بررسی گوشی Samsung Galaxy Note II

Samsung Galaxy Note II N7100 - 16GB

مشخصات کلی:

به نظر می‌رسد موفقیت Galaxy Note برای سامسونگ دلیلی شده که این کمپانی به طراحی و تولید مدل‌های مشابه پرداخته و روانه بازار نماید. بعد از معرفی تبلت Note 10.1توسط سامسونگ، حال این کمپانی کره ای نسل بعدی گوشی‌های Note خودش را با نام Galaxy Note II به کاربران معرفی و در پاییز 2012 این گوشی را به بازار عرضه نمود. مدل جدید این کمپانی با ظاهری شبیه به مدل قبلی، از نظر نرم افزاری و سخت افزاری پیشرفت نموده است. صفحه نمایش 5.5 اینچی از نوع SuperAMOLED مانند مدل قبلی یک صفحه نمایش فوق‌العاده به نظر می‌رسد. البته این صفحه نمایش 0.2 اینچ از مدل قبلی بزرگ‌تر است ولی متاسفانه تراکم پیکسلی آن مقداری کاهش داشته است. از نظر حافظه داخلی نیز این مدل در سه ظرفیت 16،32 و 64 گیگابایت به بازار ارائه خواهد شد. ضمن اینکه هر سه مدل نیز قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه microSD تا 32 گیگابایت را خواهند داشت. در مورد دوربین هیچ تغییری را شاهد نخواهیم بود و همان دو دوربین 8 و 2 مگا پیکسلی موجود بر روی Galaxy Note، بر روی این مدل نیز قرار گرفته‌اند. اما سیستم عامل Note II آخرین نسخه سیستم عامل اندروید یعنی اندروید 4.1 بوده و نیازی به بروز رسانی نخواهید داشت. پردازنده چهار هسته ای این گوشی نیز از همان نوع مدل قبلی Cortex-A9 ولی با فرکانس 1.6 گیگاهرتزی می‌باشد که با توجه به چهار هسته ای شدن آن انتظار می‌رود عملکرد بهتری را ارائه نماید. پردازشگر گرافیکی بدون تغییر از نوع Mali-400 باقی مانده، اما دو برابر شدن رم آن از یک به دو گیگابایت یکی دیگر از تغییرات اساسی این گوشی نسبت به Galaxy Note محسوب می‌شود که در سرعت آن تاثیر بسزایی خواهد گذاشت. ضمنا همانند تبلت Note 10.1 ، در Note II نیز از قلم جدید سامسونگ استفاده شده است. سامسونگ با افزایش 600 میلی آمپری باتری این گوشی، تا حدودی خیال کاربران خود را راحت نموده است. برای آشنایی بیشتر با این گوشی قدرتمند سامسونگ، با ما در نقد و بررسی آن همراه شوید.

مشخصات کلی :

مشخصات کلی:فرم گوشی : ساده – یک سیم کارته – وزن : 180 گرم
پردازنده:Exynos 4412 Chipset, Quad-core ARM Cortex-A9 1.6GHz
حافظه:حافظه داخلی 16384 مگابایت – حافظه رم 2048 مگابایت – قابلیت استفاده از کارت حافظه Micro SD
شبکه های ارتباطی:3G – 4G – GPRS – WLAN – GPS – NFC – Bluetooth
صفحه نمایش:صفحه نمایش لمسی – رنگی خازنی از نوع HD Super AMOLED – اندازه 5.5 اینچ – 1280 × 720
دوربین:8.0 مگاپیکسل – دوربین مکالمه ویدئویی – فوکوس اتوماتیک – فلاش
امکانات نرم افزاری:سیستم عامل Android نسخه 4.1.1 (Jelly Bean) – جاوا – مایکروسافت آفیس – PDF
سایر مشخصات:رادیو – هندزفری – قطب نما – باتری 3100 میلی آمپر ساعت
نام ها ديگر : Samsung Galaxy Note 2, Samsung N7100, Samsung Galaxy Note 2 N7100

نقد و بررسی:

 

طراحی و ساخت


گلکسی نوت قبلی را به دلیل بزرگی به تبلت تشبیه کرده بودیم، حال سامسونگ گوشی جدید خود را مقداری بزرگ‌تر نموده و با صفحه نمایش 5.5 اینچی به بازار فرستاده است. بنابراین در مورد این گوشی نیز باید بگوییم که کاملا یک گوشی بزرگ محسوب می‌شود که برای نگهداری آن، زیاد نمی‌توانید از جیب‌های شلوارتان کمک بگیرید. ابعاد این گوشی 151×81 و قطر آن 9.4 میلی متر می‌باشد که تفاوت کمی با مدل قبلی داشته است و تنها 5 میلی متر در طول و 2 میلی متر در عرض با مدل قبلی تفاوت کرده است. اما وزن آن 180 گرم است که به نسبت نوت یک تنها 2 گرم سنگین‌تر شده است. جنس بدنه این گوشی همان پلی کربنات به کار رفته در بدنه گلکسی اس 3 می‌باشد که البته مقداری لغزنده است و در هنگان کار با آن احساس امنیت خوبی بابت لیز خوردن از دست وجود ندارد. در کل، کماکان سامسونگ به استفاده از پلاستیک در بدنه گوشی‌های خود اصرار می‌ورزد که از مرغوبیت گوشی‌های قدرتمند این کمپانی کره ای می‌کاهد. در لبه سمت راست گوشی کلید پاور قرار دارد. در سمت چپ کلید کنترل صدا، در قسمت بالایی جک 3.5 میلی متری هدفون و نهایتا در قسمت زیرین گوشی نیز درگاه microUSB و شیار قلم تعبیه شده‌اند. در قسمت پشتی گوشی نیز دوربین به همراه فلاش و یک بلندگو به چشم می‌خورند.

صفحه نمایش
صفحه نمایش Galaxy Note II نسبت به مدل پیشین مقداری بزرگ‌تر شده و به 5.5 اینچ رسیده است. بدون شک این برترین صفحه نمایش SuperAMOLED است که تاکنون بر روی گوشی‌های سامسونگ قرار گرفته است. رزولوشن 720×1280 پیکسلی این صفحه نمایش باعث شده رنگ‌ها زنده تر و روشن‌تر نمایش داده شوند. در ضمن، دید در زوایای مختلف این گوشی بسیار خوب است و عملکرد این گوشی در زیر تابش نور آفتاب کاهش نخواهد یافت.

 

S-Pen

سامسونگ در طراحی قلم جدید خود تغییراتی ایجاد کرده و آن را بیشتر به قلم‌های واقعی شبیه نموده است. با چهار گوش کردن این قلم، در دست گرفتن و کار کردن با آن بسیار راحت‌تر شده و خیلی دیرتر از کار کردن با آن احساس خستگی خواهید نمود. اولین نکته اعجاب انگیز قلم جدید، قابلیت تشخیص میزان فشار بر آن می‌باشد. بدین ترتیب که میزان فشاری که شما با قلم بر روی صفحه نمایش ایجاد می‌نمایید کاملا توسط دستگاه درک می‌شود و در موارد مختلف مزیت‌های بسیاری را برایتان ایجاد می‌نماید. اما شگفتی‌های این قلم به همین جا خلاصه نمی‌شود. کارکرد جالب‌تر آن جاییست که از قابلیت لمس شناور آن بهره می‌برید. قبل‌تر و در نقد و بررسی گوشیXperia Sola در مورد قابلیت لمس شناور توضیح دادیم، بر طبق این قابلیت، شما برای اینکه به دستگاه بفهمانید که به کدام نقطه اشاره می‌کنید لازم نیست که حتما آن را لمس نمایید و با مقداری فاصله نیز دستورات را درک می‌نماید. البته این قابلیت در برخی نرم افزارها کاربرد خواهد داشت. از دیگر کاربرد های این قلم، در هنگام مکالمه است، که اگر احتیاج به نوت برداری داشته باشید همزمان با مکالمه می‌توانید با استفاده از قلم گوشی، نوت برداری نیز انجام دهید. تمامی این قابلیت‌ها در کنار طراحی مناسب و البته کاربرد های فراوان آن، قلم Note 2 را به بزرگ‌ترین مزیت آن تبدیل نموده است که این محصول را در بازار متمایز می‌کند.

نرم افزار
سیستم عامل این گوشی نسخه 4.1.1 از سیستم عامل اندروید می‌باشد که به لطف وجود پروژه کره بر روی این سیستم عامل، نسبت به نسخه های قبلی به طور چشم گیری روان‌تر شده است. با وجود نسخه جدید اندروید و سخت افزار بسیار قدرتمند این گوشی، هیچ گونه مکثی را در هنگام حرکت بین منوها مشاهده نخواهید نمود. همچنین با قابلیت جدید Multi-Windows، می‌توان صفحه نمایش را به دو نیم تقسیم نمود و در یک زمان، دو فعالیت جداگانه با آن انجام داد. سامسونگ برنامه S-Voice را نیز که پیش‌تر بر روی Galaxy S III معرفی نموده بود، بر روی این گوشی نیز قرار داده است تا کاربر بتواند بوسیله فرمان‌های صوتی نیز دستوراتش را به گوشی تفهیم نماید. البته S-Voice در نسخه جدید اندروید پیشرفت بسیار خوبی داشته است و می‌تواند مایه مباهات سامسونگ گردد. تایپ کردن با این گوشی نیز به لطف صفحه نمایش بزرگ، صفحه کلید استاندارد کاربردی و قلم بسیار خوب، باعث لذت بیشتر خواهد شد. با وجود سخت افزار بسیار قدرتمند در کنار پشتیبانی این گوشی از انواع امکانات ارتباطی مانند Wi-Fi، 3G و … و نسخه 4.1 سیستم عامل اندروید به همراه مرورگر حرفه ای آن، مرورگری اینترنت با این گوشی و در صفحه نمایش 5.5 اینچی آن به بهترین شکل انجام خواهد پذیرفت که برای کاربر سرشار از لذت خواهد بود.

 

 

سخت افزار
این گوشی هوشمند از پردازنده‌ی 1.6 گیگاهرتزی چهارهسته‌ای ARM Cortex-A9 بهره می‌برد که جزو نخستین گوشی‌ها‌ با این پردازنده‌ی قدرتمند به شمار می‌آید. این پردازنده توان پردازشی بسیار بالایی را تولید می‌کند. طوری که عملکرد آن به راحتی از بسیاری تبلت‌ها بهتر است و حتی نزدیک به نت‌بوک‌ها می‌رسد. علاوه بر چنین پردازنده‌ای، 2Galaxy Note مجهز به گرافیک Mali-400MP و البته 2 گیگابایت حافظه‌ی RAM هم می‌باشد تا دیگر واقعا توان آن به اوج برسد. انجام اعمال چند وظیفه‌ای (Multitasking) در این گوشی کاملا روان صورت می‌گیرد و تماشای فیلم‌های HD کاملا لذت بخش می‌باشد. این گوشی مجهز به 16 گیگابایت حافظه‌ی داخلی می‌باشد. با این وجود حتی اگر کاربری به حافظه‌ی بیشتری نیاز داشت گلکسی نوت کم نمی‌آورد و قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه‌ی MicroSD تا سقف 32 گیگابایت را هم دارد. در تست‌های گرافیکی انجام شده، عملکرد این گوشی تا دو برابر از گلکسی نوت و با اختلافی اندک از گلکسی اس 3 بهتر بود تا شاهد ورود یک گوشی بسیار سریع به بازار باشیم.همچنین در تست جاوا، تنها مقدار اندکی از سریع‌ترین گوشی جهان یعنی آیفون 5 پایین‌تر قرار گرفت تا به سریع‌ترین گوشی اندرویدی تبدیل گردد.

 

دوربین

 

دوربین این گوشی نسبت به مدل پیشین، کمترین تغییر را داشته است. سامسونگ Galaxy Note2 مجهز به دوربین 8 مگاپیکسلی بسیار با کیفیت به همراه فلاش LED با توانایی تولید عکس‌هایی بسیار عالی می‌باشد. این دوربین توانایی فیلم‌برداری Full HD با کیفیت بسیار عالی را دارد که در نوع خود واقعاً فوق‌العاده است. این دوربین توانایی فوکوس خودکار، فوکوس لمسی، لرزش گیر دست، ردیاب چهره و لبخند و Geo-Tagging را هم دارد. همچنین در قسمت جلویی گوشی، یک دوربین 2 مگاپیکسلی جهت انجام مکالمات تصویری تعبیه شده است که بسیار کاربردی است. عکس‌های ثبت شده با این گوشی از کیفیت بسیار خوبی برخوردارند، و البته با امکانات جالب نرم افزاری که این گوشی در گالری عکس‌ها به کاربر می‌دهد، می‌توانید با انتخاب شیوه های مختلف نمایش، عکس‌ها را مشاهده نمایید.

 

باتری
با توجه به بزرگ‌تر شدن صفحه نمایش این گوشی نسبت به مدل پیشین، نیاز به یک باتری قوی‌تر کاملا احساس می‌شد که سامسونگ با قرار دادن یک باتری لیتیوم یونی 3100 میلی آمپری بر روی آن، این نیاز را کاملا برطرف نمود. عملکرد این باتری خوب محسوب می‌گردد که در حالت استفاده معمولی، بیش از 1.5 روز شارژ دهی می‌نماید.

 

جمع بندی
در کل به این‌گونه انتظار می‌رود که با توجه به استقبال فوق‌العاده ای که از Galaxy Note انجام گرفته بود، شاهد موفقیت مدل جدید سامسونگ نیز باشیم و سامسونگ با عرضه این گوشی یک‌بار دیگر در بازار گوشی‌های اندرویدی قدرت نمایی نماید. اگر می‌خواهید این گوشی را انتخاب نمایید، باید بدانید که در کنار همه مزایای فوق‌العاده ای که دارد، یک گوشی خوش دست محسوب نمی‌گردد و برای کار کردن با آن با یک دست مشکل خواهید داشت. اما به هر حال، صفحه نمایش 5.5 اینچی بزرگ آن، برترین SuperAMOLED تولید شده تا به امروز توسط سامسونگ می‌باشد که این مزیت بزرگیست. S-Pen، باتری، صفحه نمایش و سخت افزار این گوشی نسبت به مدل پیشین پیشرفت خوبی داشته‌اند تا این گوشی را به یکی از برترین اندرویدی های بازار تبدیل نمایند. اگر خواستار یک گوشی بزرگ با صفحه نمایشی عالی و امکانات فوق‌العاده هستید، حتما Galaxy Note 2 را جزو انتخاب‌هایتان مورد بررسی قرار دهید.

نقاط ضعف:

کیفیت پایین صدای ضبط شده در حین فیلم برداری
تراکم پیکسلی کمتر نسبت به مدل پیشین
جنس کاملا پلاستیکی بدنه

نقاط قوت:

برترین صفحه نمایش SuperAMOLED تا زمان ورود به بازار
قلم بسیار کاربردی و پیشرفته با عملکرد عالی
شارژدهی مناسب باتری
سخت افزار بسیار قدرتمند
دوربین با کیفیت خوب به همراه فلاش LED و دوربین مکالمه تصویری
کیفیت مکالمه فوق‌العاده
بلندگوی قدرتمند
پشتیبانی از 4G و NFC و DLNA
وجود برنامه های مخصوص کار با قلم بصورت پیش فرض
کیفیت مکالمه بسیار خوب به همراه بلندگوی قدرتمند
احساس امنیت در هنگام کار با گوشی به جهت طراحی و وزن مناسب

منبع:دی جی کالا


گردآوری: گروه فناوری و اطلاعات گهر

 

By: hesam

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه