بیانیه 10 بندی علیه عادل فردوسی پور

رییس کمیته‌ انضباطی فدراسیون فوتبال با بیان این که قرار بوده تماس تلفنی برنامه «۹۰» صرفا جهت موضوع پیگیری محرومیت داماش باشد، بیانیه‌ای مفصل را منتشر کرد. در این بیانیه که «۱۰» بند دارد، آمده است:

بیانیه 10 بندی علیه عادل فردوسی پور, پورتال خبری فرهنگی گهر

 

۱- در تماس تلفنی که عادل فردوسی‌پور در برنامه «۹۰» با من برقرار کرد، قرار بود صرفا درباره موضوع محرومیت تماشاگران داماش و رای کمیته‌ انضباطی پرسیده شود، اما در ادامه طبق معمول بحث به جایی کشیده که سوال‌ها هماهنگ شده نبود. در طول حدودا دو سالی که من در کمیته‌ انضباطی هستم، به من ثابت شده که رفتار فردوسی‌پور در برنامه «۹۰» حداقل در قبال ما جوانمردانه نبوده است. اساسا ایشان به جذب مخاطب به هر قیمتی اعتقاد دارد. حال می‌خواهد به قیمت خراب کردن افراد، اهانت، تخریب، توهین، جنگ آبی و قرمز باشد یا به تقابل کشیدن دو نفر و این که خودش مساله‌ای را ببرد و بدوزد. من مستند دارم و کاملا مستدل این حرف‌هایم را ثابت می‌کنم. البته اگر شنونده‌ای باشد که بخواهد به این حرف‌ها گوش دهد. اما خلاصه کلام این که هدف برنامه «۹۰» و عادل فردوسی‌پور جذب مخاطب است. هدف ایشان در این برنامه که مجری هستند با هدف من که رییس کمیته‌ انضباطی هستم تفاوت دارد.

 

۲- اگر هدف این برنامه روشنگری است، طبق روال معمول برنامه‌های تلویزیونی قبل از برنامه با کارشناس تماس گرفته می‌شود، موضوع بحث و پرونده‌ و سوال‌هایی که قرار است پرسیده شود به او گفته می‌شود، اما چرا در مورد من این گونه نیست و دفعتا ساعت ۲ بامداد با من تماس گرفته می‌شود و در این شرایط سوالی درباره یکی از ۲۰ پرونده‌ای که ما‌ در کمیته‌ انضباطی داریم، پرسیده می‌شود. این کار به عقیده من تخریبی است. می توانست به من عصر زنگ بزند، سوال‌ها و موضوع بحث را بگوید و همچنین بگوید که چه کارشناسی قرار است درباره موضوع با من بحث کند. متاسفانه عادل فردوسی‌پور به دنبال روشنگری نیست. فقط به فکر پیش بردن سناریویی است که خودش نوشته که در این سناریوها همیشه خودش قهرمان داستان است. فردوسی‌پور فکر می‌کند ابوعلی‌ سینای فوتبال است. اگر هدف روشنگری باشد، باید شرایطی را فراهم کند که کارشناس یا میهمان برنامه با آمادگی کامل پاسخگو باشد.

 

۳- به نظر من به تقابل کشیدن افراد به هیچ وجه کار درستی نیست، قبل از تماس با من فردوسی‌پور دو سرهنگ عالیرتبه مملکت، یعنی رویانیان و عاری را روبروی هم قرار داد و کلماتی در این گفت و گو ردوبدل شد که فوتبال از آن ضرر کرد. من بارها گفته‌ام که برخی از قسمت‌های برنامه «۹۰» حیای فوتبال را از بین می‌برد، آن وقت همه می‌گویند که پرخاشگری در استادیوم از کجا می‌آید؟ مدیر و مربی چرا علیه هم صحبت می‌کنند و از زدن حرف‌های نامربوط ابایی ندارند. وقتی در برنامه زنده‌ای که پربیننده است و میلیون‌ها نفر آن را تماشا می‌کنند چنین حرف‌هایی زده می‌شود اتفاق‌ دیگری هم که در فوتبال می‌افتد طبیعی است. من از عادل فردوسی‌پور انتظار داشتم که به مردم بگوید آقای براتی یک وکیل است و آخرین مراجعه ایشان برای وکالت یک فوتبالیست در کمیته انضباطی، در پرونده‌ای راجع به مسایل مالی فوتبال بوده که با برخی از همکاران بنده نیز مشاجره لفظی داشت که الحمد‌لله من موضوع را حل و فصل کردم. بیننده باید بداند از بین این همه کارشناس کدام وکیل انتخاب شده است، اصلا من یک سوال دارم، چرا در برنامه «۹۰» قاضی و وکیل یک پرونده‌ باید با هم بحث کنند؟ این در شان قضاوت نیست.

 

۴- درباره ورود بازیکنان خارجی به ایران و به دنبال آن دلالان، ایجنت‌ها و افرادی که به عنوان حامی این بازیکنان در ایران حاضر می‌شوند بارها در کمیته‌ انضباطی و حتی در سایر کمیته‌ها نظیر هیات رسیدگی به تخلفات اخلاق حرفه‌ای فوتبال، بحث و بررسی شده است. با توجه به مبالغ کلان دریافتی توسط این بازیکنان که به دلار محاسبه می‌شود مقوله‌ این تخلفات موضوع مهمی است که هم باشگاه‌ها رنج می برند و هم ما را اذیت می‌کنند و آخر سر هم با شکایت به فیفا بنیان فوتبال را متزلزل می‌کنند. ما در کمیته‌ انضباطی به عنوان یک کمیته‌ حافظ منافع ملی حساسیت بیشتری به خرج می‌دهیم و با دقت بیشتری این مسایل را بررسی می‌کنیم تا منافع ملی و مصالح باشگاه‌های داخلی حفظ شود. متاسفانه اکثر بازیکنان خارجی که آمدند، حداقل از لحاظ مالی ضرر زیادی به فوتبال زدند. درباره مسایل فنی هم که من نمی‌توانم اظهارنظر کنم. هر چند در بسیاری از موارد پس از بررسی پرونده‌ مشخص شده که بازیکن خارجی بیچاره خودش نیز چیز زیادی از آن مبالغ نجومی نگرفته است و قسمت اعظم پول به دلال‌ها رسیده است.

 

۵‌- در مورد تخلف بازیکنان خارجی باید بگویم که سه باشگاه ذوب آهن، تراکتورسازی و استقلال به کمیته‌ انضباطی شکایت کرده‌اند. ابراهیمی مدیرعامل ذوب آهن کسی بود که بیشترین مراجعه را داشت و چندین بار تلفنی و حضوری از من خواست که به پرونده‌ بازیکن خارجی‌اش رسیدگی کنم. آقای جعفری مدیرعامل تراکتورسازی نیز درباره دو بازیکن خارجی‌اش به نام‌های گونزالس و پدرو اعتراض داشت. استقلال نیز اعتراض مشابهی را درباره دو بازیکن خارجی به نام‌های توزی و ردی مطرح کرد. پس در کل کمیته‌ انضباطی درباره پنج بازیکن به طور کلی در نیم فصل نقل و انتقالات حکم صادر کرد.

 

۶- ما در جلسه کمیته‌ انضباطی با تمام دوستان و همکاران نشستیم و با بررسی تمام ظرفیت‌ها یک رای کلی صادر کردیم. حالا این رای چه درست و چه غلط توسط کمیته‌ انضباطی صادر شد و فرصت اعتراض هم بود. اگر کسی اعتراض می‌کرد کار به کمیته‌ استیناف کشیده می‌شد و روال پرونده‌ پیش می‌رفت، اما من اینجا باید این را بگویم که واقعا تاسف می خورم که در برنامه «۹۰» به جای پیدا کردن اصل رای، کارشناسی به برنامه آورده می‌شود که اهداف خودش را دنبال می‌کند. فردوسی‌پور اگر واقعا هدفش روشنگری بود رای را می‌آورد و اگر ابهام و سوالی درباره آن داشت می‌پرسید.

 

۷- برای کمیته‌ انضباطی هیچ اهمیتی ندارد که باشگاه‌های استقلال، تراکتورسازی و ذوب آهن پس از دیدن رای به جای بازیکنان خارجی خود چه کسانی را می‌آورند. این مساله نه به ما ارتباطی دارد و نه اهمیتی. برای ما مهم نیست مجیدی به جای ردی آمده یا توزی. این که سازمان لیگ در ثبت قرارداد مجیدی درست عمل کرده یا نکرده به ما ربطی ندارد، اما برای برنامه «۹۰» از این جهت که هواداران تیم‌های رقیب را به چالش بکشد، مخاطبانش را بیدار نگه دارد و برنامه را با نمک کند مهم است. این‌ها ترفند‌های ژورنالیستی است که رسانه‌ها آن را انتخاب می‌کنند، چون هدفشان چیز دیگری است، مثلا در همین سوال نظرسنجی زیباترین گل همه می دانند که گل قاضی و بائو زیباترین نیست و مردم هم در نظرسنجی گل دیگری را انتخاب می‌کنند، اما چرا این دو گل در فهرست گزینه‌ها قرار گرفته می‌شود؟ برای این که ۴۰ درصد از تماس گیرنده‌ها قرمز و آبی هستند. ۴۰ درصد افزایش ترافیک پیامک سود مالی در پی دارد. مطرح کردن اسم مجیدی هم برای فردوسی‌پور مهم است، چرا که برنامه را جذاب و مخاطبانش را بیدار نگه می دارد.

 

۸- در سازمان لیگ کسانی هستند که کار خودشان را انجام می‌دهند و انصافا هم کارشان را بلد هستند، شخصی مثل علی کاظمی در سازمان لیگ کار می کند که استاد همه ماست. من نمی‌دانم چرا در برنامه «۹۰» می آیند این مساله را مطرح می‌کنند که تیم‌هایی که مجیدی مقابل‌شان بازی کرد بروند شکایت کنند، از این صحبت‌ها. اگر سازمان لیگ کسی را به شکل غیر قانونی ثبت کرده به ما و دیگران ربطی ندارد. اگر تیمی اعتراض دارد به ما اعلام می‌کند و ما بررسی می‌کنیم، اما این که به طور کلی اقدامات سازمان لیگ به ما مرتبط باشد، اصلا این گونه نیست. این که گفته شود مجیدی به جای چه بازیکنی ثبت کرده به ما ربطی ندارد و خلط مبحث است.

 

۹ – ما در مورد پنج بازیکن با استناد به ماده قانونی‌ها با تمام ظرفیت‌های آیین‌نامه‌ای رای کلی دادیم، فارغ از این که چه بازیکنی با چه باشگاهی، چه قرارداد داخلی و یا توافقی داشته است. شاید بعدا معلوم شود که وکیل یک بازیکن با باشگاه یک قرارداد داخلی داشته. این مساله دیگر به ما ارتباطی ندارد. شاید ردی یا وکیلش با باشگاه استقلال قراردادی شخصی داشته باشند که آن قرارداد رای ما را نقض کند. این مسایل برای ما اهمیتی ندارد. ما به مجیدی و استقلال و تراکتورسازی و … فکر نکردیم، ما رای خودمان را دادیم و سعی کردیم تمام منافع ملی را در نظر بگیریم. باشگاه‌های شاهین و ذوب آهن می‌توانند شهادت دهند که درباره پرونده‌ بازیکنانی مانند جاسم کرار و هوار ملا محمد من خودم شخصا ۳۰ ساعت وقت گذاشتم تا منافع ملی ما از بین نرود و بی نظمی‌های بازیکنان خارجی سازمان پیدا کند. حالا ساعت ۲ نصف شب با من تماس گرفته می‌شود و در مورد یک بند یا ماده از یکی از ۲۰ پرونده‌ای که ما در حال بررسی آن هستیم سوال می‌شود تا من به چالش کشیده شوم.

 

۱۰ – لازم است در پایان تصریح کنم هر کسی که از آرای کمیته‌ انضباطی متضرر شود نسبت به ما بدبین می‌شود و ما هم به آن عادت ‌کرده‌ایم. حالا می‌خواهد شمالی باشد، جنوبی باشد، آبی باشد، قرمز باشد، تیم مقابل باشد یا تیمی که هفته‌ بعد با آن بازی دارد. به هر حال ما عادت ‌کرده‌ایم. تیم یا کسی که ضرر می‌کند علیه ما سم پاشی کند، اما با توجه به نحوه دسترسی برخی به رسانه‌ها خصوصا دلال‌ها این سم پاشی و انتقادات بیشتر شده و درباره بازیکنان خارجی که قراردادهای‌شان دلاری است نیز مدافعان سینه چاکی وجود دارد که آماده‌اند برای به نقد کشیدن ما.

 

رییس کمیته‌ انضباطی فدراسیون فوتبال پس از این بیانیه «۱۰» بندی درباره برنامه «۹۰» گفت: کاش عادل فردوسی‌پور به جای این همه جنجال و سر و صدا یک بار هم پای صحبت ابراهیمی، جعفری و فتح‌الله‌زاده و سایر مدیران بنشیند و درباره رفتارهای غیر قانونی بازیکنان خارجی، بی انضباطی آنها، رفتارهایی مانند شرکت نکردن در تمرین یا ترک اردو صحبت کند. بعد رای کمیته‌ انضباطی را بخواند و به مردم شریف ایران بگوید که رایی که ما درباره پنج بازیکن صادر ‌کرده‌ایم ارتباطی به یک باشگاه یا فردی نداشته است.

 

وی ادامه داد: من به عنوان یک ایرانی برای اولین بار به عنوان نایب رییس کنفدراسیون غرب آسیا انتخاب شدم، حالا این انتخاب به دلیل توانایی من بود یا کیفیت آرای کمیته‌ انضباطی و یا هر چیز دیگر، مهم نیست. اما فکر می‌کنم این که در کنار ۱۳ کشور دیگر یک ایرانی برای نخستین بار این سمت را برگیرد، مساله مهمی است و پرداختن به آن خالی از لطف نباشد. در دو هفته‌ اخیر سه برنامه «۹۰» پخش شد که در هیچ کدام از آنها پرداخته نشد.

 

حسن زاده در گلایه از فردوسی‌پور عنوان کرد: من قبل از برنامه اول این هفته، راجع به تشویق تیم گهر مطلبی را می‌خواستم با فردوسی پور در میان بگذارم که برای او پیام گذاشتم، ایشان فردای برنامه اول با من تماس گرفت و گفت موضوع نایب‌رییسی من در غرب آسیا را می‌دانسته اما فراموش کرده که تبریک بگوید و در برنامه بعد به آن می‌پردازد، اما در برنامه بعد هم دیدید من را روی خط آورد و حتی یک تبریک خشک و خالی هم به من نگفت. من محتاج تبریک نیستم، اما فکر می کنم این مساله حداقل به اندازه جنجال‌های نقل و انتقالات و ماجراهای حاشیه فوتبال اهمیت داشت که در یک گوشه از برنامه به آن اشاره شود. البته در جلسه که در کویت برگزار شد غیر از من آقای عباس ترابیان نیز در کمیته‌ بازاریابی رای آورد، اما در برنامه «۹۰» ایشان حداقل پشت خط نبود و شاید ضرورتی نداشت که به او گفته شود، اما من پشت خط بودم و ایشان به این مساله هیچ توجهی نکرد. آقای فردوسی‌پور دیگر نمی‌تواند بگوید که نسبت به ما حسن نیت دارد یا عادی به ما نگاه می‌کند. از یک طرف انتقاد می‌شود که چرا ایران در مجامع بین‌المللی کرسی و نماینده ندارد، از طرف دیگر وقتی یک نفر سمتی به دست می‌آورد با بی‌توجهی از کنار آن عبور می‌شود.

 

 

گردآوری: گروه ورزش گهر

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي