بازاریابی محتوا چیست و چگونه انجام می شود؟

تاريخ : 5 خرداد

آیا می دانید بازاریابی محتوا چیست؟ در مورد اهداف بازاریابی محتوا و روش های انجام بازاریابی محتوا و مزایای بازاریابی محتوا و همچنین معایب بازاریابی محتوا چقدر اطلاعات دارید؟ برای آشنایی بیشتر با بازاریابی محتوا این بخش گهر را تا پایان مطالعه نمایید چرا که به شما می گوییم بازاریابی محتوا چیست و چگونه انجام می شود.

بازاریابی محتوا چیست و چگونه انجام می شود؟

بازاریابی محتوا چیست و چگونه انجام می شود؟, پورتال خبری فرهنگی گهر

بازاریابی محتوا چیست

به احتمال خیلی زیاد نقل قول معروف بیل گیتس (موسس مایکروسافت) را شنیده‌اید که در آن به مهم بودن محتوا و بازاریابی محتوا اشاره شده است:

“محتوا، حاکم است!”

این گفته بیل گیتس کاملا صحیح است؛ اما محتوایی که برای آن بازاریابی صورت نگیرد، مثل پادشاهی می‌‌ماند که تاج بر سر ندارد. این پادشاه بی تاج توضیح بازاریابی محتوا را توجیه می‌کند. بدین‌ترتیب به این موضوع می‌پردازیم و عنوان می‌کنیم که به این واسطه می‌توانید به چه اهدافی برسید؟

بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا، یک رویکرد استراتژیک برای بازاریابی است که روی تولید و توزیع محتوای با ارزش تمرکز دارد. بواسطه این رویه می‌توانید یک مخاطب از پیش تعریف شده را جذب و او را کنار خود حفظ کنید. در مرحله بعد فرآیند بازاریابی محتوایی، لازم است که فرد جذب و حفظ شده را به واسطه راهکارهایی به یک مشتری سودآور تبدیل کنید.

همیشه باید در نظر داشته باشیم که بازاریابی محتوا یک فرآیند بلند مدت است و لحاظ کردن آن در استراتژی بازاریابی کسب‌وکارمان، بسیار ضروری است. تمرکز اصلی در بازاریابی محتوا روی این است که رسانه ایجاد کنیم، نه اینکه رسانه‌های دیگران را اجاره کنیم و بابت آنها هزینه بپردازیم.

به زبان ساده، بازاریابی محتوا همان هنر برقراری ارتباط با مشتری‌های بالفعل و بالقوه است. شما بواسطه این شیوه مشتریان خود را آموزش می‌دهید و بدون جلسه معرفی محصولات و خدمات جدید خود، آنها را به سوی خود حرکت می‌دهید. اشتراک‌گذاری اطلاعات مفید و کاربردی مرتبط با نیاز مخاطبانتان سبب می‌شود که سرعت تبدیل شدن یک مشتری عادی به یک خریدار وفادار، افزایش یابد و دیگر این که آنها برای محصولات جدیدتان به شما مراجعه کنند؛ تا دیگر نیازی نباشد هر بار که محصول جدیدی عرضه می‌کنید، مجبور شوید که مستقیما به آنها اطلاع‌رسانی کنید.

بازاریابی محتوا، توسط کمپانی‌های بزرگی چون مایکروسافت، سیسیکو و P&G مورد استفاده قرار می‌گیرد و بی‌شک برای آنها مفید بوده که همواره سعی بر گسترده کردن رسانه‌های خود دارند. کسب‌وکارهای نوپا هم می‌توانند با هزینه‌ای کم، سراغ این روش مفید بروند و کسب‌وکار خود را بواسطه انتشار گسترده محتواهای مفید رشد دهند.

بازاریابی محتوا، بدون محتوای باکیفیت امکان پذیر نیست!

اصلا مهم نیست که با کدام روش به بازاریابی کسب‌وکار خود می‌پردازیم؛ در هر صورت تولید محتوا بخشی از فرآیند بازاریابی درونی (Inbound Marketing) کسب‌وکار شما را شکل می‌دهد و لازم است روی کیفیت آن توجه ویژه‌ای داشته باشیم. کیفیت محتوا، روی خیلی از روش‌های بازاریابی تاثیرگذار است که شماری از آنها عبارتند از:

  • بازاریابی شبکه‌های اجتماعی
  • سئو
  • تبلیغات کلیکی
  • انتشار گزارشات خبری (Press Releases)
    • Inbound Marketing (بازاریابی درون‌گرا)

اهدافی که بازاریابی محتوا در پی دارد

  • افزایش آگاهی در مورد برند: هر کسب‌وکاری که شروع به کار می‌کند، باید به فکر اطلاع‌رسانی در مورد خود باشد و نام خود را به گوش مخاطبان هدفش برساند که اصطلاحا به آن برندینگ هم می‌گویند. محتوا و بازاریابی آن به کسب‌وکارها کمک می‌کند که در مورد خود، اطلاع‌رسانی کنند و افراد از حضور آنها آگاه شوند.
  • افزایش آگاهی در مورد محصولات: در کنار تمرکز روی افزایش شهرت نام تجاری خود، همیشه لازم است که محصولات خود را به نمایش بگذارید و در مورد آنها و ویژگی‌های آنها به اطلاع‌رسانی بپردازید. محصول شما زمانی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد که تماما، روی منحصر به فردترین ویژگی محصول خود تمرکز کنید. البته افرادی که در زمینه بازاریابی و برندینگ به فعالیت می‌پردازند، به این مورد Unique Value Proposition می‌گویند که اختصارا UVP نامیده می‌شود و به منظور گزاره ارزشی منحصر به فرد است.
  • افزایش تعداد موقعیت‌های فروش بالقوه (Lead Generation): به واسطه اجرای راهکارهای بازاریابی محتوا و انتشار آنها در کانال‌های مناسب و مرتبط با کسب‌وکار خود، می‌توانید موقعیت‌های بسیاری برای فروش محصولات و خدمات خود ایجاد کنید که به صورت بالقوه هستند. با یک صفحه فرود و قرار دادن یک محتوای مفید در آن، می‌توانید ایمیل مخاطب خود را گرفته و از این طریق به او اطلاع‌رسانی‌های مربوط به محصولات و خدمات خود را انجام دهید. همیشه به این مهم توجه داشته باشید که لازم است اعلام کنید که چرا ایمیل او را دریافت می‌کنید و به مخطاب خود این فرصت را دهید که در صورت عدم نیاز به محتوای ایمیلی شما، اشتراک خود را لغو کند.
  • ایجاد وفاداری: هر چه قدر که محتواهای شما برای مخاطب مفید و با ارزش‌تر باشند، وفاداری او به شما بیشتر افزایش پیدا می‌کند. همیشه به محتوایی که تولید می‌کنید توجه خاصی داشته باشید و همواره خود را جای مخاطبتان بگذارید تا بتوانید روابط موثری با آنها ایجاد کنید.زیرا این رویه به شما کمک می‌کند تا در مورد مفید بودن محتوای تولیدی، اطمینان حاصل کنید. آنالیز محتوایی به شما کمک می‌کند که میزان مفید بودن محتوای خود، برای مخاطبتان را متوجه شوید و دریابید که نیاز آنها و همچنین علاقمندی‌شان چیست.
  • افزایش فروش: مشخصا این همه برنامه برای بازاریابی محتوا باید نتیجه ثمربخشی داشته‌باشد. معمولا همه کسب‌وکارها سعی بر افزایش فروش دارند و به همین دلیل است که سراغ محتوا می‌روند تا به کمک آن مخاطبان خود را راضی کنند و ارزشی اضافی به آنها برسانند. بازاریابی محتوا به صورت مستقیم و غیر مستقیم روی فروش تاثیر می‌گذارد و به این منظور، باید روی کیفیت محتوا و یک سری تاکتیک که بعدا روی آنها تمرکز می‌کنیم، تسلط داشته باشید.
  • مشترکین مشتاق: همیشه محتوای خوب، مشتری‌های خود را دارد؛ فقط کافیست که آنها را به دست مخاطب هدف خود برسانید و همواره در طول زمان مخاطب خود را بروز کنید تا ارزشمند شمرده شدن خودش را حس کند. با تداوم اینکار، افرادی که به مشترکین شما تبدیل شده‌اند، همواره مشتاق محتواهای شما و حتی محصولات برند شما خواهند بود.

چرخه بازاریابی محتوا

کسب‌وکارها راهکارهای مختلفی برای بازاریابی محتوای خود اتخاذ می‌کنند، ولی مواردی است که به صورت تجربی استخراج شده است و هم‌اکنون به عنوان قوانین بازاریابی محتوا مطرح شده‌اند. جدا از استراتژی بازاریابی محتوا، برای تمرکز روی این مهم یک دوره بازاریابی محتوا تعریف شده است که در ادامه این مطلب به آن می‌پردازیم:

۱- برنامه‌ریزی

در اولین قدم بازاریابی محتوا، لازم است که به تحقیق و جستجو بپردازیم تا متوجه شویم که چه محتوایی برای کسب‌وکار ما مفید به حساب می‌آید. سپس سراغ ایده‌پردازی محتوایی می‌رویم و به این منظور بد نیست که یک جلسه طوفان فکری برگزار کنید تا همه ایده‌ها استخراج شوند و بهترین آنها را عملی کنید. در قدم بعدی لازم است که برای تولید ایده‌های استخراج شده یک برنامه محتوایی تنظیم کنید که می‌تواند به شکل یک استراتژی استخراج شود.

به صورت خلاصه قسمت برنامه‌ریزی عبارت است از: ۱) تحقیق، ۲) ایده‌پردازی، ۳) استراتژی (آماده‌سازی برنامه)

۲- تولید محتوا

همان طور که از نام این مرحله مشخص است، لازم است که مستقیما وارد عمل شوید و به تولید محتوا بپردازید. فراموش نکنید که این بخش بیشترین زمان شما را در این دوره می‌گیرد و بیشتر از بقیه موارد، باید مراقب کیفیت آن باشید. توجه داشته باشید که باید طبق استراتژی و برنامه‌ای که در مرحله اولی فراهم کرده‌اید، محتوای کسب‌وکار خود را تولید کنید.

۳- بهینه‌سازی

با اشتراک‌گذاری مطالب خود در شبکه‌های اجتماعی و بررسی رفتار مخاطب از آن طریق، علاقمندی مخاطب خود را دریابید تا بتوانید استراتژی و برنامه خود را، برای مخاطب هدف‌تان بهینه‌سازی کنید. در  این مرحله شاید آنالیز هم به شما کمک کند که این مرحله جداگانه‌ای است و در کل دوره بازاریابی محتوا هم مطرح می‌گردد.

۴- توزیع و پخش محتوا

در این قدم لازم است که از هیچ کانالی گذشت نکنید و همواره محتوای‌های خود را در همه جا پخش کنید. از شبکه‌های اجتماعی گرفته تا وب‌سایت‌هایی که در قبال هزینه‌ای، این کار را برای شما انجام می‌دهند و می‌توانند در بازاریابی محتوا به شما کمک کنند. توجه داشته باشید که فقط کانال‌های باکیفیت هستند که برای شما بازخورد مثبت در پی دارند.

۵- آنالیز

در این قدم، لازم است که محتوای پخش شده خود را با ابزارهای آنالیز، مورد تحلیل و بررسی قرار دهید تا متوجه شوید که کدام محتواها بهترین بازخورد ممکن را در کانال‌های مورد نظرتان داشته‌اند؟ حتی لازم است که بازخورد خود را از کانال‌هایی که انتخاب کرده‌اید را مورد بررسی قرار دهید تا انتخاب‌‌های شما در دوره‌های بعدی هوشمندانه‌تر شود.

در انتها لازم است که این دوره را همچنان تکرار کنید تا به بهترین نحو، بازاریابی محتوای تولیدی شما ادامه پیدا کند.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي