیم پیچ، از طریق القای الکترومغناطیسی  در ناحیه ای از مغز، درست زیر سیم پیچ، جریان های کوچک الکتریکی تولید می کند.  سیم پیچ به یک ژنراتور پالس دار یا محرک متصل است که جریان را به آن انتقال می دهد.

کاربردهای TMS

تحریک مغناطیسی مغز یک روش نوینی از تحریک مغز است که برای درمان بیماری های عصبی و روانی که توسط روش های مرسوم مورد معالجه قرار نگرفته اند، به کار می رود. در این روش از میدان مغناطیسی با پالس های کوتاه مدت استفاده می شود (مشابه میدانی که در تصویربرداری MRI به کار می رود) تا فعالیت ناحیه ای مشخص از مغز را تحریک کند.

تحریک مغناطیسی مغز یا تی ام اس روشی است که می توانیم در فرکانس های مختلف از آن برای تحریک یا مهار مغز استفاده کنیم تا بیماری هایی مثل افسردگی را درمان کنیم. در اصل، تحریک مغناطیسی مغز (تی ام اس)  برای درمان افسردگی استفاده می شده است، اما امروزه مدارکی وجود دارد که نشان می دهد تی ام اس می تواند برای درمان  طیف گسترده ای از مشکلات مغزی شامل اعتیاد، اضطراب، بیش فعالی (ADHD)، وسواس (OCD)، وز وز گوش (زنگ زدن گوش)، MS، بیماری پارکینسون، سردردهای میگرنی و غیره به کار رود.

مزایای TMS

  • تحریک مغناطیسی مغز (تی ام اس)، تنها مناطقی از مغز را مورد هدف قرار می دهد که نیاز به درمان دارد و برخلاف درمان های دارویی، TMS هیچ اثرات جانبی سیستمیک ندارد.
  • تحریک مغناطیسی مغز (TMS) یا مغناطیس تراپی ، توسط FDA برای درمان اختلات شدید افسردگی در بیمارانی که طی درمان های اولیه با داروهای ضد افسردگی (در دوزهای معمولی و یا بالا در طول دوره ی درمانی) نتایج رضایت بخشی نگرفته اند، مورد تایید قرار گرفته است.
  • تی ام اس ، روشی غیر تهاجمی و نسبتا بدون درد است. بیمار بر روی یک صندلی مشابه صندلی دندانپزشکی می نشیند تا تحت درمان قرار گیرد.
  • جلسات درمانی تحریک مغناطیسی مغز (TMS) حدود ۴۰ دقیقه طول می کشد و بیماران می توانند فعالیت های عادی روزانه شان را بلافاصله پس از پایان هر جلسه انجام دهند.
  • پس از یک دوره ی کامل درمان، درصد بالایی از بیماران در علایم بیماری خود کاهش قایل توجهی را مشاهده می کنند و در کیفیت زندگی شان پیشرفت زیادی احساس می کنند.

افراد مناسب برای استفاده از  TMS

چنانچه با موارد زیر موفق هستید، با پزشکتان در مورد مناسب بودن این روش برای شما، مشورت کنید.

  • برای درمان علایم بیماری خود می خواه از یک روش طبیعی تر استفاده کنم.
  • علایم بیماری من در زندگی روزمره ام تداخل ایجاد می کند.
  • از نتایج روش های درمانی توسط دارو به تنهایی راضی نیستم.
  • دچار عوارض جانبی ناخواسته ناشی از مصرف دارو هستم.
  • برای دلایلی مثل بارداری یا شیردهی، می خواهم مصرف دارو را کاهش داده یا متوقف کنم.

روش تحریک مغناطیسی مغز (TMS)  چگونه انجام می شود؟

قبل از شروع درمان، فیزیوتراپ باید بهترین مکانی که باید مگنت ها را در آن قرار دهد و بهترین دوز انرژی مناسب برای شما را تعیین کند.

طی اولین جلسه به احتمال زیاد:

  • شما را به اتاق درمان خواهند برد. از شما خواسته می شود که بر روی صندلی (مانند صندلی دندانپزشکی که پشت آن خوابیده است) بنشینید و به شما گوشی هایی داده می شود تا در حین درمان از آن استفاده کنید.
  • در مقابل سر شما یک سیم پیچ الکترومغناطیس قرار داده می شود. سیم پیچ الکترومغناطیس به طور مکرر خاموش و روشن می شود تا پالس های محرک تولید کند. در نتیجه ی ایجاد این پالس ها، صدای ضربه زدن یا کلیک کردن ایجاد می شود که معمولا به مدت چند ثانیه طول می کشدو سپس متوقف می شود. همچنین بر روی پیشانی تان نیز احساس ضربه زدن می کنید. این بخش از روند درمان، mapping نام دارد.
  • میزان انرژی مغناطیسی مورد نیاز تعیین می شود. فیزوتراپ، دوز انرژی مغناطیسی را افزایش می دهد تا حدی که دست ها به طور ناگهانی حرکت کنند. این کار برای تشخیص آستانه ی محرک انجام می شود که برای تعیین دوز مناسب برای شما مورد استفاده قرار می گیرد. در طول روش درمان، بر اساس علایم و عوارض ناشی از این روش، ممکن است میزان محرک تغییر کند.

پس از آن که سیم پیچ در جای خود قرار گرفت و دوز مناسب از انرژی تعیین شد، برای شروع آماده هستید.

طی هر جلسه ی درمانی TMS:

  • بر روی یک صندلی راحت خواهید نشست. سیم پیچ مغناطیسی در مقابل سر شما قرار خواهد گرفت.
  • دستگاه روشن می شود. صدای تق تق می شنوید و در قسمت پیشانی تان احساس ضربه زدن خواهید کرد.
  • مدت زمان انجام این روش حدود ۴۰ دقیقه می باشد. طی انجام این روش کاملا به هوش و بیدار خواهید بود. ممکن است در حین انجام این روش و مدت زمان اندکی پس از آن، کمی از ناحیه ی پوست سر احساس ناراحتی کنید. معمولا کل هر جلسه حدود یک تا دو ساعت طول می کشد.

پس از پایان درمان، می توانید به فعالیت های عادی روزانه تان بازگردید.برای انجام این روش، راه های مختلفی وجود دارد. پزشک متخصص با افزایش تجربه و مهارت خود می تواند تشخیص دهد که کدام روش درمانی موثرتر می باشد

تعداد جلسات درمانی TMS

روش درمانی تحریک مغناطیسی مغز (تی ام اس)  شامل یک سری جلسات درمانی می شود. جلسات درمانی ۵ روز در هفته انجام می شوند و هر جلسه  حدود ۴۰ دقیقه طول می کشد. یک دوره ی معمولی تحریک مغناطیسی مغز ۴ تا ۶  هفته طول می کشد. به هر حال، این زمان بسته به پاسخ فرد به درمان، می تواند متفاوت باشد.

آمادگی های پیش از درمان TMS

قبل از انجام روش درمانی تحریک مغناطیسی مغز (TMS)، باید آزمایشات طبی انجام گیرد تا از مناسب بودن و بی خطر بودن این روش برای شما اطمینان حاصل شود. ممکن است در مورد وضعیت شما تعدادی سوال پرسیده شود:

چنانچه باردار هستید و یا قصد باردار شدن دارید.

چنانچه در بدن خود هر گونه فلز یا وسیله ی طبی دارید. به دلیل این که در طول روش تی ام اس، میدان مغناطیسی قوی ایجاد می شود، افرادی که در بدن خود ابزار زیر را دارا هستند، نمی توانند از این روش استفاده کنند:

کویل ها یا کلیپ های آنوریسم

استنت ها

محرک های کاشته شده

الکتودهایی که برای نشان دادن فعالیت مغز در بدن کار گذاشته شده اند.

هر گونه ایمپلنت مغناطیسی

انواع بولت

هر شیء یا ابزار دیگری که در بدن کاشته شده باشد.

چنانچه هر دارویی مصرف می کنید، شامل ویتامین ها، مکمل های گیاهی و داروهای غیر تجویزی.

چنانچه سابقه ی تشنج یا جنون، هر گونه جراحت یا عمل جراحی و یا هر گونه مشکلات جسمی و روانی در گذشته داشته اید.

عوارض جانبی و خطرات TMS

تحریک مغناطیسی مغز (TMS) روشی قابل تحمل است و عوارض جانبی اندکی دارد. رایج ترین عارضه ی این روش که در حدود نیمی از افرادی که تحت درمان با این روش قرار گرفته اند مشاهده شده است، سردرد است. این حالت ها معمولا جزئی هستند و پس از پایان دوره ی درمان به طور کامل برطرف خواهند شد. برای درمان این گونه سردردها می توان از داروهای مسکن غیر تجویزی استفاده کرد.

حدود یک سوم از بیماران در اثر پالس های تحریک مغناطیسی مغز (تی ام اس) ، احساس درد در پوست سر و یا کشش در صورتشان خواهند داشت. این عوارض پس از پایان دوره ی درمان به طور کامل برطرف خواهند شد، با این حال طی درمان، باید برای کاهش ناراحتی بیمار، بلافاصله محل سیم پیچ و یا تنطیمات محرک را تغییر داد.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي