برنامه های مجانی ولی مهم و کاربردی

بعضی وقت‌ها برخی افراد ارزان بودن را دلیلی بر بد بودن می‌دانند و اگر گزینه‌‌ای رایگان را پیش روی داشته باشند، اصلا به آن توجهی نمی‌کنند. برخلاف این باور اشتباه، همیشه رایگان یا ارزان بودن برابر با بد بودن نیست؛ بلکه گاهی اوقات یک کالا، محصول یا خدمات رایگان می‌تواند به مراتب بهتر و با کیفیت‌تر از موارد مشابه و گرانقیمت باشد.

 برنامه های مجانی ولی مهم و کاربردی, پورتال خبری فرهنگی گهر

نمونه ای از این محصولات رایگان نرم افزارهای رایانه ای است که به طور کاملا رایگان از سوی توسعه دهندگان از سراسر دنیا طراحی شده و در اختیار کاربران قرار می گیرد. گاهی این نرم افزارها آن قدر کاربردی می شوند و امکانات بسیار جالب و مفیدی خواهند داشت که نرم افزارهای تجاری نمی توانند از محبوبیت آنها کم کنند.

کاربران در برخی موارد می توانند برای جبران هزینه های تولید و توسعه این نرم افزارها مبالغی را به عنوان کمک به تیم توسعه دهنده پرداخت کنند که این مبالغ در مواردی از میزان فروش یک نرم افزار تجاری نیز بیشتر می شود! (البته برخی مواقع هم هزینه های طراحی و توسعه با استفاده از ترفندهای تبلیغاتی در نرم افزار جبران می شود.)

در مطلب این شماره قصد داریم برخی از نرم افزارهای رایگانی را که این روزها در دسترس کاربران است، به شما معرفی کنیم.

امنیتی

نسخه رایگان نرم افزار Malwarebytes Anti-malware اولین برنامه ای است که پیشنهاد می کنیم روی رایانه خود نصب کنید. به کمک این برنامه می توانید بدافزارهای مختلف روی رایانه را شناسایی کرده و نسبت به حذف آنها و پاکسازی رایانه اقدام کنید. (نسخه تجاری این نرم افزار با قابلیت های بیشتر اعم از حفاظت لحظه ای از سیستم عامل و به روزرسانی خودکار به فروش می رسد)

http://www.malwarebytes.org/free/

نرم افزارهای Microsoft Security Essentials و AVG AntiVirus Free Edition نیز نمونه های مناسبی از ابزارهای امنیتی به شمار می روند که برای جلوگیری از ورود ویروس ها به رایانه کاربرد دارند. شما با این نرم افزارها که هر دو رایگان است، می توانید براحتی و بدون صرف هزینه از انواع ویروس ها و آلودگی های مرتبط با آنها در امان باشید. (هیچ گاه دو نرم افزار ویروس یاب را همزمان روی یک رایانه نصب نکنید؛ زیرا علاوه بر پردازش های بیهوده در رایانه، اختلال و نبودن سازگار دو نرم افزار با یکدیگر می تواند مشکلاتی بسیار جدی را در عملکرد سیستم عامل پدیدآورد)

http://windows.microsoft.com/en-us/windows/security-essentials-download

http://free.avg.com

رمزهای عبور از دیگر موارد امنیتی است که کاربران بخصوص در دنیای وب با آن سر و کار دارند. بسیاری از کاربران برای فراموش نکردن رمزهای خود یا آنها را بسیار ساده انتخاب می کنند یا یک رمز را انتخاب کرده و برای تمام سرویس های موردنظر اختصاص می دهند که انجام هر دو روش بسیار خطرناک است. روش رایگان و بی دردسر برای رهایی از این مشکل نیز نرم افزار LastPass است. به کمک این نرم افزار همه رمزهای شما در یک بانک اطلاعاتی امن توسط برنامه حفاظت شده و در صورت نیاز رمز موردنظر برای ورود به هریک از سرویس ها به طور خودکار در کادر مربوط وارد می شود. این نرم افزار علاوه بر رایانه های مجهز به سیستم عامل مک، ویندوز و لینوکس در سیستم های عامل دیگر اعم از اندروید، آی.او.اس و بلک بری نیز قابل استفاده است.

https://lastpass.com

کاربردی

ابزارهای فشرده ساز به منظور کاهش حجم فایل ها طراحی شده اند تا فایل های حجیم را برای ارسال با ایمیل، ذخیره روی هارد دیسک یا فلش و… به فایل هایی با حجم کمتر تبدیل کنند. نرم افزارهای Winzip و Winrar از جمله نرم افزارهای معروف و محبوبی هستند که بخوبی از پس این کار برمی آید. اما این نرم افزارها رایگان نیستند و شما می توانید برای مدت زمان محدودی به صورت رایگان از آنها استفاده کنید. در مقابل نرم افزار ۷-Zip ابزاری است که به طور کاملا رایگان در اختیار کاربران قرار دارد و شما می توانید انواع فایل های فشرده را مدیریت کنید. ایجاد فایل های فشرده در فرمت های مختلف، استخراج اطلاعات از بسیاری از فرمت های استاندارد فشرده سازی و رمزنگاری فایل های فشرده با استفاده از الگوریتم های ۲۵۶ بیت AES از جمله امکانات این نرم افزار به شمار می رود.

http://www.7-zip.org

سرویس های ابری از دیگر مواردی است که روز به روز به کاربرانشان افزوده می شود. سرویس DropBox نیز نمونه ای از این دست به شمار می رود و استفاده از آن نیز به طور رایگان امکان پذیر است، اما سرویس SugarSync نمونه رایگان دیگری است که علاوه بر اختصاص فضای پنج گیگابایتی رایگان به شما، امکانات بیشتری را نسبت به سرویس های مشابه در اختیار شما قرار می دهد.

https://www.sugarsync.com

ردپای وبگردی ها در مرورگر، فایل های موقت جامانده از نصب نرم افزارهای گوناگون و… از مواردی است که موجب کاهش سرعت در سیستم عامل می شوند و نرم افزار CCleaner نیز برای رفع این مشکل طراحی شده است. این نرم افزار با پاکسازی فایل های اضافه در ویندوز و رجیستری قادر است بسیاری از اشکالات رخ داده در رایانه را اصلاح و رایانه شما را بهینه کند.

https://www.piriform.com/ccleaner

در ادامه نرم افزارهای متنوع دیگری نیز وجود دارند که باتوجه به حجم اندک صفحات نمی توانیم به شرح کامل آنها بپردازیم. برخی آنها به اختصار عبارتند از:

ImgBurn

کاربرد: رایت انواع اطلاعات روی دیسک های نوری (CD/DVD)

http://www.imgburn.com

Firefox

کاربرد: مرور سریع صفحات وب

http://www.firefox.com

Chrome

کاربرد: مرور صفحات وب و سازگاری بسیار عالی با سرویس های گوگل

http://www.chrome.com

Trillian

کاربرد: گفت وگوی آنلاین با پشتیبانی از انواع سرویس های پیام رسان

(Facebook, Skype, Google, MSN, AIM, ICQ, XMPP, Yahoo)

https://www.trillian.im

VLC Media Player

کاربرد: پخش انواع موزیک و ویدئو

http://www.videolan.org

Audacity

کاربرد: ضبط و ویرایش حرفه ای فایل های صوتی

http://audacity.sourceforge.net

Paint.NET

کاربرد: طراحی و ویرایش تصاویر (جایگزینی برای فتوشاپ)

منبع: جام جم آنلاین

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي