برخی خواص گلابی که نمی دانستید

دسته بندي : 💊 سلامت,تغذیه
تاريخ : 16 آذر

همانطور که می دانید گلابی دارای خواص بسیار زیادی است. در این مطلب به برخی خواص گلابی که شاید تا به حال نشنیده اید اشاره می کنیم. پس با ما همراه باشید.

برخی خواص گلابی که نمی دانستید, پورتال خبری فرهنگی گهر

گلابي يك ميوه ي چهارفصل است و مي‌توان از آن در تهيه غذاها و حتي شيرينيجات نيز بهره برد. اين ميوه زودهضم، شيرين، خوشمزه و سرشار از مواد مغذي است. به همين دليل از آن براي بهبود بسياري از ناخوشي‌ها و حتي بيماري‌هاي استفاده مي‌شود. بهتر است بدانيد كه گلابي آب زيادي نيز به بدن مي‌رساند در نتيجه بدن را مرطوب كرده و از احتباس آب جلوگيري مي‌كند.

اين ميوه براي افرادي كه در روياي لاغري هستند فوق‌العاده است چون سيري طولاني مدتي ايجاد مي‌كند. از آنجايي كه گلابي فاقد چربي است و قندهايش از نوع ساده است مصرف آن به ورزشكاران توصيه مي‌شود. اگر اهل ورزش هستيد مي‌توانيد قبل و بعد از ورزش از اين ميوه آبدار و خوشمزه استفاده كنيد. اين ميوه به دليل دارا بودن فيبرهاي محلول و غيرمحلول در آب براي تنظيم عملكرد روده‌ها موثر است و حتي افراد ديابتي نيز مي‌توانند از آن استفاده كنند. مصرف اين ميوه براي بچه‌ها و افراد سالمند نيز توصيه مي‌شود. اگر خداي نكرده دچار بيماري‌هايي مانند بيماري‌هاي قلبي، فشار خون بالا، كم خوني، ديابت و چاقي مفرط هستيد مصرف اين ميوه به شما توصيه مي‌شود. گلابي يكي از بهترين ميوه‌ها براي كودكان، نوجوانان و افراد ورزشكار است. اين ميوه براي افرادي كه كلسترول خونشان بالاست، دچار يبوست هستند، معده حساسي دارند يا دچار زخم و ورم معده، اسهال و همچنين گواتر هستند مناسب است.

كاهش فشار خون بالا

گلابي حاوي ميزان زيادي پتاسيم است در نتيجه به سلامت قلب كمك زيادي مي‌كند. پتاسيم يك ماده مغذي براي عروق خوني محسوب مي‌شود. اين ميوه باعث كاهش فشار خون شده و از تشكيل لخته‌هاي خوني مسئول آسيب يا بيماري‌هاي قلب و عروق پيشگيري مي‌كند. گلابي همچنين باعث افزايش جريان خون در كل بدن شده و ارگان‌ها و بافت‌ها را اكسيژن رساني مي‌كند. به اين ترتيب امكان بيماري‌هاي قلبي وعروقي يا سكته‌هاي قلبي را نيز كاهش مي‌دهد.

روش انتخاب گلابي

البته كه اين روزها در بازارهاي ميوه و تره بار ميوه را فله‌اي مي‌دهند. اما اگر خودتان دست به انتخاب مي‌زنيد بهتر است نكاتي را رعايت كنيد. گلابي‌هاي سفت كه پوستي نرم و بدون ضرب خوردگي دارند را خريداري كنيد. از انتخاب گلابي‌هاي شل يا ضرب ديده خودداري كنيد. مي‌توانيد گلابي‌ها را در يخچال نگهداري كنيد اما بهتر است آنها را تازه به تازه مصرف كنيد. براي اينكه متوجه شويد ميوه انتخابي تان به طور كامل رسيده است مي‌توانيد بخش بالايي آن را فشار دهيد. اگر اين قسمت نرم باشد به اين معني است كه ميوه رسيده است.

كنترل ديابت

از آنجايي كه گلابي شاخص گليسمي پاييني دارد يك دسر يا ميان وعده مناسب براي افراد مبتلا به ديابت محسوب مي‌شود. اگر ديابت داريد زماني كه هوس خوردن يك ميوه شيرين به سرتان مي‌زند بهتر است يك عدد گلابي مناسب انتخاب كنيد.

بهبود عملكرد گوارش

گلابي نقش مهمي در روند هضم و گوارش دارد. يك عدد گلابي در روز ۲/۰ درصد فيبرهاي مورد نياز بدن را تأمين مي‌كند. در واقع اين ميوه مانند يك ماده ليزكننده طبيعي روده‌ها عمل مي‌كند و به دفع سريع مدفوع و پيشگيري از يبوست كمك زيادي مي‌كند. اين ميوه همچنين باعث تحريك ترشحات گاستريك شده و براي افرادي كه دچار اسهال شده‌اند نيز مفيد است.

ديگر فوايد گلابي

خواص گلابي به همين موارد ختم نمي‌شود. اين ميوه حاوي پكتين است و به اين ترتيب نيز ميزان كلسترول خون را كاهش مي‌دهد. اگر مي‌خواهيد سيستم ايمني بدنتان را تقويت كنيد و بيماري‌هاي زمستاني را از خود دور‌سازيد به اين ميوه اعتماد كنيد. گلابي به بدن كمك مي‌كند تا كلسيم استخوان‌ها را حفظ كند و به اين ترتيب بروز پوكي استخوان به تأخير مي‌افتد. اين ميوه به دليل دارا بودن اسيد فوليك از بروز بيماري‌هاي دوران جنيني پيشگيري كرده و سلامت خانم‌هاي باردار را ارتقا مي‌دهد. براي پيشگيري از كرامپ‌هاي عضلاني نيز مي‌توانيد به اين ميوه اعتماد كنيد چون حاوي ميزان قابل توجهي پتاسيم است. ماسك تهيه شده از اين ميوه براي بهبود سلامت پوست و موها موثر است. متخصصان تغذیه آن را بخشي از رژيم غذايي تصفيه‌كننده و لاغري مي‌دانند.

مقابله با راديكال‌هاي آزاد

راديكال‌هاي آزاد مولكول‌هاي موذي هستند كه به سلول‌هاي بدن آسيب زده و زمينه را براي پيري زودهنگام آنها آماده مي‌سازند. اما گلابي حاوي آنتي اكسيدان‌هاي قوي است و مي‌تواند بدن را در برابر اين مولكول‌هاي موذي محافظت كند و سلامت بدن را ارتقا دهد.

كاهش خطر ابتلا به سرطان

تجمع اسيدهاي صفراوي در روده باعث افزايش خطر ابتلا به سرطان كلوركتال و بسياري از مشكلات روده‌ها مي‌شود. فيبرهاي موجود در گلابي سلامت روده‌ها را تضمين كرده و خطر ابتلا به سرطان كولون را كاهش مي‌دهند. از طرف ديگر مواد مغذي اين ميوه مانع از تشكيل سلول‌هاي سرطاني در مري و معده مي‌شود.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي