تاتو سرطان‌زا است

طبق آخرين بررسي‌هاي پزشكان و محققان دانشگاه بوستون آمريكا، تاتو سرطان‌زا است. بر اساس نظريه و تحقيقات و آزمايش‌هاي پزشكان دانشگاه بوستون، جوهر تاتو كه با تزريق وارد پوست مي‌شود، حاوي ماده شيميايي «كار‌سينوجنيك»

تاتو سرطان‌زا است

 است كه سرطان‌زا است. به گزارش منبع بخش پزشكي ديلي‌ميل، اين ماده يكي از عوامل موثر و قوي در ايجاد سرطان تاتو است كه در فهرست عوامل سرطان‌زا در كنار سيگار كشيدن و مداوم در معرض آفتاب قرار گرفتن، به ويژه در مناطقي كه لايه ازن ضخامت كافي ندارد، جاي گرفته است.

پزشكان و محققان دانشگاه بوستون با تحقيق روي صد نفر كه تاتو انجام داده‌اند و تعداد زيادي از آنان به سرطان پوست مبتلا شده‌اند، مطالعات گسترده‌اي را انجام داده‌اند و همگي بر اين عقيده‌اند كه جوهر تاتو، سمي و سرطان‌زا است.

بر طبق مقالات ارائه شده از سوي اين محققان، جوهرهاي مورد استفاده در تاتو‌ها شامل مقداري فتالات و فلزهاي مختلف از جمله سرب و هيدروكربن است كه «كارسينوجنز» و «انددوكرين» هستند و عامل موثري در ايجاد سرطان است.

به طور معمول در حيطه شيمي، جوهر سياه تاتو را «بنزوپيرن» مي‌نامند و كارسينوجن كه عامل سرطان پوست است، در اين جوهر نهفته است. اين ماده روي پوست حيوانات آزمايش شده و نشان داده است؛ سرطان پوست در اين حيوانات به وضوح ديده شده است. جوهرهاي رنگي مخصوص تاتو اغلب شامل كادميبوم، نيكل، تيتانيوم و فلزات سنگين است كه همه اين مواد آلرژي‌زا و بيماري‌زا است. «جوزف بران» محقق دانشگاه هاروارد در بوستون ماساچوست اظهار داشت؛ نمي‌توان روي اين گفته صحت گذاشت كه شايد شيميدانان بتوانند جوهري سالم و غيرسرطان‌زا براي انجام تاتو تهيه كنند. احتمال ساخت جوهرهاي سبك و گياهي نيز وجود دارد كه بتوان با آن تاتو انجام داد.

به طور تخميني، 45 ميليون نفر در آمريكا تاتو روي بدن‌شان دارند كه 36 درصدشان بالاي 30 سال هستند. معمولا سرطان‌ها، ناشي از جوهرسياه تاتو است كه بيشتر «حاوي پلي‌سيسليك آروماتيك هيدروكربنز» است.

اين جوهر علاوه بر اين مواد، بنزوپيرن نيز دارد كه يكي از اساسي‌ترين عوامل سرطان‌زايي جوهر سياه است.

در واقع تاتو، يك كار پرخطر است كه احتمال سرطان‌زايي آن بسيار زياد است. بعضي از مردم حاضر به تحمل اين خطر هستند؛ مانند سيگار كشيدن كه خطر آن بارها بيان شده است اما همچنان افرادي هستند كه سيگار مي‌كشد.

گردآوری:گروه سلامت گهر

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه